Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kupujemy zimówki

Bartosz Gubernat / nowiny24
Nie zmieniłeś jeszcze opon? Lepiej zrób to jak najszybciej. Z prognoz pogody wynika, że nocami możemy spodziewać się już przymrozków, a w ciągu dnia nie będzie cieplej jak 6-7 stopni. Przy takiej temperaturze bezpieczniej jeździć na zimówkach. Podpowiadamy na co zwracać uwagę przy ich zakupie.

Fachowcy przekonują, że jeśli temperatura nie przekracza plus 7 stopni, opony zimowe można z powodzeniem założyć. W takich warunkach spisują się już dobrze na drodze i nie ścierają się tak szybko, jak w czasie wyższych temperatur.

Mało jeździsz? Nie przepłacaj

Wyboru opon do swojego auta najlepiej dokonać w oparciu o ilość kilometrów, jaką pokonujemy w czasie zimy. Kierowca, który samochodu używa rzadko i unika jazdy w czasie obfitych opadów śniegu z powodzeniem może kupić tańsze opony.

- Takim kierowcom wystarczą tańsze opony z tzw. średniej półki, które często nie są o wiele gorsze od najdroższych - mówi Tadeusz Lisak, właściciel zakładu wulkanizacyjnego Gumtech.

W tej grupie najpopularniejsze marki to krajowe opony z Dębicy i Olsztyna. Z zagranicznych dobrą opinią cieszą się Matador, Sawa, Barum i Dayton.A może używane?

Ciekawą alternatywą dla kierowców, których nie stać na drogie opony jest ogumienie używane. Opony z drugiej ręki można kupić nie tylko na szrotach, ale także w zakładach wulkanizacyjnych i na giełdzie samochodowej. Cena jest uzależniona przede wszystkim od stopnia zużycia.

Wysokość bieżnika to jednak nie wszystko. Kupując używane opony radzimy sprawdzić datę ich produkcji. Jeśli mają więcej niż 3-4 lata istnieje ryzyko, że mieszanka gumowo-silikonowo-krzemowa straciła już część ze swoich "zimowych" właściwości W tej sytuacji opona nie zapewni nam bezpiecznego zachowania na śliskiej, ośnieżonej drodze. Zamiast starej opony znacznie lepiej wybrać bieżnikowaną. Ich ceny są o połowę niższe od nowych. W trasie pewniej z firmówkami

Opony wiodących producentów, takich jak Pirelii, Michelin, Good-Year, Fulda, Continental czy Kleber poleca się kierowcom pokonującym zimą dalekie trasy. Komplet takiego ogumienia w porównaniu do wyrobów krajowych to często wydatek wyższy nawet o 100 proc. Skąd taka różnica?

- Głównie ze względu na wysoką jakość materiałów użytych do ich wykonania i większą zawartość mieszanki krzemu oraz silikonu. Dzięki temu takie opony znacznie lepiej zachowują się w trudnych warunkach i są nieco trwalsze - tłumaczy Tadeusz Jaźwa, właściciel zakładu wulkanizacyjnego w Rzeszowie.

Auto prawie jak bolid

Auto prawie jak bolid

Fachowcy polecają pompowanie kół azotem. dzięki temu opony wolniej się ścierają, z kół nie ubywa powietrza i spada zużycie paliwa. W oponach napełnionych azotem łatwo utrzymać stałe ciśnienie. Jest to możliwe, ponieważ cząsteczki azotu są znacznie większe od powietrza i nie przedostają się na zewnątrz przez ścianki opony. Pompowanie kompletu kół kosztuje ok. 20 zł. Technologię zaczerpnięto z wyścigów Formuły 1.

Bieżnik nie ma znaczenia

Zdaniem wulkanizatorów wybierając opony nie warto sugerować się typem bieżnika, bo pomiędzy kierunkowym a standardowym nie ma dużej różnicy.

- Opony kierunkowe ze względu na układ bieżnika jedynie nieco lepiej odprowadzają wodę. To jednak ich jedyna i niewielka przewaga nad innymi zwykłymi. Nawet testy opon wykazały, że podczas jazdy na śniegu droga hamowania jest podobna w przypadku obu typów ogumienia - mówi T. Lisak.

Indeks prędkości i data produkcji

Wybierając oponę pamiętajmy natomiast o sprawdzeniu indeksu prędkości. To ważne, bo niektóre zimówki mogą do naszego auta nie pasować. Poza tym, jeśli w przypadku kolizji, policjant zauważy, że w auto jeździ na oponach o mniejszym indeksie prędkości niż w homologacji, może uznać nas współwinnym stłuczki. W takim przypadku firma ubezpieczeniowa może odmówić wypłaty odszkodowania.

Na koniec jeszcze jedna bardzo ważna rada. Niestety w Polsce wielu kierowców zimówki zakłada tylko na oś napędową. A to poważny błąd. Auto w trudnych warunkach źle się wówczas prowadzi i jest niebezpieczne. Dlatego, jeśli mamy mniej pieniędzy lepiej kupić cztery tańsze opony zimowe, albo komplet całosezonowych.

Źródło:
Czym się kierować kupując opony - nowiny24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński