Mieszkańcy Szczecina mogą obserwować jak w wielu miejscach znikają przejścia dla pieszych. Jest ich już kilkadziesiąt, głównie poza głównymi drogami. M.in. na ulicach: Pocztowej, Ściegiennego, Żółkiewskiego, Jagiellońskiej, Rayskiego, Śląskiej, Tkackiej.
Czy brak "typowej zebry" jest bezpieczny? Trwają dyskusje
Wątpliwości ma m.in. radny Przemysław Słowik. Zwraca uwagę, że od 1 czerwca 2021 r. obowiązują przepisy, które dodatkowo chronią pieszych zbliżających się do na przejścia.
- W Szczecinie z kolei widzimy praktykę odchodzenia od przejść dla pieszych i ich likwidacji, szczególnie na terenie centrum miasta. W ten sposób pieszy traci dodatkową ochronę i przywilej jaki otrzymał z racji wprowadzenia nowych przepisów. Jest to działanie na szkodę pieszego. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo pieszych w przypadku braku przejścia, jest rozmyta i skierowana tak samo na kierowcę jak i pieszego- zauważa.
Pomysłu broni Anna Szotkowska, zastępca prezydenta Szczecina. Posiłkuje się statystykami, z których wynika, że od kilku lat spada liczba kolizji i wypadków z udziałem pieszych. W 2017 r. w Szczecinie doszło do 326 takich zdarzeń. Dziewięć osób zginęło, 65 zostało ciężko rannych, a 137 lekko. W ubiegłym roku zdarzeń było 184, zginęły trzy osoby, 36 zostało ciężko rannych, a 53 lekko.
- Sukcesywnie od kilku lat w ciągach niestanowiących głównej siatki komunikacyjnej miasta, wdrażane są rozwiązania polegające na utworzeniu obszaru ruchu uspokojonego, m.in. strefy ograniczonej prędkości do 30 a nawet 20 km/h, gdzie w pierwszej kolejności kładzie się nacisk na wprowadzenie rozwiązań wymuszających poruszanie się z prędkością oczekiwana, wyrażoną na znaku drogowym, zarówno przez rozwiązania konstrukcyjne, jaki przy zastosowaniu innych narzędzi jest zakresu inżynierii ruchu drogowego. Sukcesywnie spada liczba niebezpiecznych zdarzeń z udziałem pieszych, co może wskazywać na dobry kierunek wprowadzanych rozwiązań w obszarze ruchu drogowego - uważa.
Zasada uspokojonych stref ruchu opiera się na założeniu, że likwidacja przejść powoduje szczególną ostrożność w zachowaniu pieszych i kierowców. Aby zwiększyć bezpieczeństwo stosuje się dodatkowe elementy konstrukcyjne: wyniesienia jezdni, zwężenia jezdni, ograniczenie oznakowania, brak określenia oznakowaniem drogowym pierwszeństwa na skrzyżowaniach pozostawiając ogólne zasady pierwszeństwa poruszających się z prawej strony.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?