Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kulisy zdrowia: Tornister, biurko, czas na przerwę. To ma znaczenie dla kręgosłupa [WIDEO]

Anna Folkman
Anna Folkman
Za tydzień rozpocznie się nowy rok szkolny. Uczniowie i ich rodzice na pewno są już przygotowani i wyposażeni. Są jeszcze kwestie, o których należy pamiętać wracając w szkolne mury. To zdrowie i co za tym idzie dobrze dobrany tornister, odpowiednio przygotowane biurko i higiena nauki.

Przy wyborze plecaka dzieci zwracają uwagę na różne postacie filmowe czy bajkowe. Najważniejsze są jednak elementy zdrowotne. Podstawową rzeczą jest wyprofilowana lub ze specjalnym usztywnieniem tylna część plecaka, czyli ta która przylega do pleców dziecka. Ważne są również szelki czy paski przy plecaku. Zdecydowanie najlepsze są usztywnione i wzmocnione, które w ogóle się nie rozciągają i jednocześnie zapewniają dobrą regulację dostosowując do budowy dziecka.

Ważna jest również wielkość plecaka, oczywiście jest ona uzależniona od wieku dziecka, ale patrząc z punktu zdrowotnego lepiej jest wybrać plecak dłuższy, który posiada odpowiednio wyprofilowane kształty. Plecaki niskie i dość mocno obciążone "ciągną" plecy dziecka do tyłu utrudniając swobodne chodzenie, w konsekwencji powodując szereg zmian w narządzie ruchu.

Największym problemem jest oczywiście ilość książek, jakie dziecko musi dźwigać do domu i z domu do szkoły, ale to jest już odrębny temat. Przeciążony plecak bez ergonomicznego kształtu i odpowiedniego "wyposażenia" jest największym zagrożeniem dla dzieci o delikatnej budowie. Szczególnie chodzi o dzieci, które rozpoczynają naukę po przejściu z przedszkoli do szkół podstawowych.
Zbyt ciężki plecak wymusza na dziecku z powodu słabych mięśni tułowia nadmierny wyprost, co w konsekwencji wpływa na szkodliwe ustawienie miednicy w stosunku do kręgosłupa.

Pierwszym sygnałem mówiącym o jakiejś dysproporcji jest postawa dziecka podczas odrabiania lekcji, czyli łatwe do zauważenia zbyt okrągłe plecy. Przygarbiona sylwetka dziecka podczas chodzenia czy stania również jest sygnałem do dokładniejszej diagnozy. Rodzice czasami zauważają niesymetryczne ustawienie łopatek dziecka, co w konsekwencji ustawia wyżej lub niżej jeden z barków. Sygnałem o odstającej jednej łopatce może być zaburzenie w napięciu mięśni obręczy barkowej lub istniejące boczne skrzywienie kręgosłupa.

_____________________________________________________________________________________________________

Zobacz też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński