Na sprzedaż wystawiono są EN57AL o numerach 1230 i 1426. Były zmodernizowane w ZNTK Mińsk Mazowiecki w latach 2013 i 2014. Zostały jednak wyprodukowane w latach 1973-1983. Po remoncie zyskały opływowe czoło, klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego internetu, wygodne fotel pasażerskie.
Mogą poruszać się z prędkością 120 kilometrów na godzinę. Drzwi automatycznie blokują się po przekroczeniu prędkości 5 km/h, nie jest też możliwy odjazd z otwartymi drzwiami. "Ezety" mają zabudowane rampy wjazdowe co umożliwia wjazd do wnętrza osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Jedną z dwóch kabin WC przystosowano do obsługi niepełnosprawnych.
Przypomnijmy, że koszt modernizacji siedmiu jednostek wyniósł ponad 57 mln złotych, w całości dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego.
ZOBACZ ZDJĘCIA POCIĄGÓW:
Stare pociągi jak nowe
Dlaczego nasze województwo pozbywa się tych składów?
- Pomorze Zachodnie sprzedaje zmodernizowane zespoły trakcyjne EN57AL w ramach dalszej wymiany taboru. To naturalny proces dostosowywania taboru do zmieniających się okoliczności, potrzeb oraz warunków technicznych - wyjaśnia
Radosław Soćko z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. - Wkrótce województwo podpisze umowę z firmą Newag na zakup pojazdów dwunapędowych, tzw. hybryd. Zamówienie podstawowe obejmie dwa pojazdy, jednak docelowo, po skorzystaniu z prawa opcji, zamówienie może objąć łącznie aż 12 sztuk.
ZOBACZ TEŻ:
Jak tłumaczy urzędnik, decyzję o sprzedaży poprzedziły analizy obejmujące między innymi koszt napraw rewizyjnych, warunkujących eksploatację tych pojazdów przez kolejnych 6 lat.
- Nowy tabor będzie odpowiadał zmieniającym się potrzebom m.in. jeśli chodzi o możliwość wykorzystania pełnych parametrów modernizowanych odcinków linii kolejowych w zakresie prędkości i systemów bezpieczeństwa ETCS. To także względy ekologiczne (hałas, emisja zanieczyszczeń), lepsze parametry pracy w warunkach aglomeracyjnych (wyższe przyspieszenie), większa ilość miejsc dla rowerów - mówi Radosław Soćko.
EN57 to normalnotorowy, trójwagonowy niskoperonowy elektryczny zespół trakcyjny, wyprodukowany w zakładach PaFaWag we Wrocławiu w latach 1962-1994 w liczbie ponad 1412 sztuk. Jest to najdłużej produkowany pojazd szynowy na świecie. Przez miłośników kolei seria EN57 nazywana jest "kiblem" lub "jednostką".
POLECAMY TAKŻE: Wielka inwestycja kolejowa. Co słychać przy przebudowie linii Szczecin - Poznań? Zobacz ZDJĘCIA
Wielka inwestycja kolejowa. Co słychać przy przebudowie lini...
W tych dużych miastach w Polsce nie ma kolei. Tysiące mieszk...
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?