Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ktoś chce kupić dwa pociągi? Zobacz, ile kosztują i dlaczego są na sprzedaż

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Nasze województwo zmodernizowało siedem "ALicji". Wszystkie zostaną  sprzedane
Nasze województwo zmodernizowało siedem "ALicji". Wszystkie zostaną sprzedane Phil Richards/CC 2.0
Nasze województwo planuje sprzedaż siedmiu zmodernizowanych kilka lat temu składów elektrycznych. Trzy już znalazły nowych właścicieli. Obecnie w przetargu zostały wystawione dwie kolejne "ALicje", czyli jednostki EN57 po generalnym remoncie. Cenę wywoławczą dla obu egzemplarzy ustalono na 12,194 mln zł netto. Potencjalnych kupców poznamy 10 lipca.

Na sprzedaż wystawiono są EN57AL o numerach 1230 i 1426. Były zmodernizowane w ZNTK Mińsk Mazowiecki w latach 2013 i 2014. Zostały jednak wyprodukowane w latach 1973-1983. Po remoncie zyskały opływowe czoło, klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego internetu, wygodne fotel pasażerskie.

Mogą poruszać się z prędkością 120 kilometrów na godzinę. Drzwi automatycznie blokują się po przekroczeniu prędkości 5 km/h, nie jest też możliwy odjazd z otwartymi drzwiami. "Ezety" mają zabudowane rampy wjazdowe co umożliwia wjazd do wnętrza osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Jedną z dwóch kabin WC przystosowano do obsługi niepełnosprawnych.

Przypomnijmy, że koszt modernizacji siedmiu jednostek wyniósł ponad 57 mln złotych, w całości dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego.

ZOBACZ ZDJĘCIA POCIĄGÓW:

Stare pociągi będą jak nowe

Stare pociągi jak nowe

Dlaczego nasze województwo pozbywa się tych składów?

- Pomorze Zachodnie sprzedaje zmodernizowane zespoły trakcyjne EN57AL w ramach dalszej wymiany taboru. To naturalny proces dostosowywania taboru do zmieniających się okoliczności, potrzeb oraz warunków technicznych - wyjaśnia
Radosław Soćko z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. - Wkrótce województwo podpisze umowę z firmą Newag na zakup pojazdów dwunapędowych, tzw. hybryd. Zamówienie podstawowe obejmie dwa pojazdy, jednak docelowo, po skorzystaniu z prawa opcji, zamówienie może objąć łącznie aż 12 sztuk.

ZOBACZ TEŻ:

Jak tłumaczy urzędnik, decyzję o sprzedaży poprzedziły analizy obejmujące między innymi koszt napraw rewizyjnych, warunkujących eksploatację tych pojazdów przez kolejnych 6 lat.

- Nowy tabor będzie odpowiadał zmieniającym się potrzebom m.in. jeśli chodzi o możliwość wykorzystania pełnych parametrów modernizowanych odcinków linii kolejowych w zakresie prędkości i systemów bezpieczeństwa ETCS. To także względy ekologiczne (hałas, emisja zanieczyszczeń), lepsze parametry pracy w warunkach aglomeracyjnych (wyższe przyspieszenie), większa ilość miejsc dla rowerów - mówi Radosław Soćko.

EN57 to normalnotorowy, trójwagonowy niskoperonowy elektryczny zespół trakcyjny, wyprodukowany w zakładach PaFaWag we Wrocławiu w latach 1962-1994 w liczbie ponad 1412 sztuk. Jest to najdłużej produkowany pojazd szynowy na świecie. Przez miłośników kolei seria EN57 nazywana jest "kiblem" lub "jednostką".

POLECAMY TAKŻE: Wielka inwestycja kolejowa. Co słychać przy przebudowie linii Szczecin - Poznań? Zobacz ZDJĘCIA

Wielka inwestycja kolejowa. Co słychać przy przebudowie lini...

Kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców i ani jednego pociągu dojeżdżającego do miasta. Wstyd! Zobacz największe polskie miejscowości bez dostępu do kolei.

W tych dużych miastach w Polsce nie ma kolei. Tysiące mieszk...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński