Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Leczenie bez ubezpieczenia. Pacjencie, teraz cię skasujemy

Anna Folkman
Leczenie nieubezpieczonych pacjentów w regionie kosztowało NFZ ponad 5 mln zł
Leczenie nieubezpieczonych pacjentów w regionie kosztowało NFZ ponad 5 mln zł Archiwum
Ponad 5 mln złotych zapłacił w naszym regionie Narodowy Fundusz Zdrowia za leczenie nieubezpieczonych pacjentów. Jak dotąd Fundusz domaga się zwrotu około 30 tysięcy złotych od sześciu osób. Kontrole trwają.

- Do tej pory stwierdzono, że osobom, które w 2013 roku nie potwierdziły swojego ubezpieczenia, udzielono świadczeń na ponad 5,5 miliona złotych - mówi Małgorzata Koszur, rzecznik Narodowego Funduszu Zdrowia w Szczecinie. - Wyjaśniamy, ile z tej kwoty dotyczy osób faktycznie nieuprawnionych do świadczeń finansowanych przez NFZ, a ile osób ubezpieczonych. Do tej ostatniej grupy należą osoby, które systemowo, a nie z powodu błędu, wyświetlają się jako nieuprawnione do świadczeń. To osoby pobierające zasiłek chorobowy lub rehabilitacyjny, pobierające zasiłek macierzyński po ustaniu zatrudnienia, wobec, których toczy się postępowanie o przyznane emerytury lub renty.

Nasz NFZ wydał 6 decyzji na kwotę ponad 30 tys. 400 zł o konieczności zwrotu kosztów leczenia przez pacjentów, którzy nie mieli uprawnień do bezpłatnej pomocy medycznej. Kolejne trzy czekają na podpis dyrektora NFZ w Szczecinie.

- Osoba, która otrzymała decyzję administracyjną, może się od niej odwołać do prezesa NFZ - podkreśla Koszur. - Do tej pory, na 6 wysłanych decyzji, odwołania do prezesa NFZ złożyły trzy osoby. Kolejną instancją odwoławczą jest Sąd Administracyjny. Jeśli sąd uzna, że dana osoba oszukała Fundusz, ponieważ świadomie złożyła nieprawdziwe oświadczenie, sprawa jest przekazywana do Urzędu Skarbowego, który ściąga należność od podatnika.

Od stycznia 2013 roku działa e-WUŚ, czyli system Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorcy. Od tego czasu lekarz wpisując w komputerze PESEL może sprawdzić status ubezpieczenia pacjenta, który do niego przychodzi. Jeśli prawo do świadczeń jest potwierdzone, komunikat wyświetla się w kolorze zielonym, jeśli nie, jest to kolor czerwony.

- Czerwony kolor w systemie e-WUŚ nie oznacza, że pacjent nie jest ubezpieczony, tylko że w danym dniu system nie potwierdził prawa tej osoby do świadczeń finansowanych przez NFZ - wyjaśnia Małgorzata Koszur, rzeczniczka prasowa Narodowego Funduszu Zdrowia w Szczecinie. - Przepisy umożliwiają złożenie w takiej sytuacji oświadczenia. Osoby, które je składają nie mogą kłamać.
Kolejnym sposobem jest okazanie papierowego dowodu ubezpieczenia (takiego, jakie obowiązywało do czasu wprowadzenia e-WUŚ).

- Bazy osób ubezpieczonych i uprawnionych do świadczeń są prowadzone i na bieżąco aktualizowane - dodaje Koszur.

Z tych danych korzysta NFZ prowadząc Centralny Wykaz Ubezpieczonych, a ten zasila e-WUŚ. Proces elektronicznego przesyłu danych wymaga czasu, co może opóźnić widoczność właściwego statusu ubezpieczenia pacjenta w systemie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński