Likwidacja przejść dla pieszych w Szczecinie. Są wątpliwości, ale statystyki są jednoznaczne

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
Udostępnij:
- Od kilku lat spada liczba wypadków z udziałem pieszych, co może wskazywać na dobry kierunek wprowadzanych rozwiązań w obszarze ruchu drogowego - mówi Anna Szotkowska, zastępca prezydenta Szczecina, broniąc likwidacji przejść dla pieszych i stref 30.

Mieszkańcy Szczecina mogą obserwować jak w wielu miejscach znikają przejścia dla pieszych. Jest ich już kilkadziesiąt, głównie poza głównymi drogami. M.in. na ulicach: Pocztowej, Ściegiennego, Żółkiewskiego, Jagiellońskiej, Rayskiego, Śląskiej, Tkackiej.

Czy brak "typowej zebry" jest bezpieczny? Trwają dyskusje

Wątpliwości ma m.in. radny Przemysław Słowik. Zwraca uwagę, że od 1 czerwca 2021 r. obowiązują przepisy, które dodatkowo chronią pieszych zbliżających się do na przejścia.

- W Szczecinie z kolei widzimy praktykę odchodzenia od przejść dla pieszych i ich likwidacji, szczególnie na terenie centrum miasta. W ten sposób pieszy traci dodatkową ochronę i przywilej jaki otrzymał z racji wprowadzenia nowych przepisów. Jest to działanie na szkodę pieszego. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo pieszych w przypadku braku przejścia, jest rozmyta i skierowana tak samo na kierowcę jak i pieszego- zauważa.

Pomysłu broni Anna Szotkowska, zastępca prezydenta Szczecina. Posiłkuje się statystykami, z których wynika, że od kilku lat spada liczba kolizji i wypadków z udziałem pieszych. W 2017 r. w Szczecinie doszło do 326 takich zdarzeń. Dziewięć osób zginęło, 65 zostało ciężko rannych, a 137 lekko. W ubiegłym roku zdarzeń było 184, zginęły trzy osoby, 36 zostało ciężko rannych, a 53 lekko.

- Sukcesywnie od kilku lat w ciągach niestanowiących głównej siatki komunikacyjnej miasta, wdrażane są rozwiązania polegające na utworzeniu obszaru ruchu uspokojonego, m.in. strefy ograniczonej prędkości do 30 a nawet 20 km/h, gdzie w pierwszej kolejności kładzie się nacisk na wprowadzenie rozwiązań wymuszających poruszanie się z prędkością oczekiwana, wyrażoną na znaku drogowym, zarówno przez rozwiązania konstrukcyjne, jaki przy zastosowaniu innych narzędzi jest zakresu inżynierii ruchu drogowego. Sukcesywnie spada liczba niebezpiecznych zdarzeń z udziałem pieszych, co może wskazywać na dobry kierunek wprowadzanych rozwiązań w obszarze ruchu drogowego - uważa.

Zasada uspokojonych stref ruchu opiera się na założeniu, że likwidacja przejść powoduje szczególną ostrożność w zachowaniu pieszych i kierowców. Aby zwiększyć bezpieczeństwo stosuje się dodatkowe elementy konstrukcyjne: wyniesienia jezdni, zwężenia jezdni, ograniczenie oznakowania, brak określenia oznakowaniem drogowym pierwszeństwa na skrzyżowaniach pozostawiając ogólne zasady pierwszeństwa poruszających się z prawej strony.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak żołnierz dawca ratuje ludzkie życie

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie