Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Legitymacja Seniora nie działa we wszystkich spółkach kolejowych

Marek Rudnicki
– Okazuje się, że Legitymacja Seniora wcale nie zwalnia seniorów z płacenia 100 procent ceny za bilet na pociąg – żali się pan Adam.
– Okazuje się, że Legitymacja Seniora wcale nie zwalnia seniorów z płacenia 100 procent ceny za bilet na pociąg – żali się pan Adam. Andrzej Szkocki
Kolej podzieliła się na spółki i podróżować pociągami jest coraz drożej. Przynajmniej dla emerytów.

Pan Adam Derwiszyński od dawna korzystał z Legitymacji Seniora, która upoważniała go do kupna biletu kolejowego ze zniżką 50 proc. Taka legitymacja kosztowała 75 zł.

- To była bardzo wygodna sprawa, bo można było podróżować za relatywnie małe pieniądze - mówi pan Adam. - Kolej miała zysk, a mnie było stać na zobaczenie miejsc, których nie widziałem.

Pod koniec ubiegłego roku spółki kolejowe ustaliły między sobą, że legitymacja przestaje być ważna na wszystkie linie. Teraz trzeba na każdą oddzielnie wykupić osobną Legitymację Seniora, płacąc za każdą po 75 zł.

- Przestaje się opłacać kupowanie takiej legitymacji - komentuje ten fakt pan Adam. - Osobną trzeba na Przewozy Regionalne, osobną na Intercity i już trzeba wydać 150 zł. By to wyjeździć i żeby kwota się jakoś tam zwróciła, musiałbym w pociągach spędzić niemal cały rok. To niesprawiedliwe. Nawet nie skonsultowali tego ze związkiem emerytów i rencistów, tylko narzucili odgórnie.

Większość ludzi kojarzy koleje tylko z PKP nie do końca wiedząc, jak mają się do starej nazwy nowe spółki. Przewozy Regionalne są kolejami samorządowymi, należącymi do danego regionu i finansowanymi przez urząd marszałkowski. Intercity, to spółka wożąca ludzi, w przeciwieństwie do Przewozów Regionalnych, po całym kraju. Do tego jest jeszcze 10 przewoźników regionalnych, w tym Interregio, Regio, Ariva, szybkie koleje miejskie.

- Rzeczywiście mamy 10 przewoźników i nam, Zachodniopomorskiemu Zakładowi Przewozów Regionalnych udało się dogadać jedynie z dwoma - wyjaśnia Andrzej Hańko, dyrektor ZZPR w Szczecinie. - Dokładnie z przewozami regionalnymi w kujawsko-pomorskim oraz dolnośląskimi. Na tych liniach Karta Seniora obowiązuje. Można więc nie korzystając z Intercity pojechać do Warszawy, Krakowa, Gdańska i tamtędy do Poznania i Katowic.

Wyjaśnia też na przykładzie mikrobusów krążących po drogach, że kupno biletu u jednego przewoźnika nie oznacza, że drugi przewoźnik taki bilet będzie respektował.

- Dodam, bo wszyscy o tym zapominają, że PKP to nie kolejarze podzielili na spółki, a zdecydował o tym sejm ustawą. My tylko realizujemy to, co postanowili posłowie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński