Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kto zaprojektuje Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina? Poznaliśmy złożone oferty

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Aż 11 ofert wpłynęło w przetargu na zaprojektowanie Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina. Co ważne: wszystkie mieszczą się w widełkach cenowych.

- Przez najbliższe tygodnie będziemy sprawdzać oferty. Badanie ofert to nieraz kilka rund pytań i odpowiedzi. Trudno określić, kiedy poznamy projektantów - mówi Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA. - Kryteria wyboru to nie tylko cena, ale również doświadczenie. Może okazać się, ze najtańsza oferta nie będzie najlepszą.

Projektowanie podzielono na dwie części:

  • część 1 to odcinek 1 Kołbaskowo - Dołuje i odcinek 2 Dołuje - Police z węzłem Będargowo,
  • część 2 to odcinek Police - Goleniów z tunelem pod dnem Odry.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeznaczyła na zadanie 95 mln złotych, w tym 40 mln zł na część 1 i 55 mln zł na część 2.

Najtańszą ofertę na część 1 - 12 810 450 zł - złożyła firma Mosty Katowice, z kolei najdroższą - 20 635 710 złotych - EGIS POLAND Sp. z o.o. z Warszawy.

Na część drugą najniższa ofertę - 17 936 475 zł złożyła firma Sweco Polska z Poznania, a najwyższą bydgoska Voessing Polska, która swoje usługi wyceniła na 39,8 mln złotych.

Tylko dwie pracownie projektowe zdecydowały się na złożenie dwóch ofert na całość ZDOS. To wspomniane Mosty Katowice oraz Transprojekt Gdański. Kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty to nie tylko cena (60 procent) ale również doświadczenie kadry (40 procent).

Budowa ZDOS została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 r.).

411 milionów złotych zostało przeznaczonych na projekt i wykup nieruchomości pod Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina. Według szacunków koszt przedsięwzięcia to około 6 miliardów złotych. Obwodnica ma przebiegać od autostrady A6 w Kołbaskowie przez Police, tunel pod Odrą aż do węzła drogowego w pobliżu Goleniowa, gdzie krzyżują się drogi S3 i S6. Fragment ZDOS będzie jednocześnie II etapem obwodnicy Warzymic i Przecławia - od Siadła Górnego do węzła Szczecin Zachód (długość 2,3 km).

W korytarzu z decyzji środowiskowej ZDOS zostało zaprojektowane jako dwujezdniowa droga ekspresowa wraz z mostami, wiaduktami i przepustami. Największym obiektem na tej inwestycji będzie bez wątpienia tunel drogowy pod rzeką Odrą o długości 5 km. Tunel ma składać się z dwóch odrębnych naw dla dwóch jezdni drogi S6 i zostanie wykonany przy użyciu technologii drążenia maszyną TBM.

Co ciekawe, pierwsze pojazdy będą mogły wjechać na ZDOS - konkretnie w kierunku Kołbaskowa - zanim powstanie cała inwestycja.

- Budowa drogi ekspresowej trwa około 3 lat. Natomiast budowa tunelu, (mamy doświadczenia z tunelu pod Świną) trwa około od 1,5 do 2 lat dłużej od budowy drogi ekspresowej. I to pomimo tego, że będziemy chcieli angażować aż 2 tarcze do drążenia tunelu - powiedział Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński