Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kto i za ile chce wybudować Szczeciński Szybki Tramwaj?

Marek Jaszczyński
Cztery oferty złożono na budowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.
Cztery oferty złożono na budowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.
Na budowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju złożono cztery oferty. Teraz potrwa ich ocena formalna.

Najwyższą ofertę zgłosił Bilfinger Berger SA, w konsorcjum z ZUE Kraków, które wyceniło wykonanie inwestycji na 293.693.429,79 zł.

Niemiecki inwestor ma na koncie rewitalizację dworca PKP Warszawa Stadion oraz budowę trasy tramwajowej na poznańską dzielnicę Franowo, realizowaną wspólnie z krakowskim partnerem.

Kolejny chętny to hiszpańska Aldesa Construcciones, która zaproponowała 186,8 mln zł. Wśród chętnych jest także Energopol Szczecin z ofertą 181,9 mln zł, który budował m.in. Most Gryfitów, czy terminal kwasu siarkowego w Szczecinie.

Najmniej za wybudowanie SST, bo 165,8 mln zł żąda konsorcjum polski MyToll i austriacki Strabag. Firmy mają na koncie budowę autostrady A2.

- Kwota jaką miasto planowało wydać na inwestycję wynosi 215 202 000 zł - mówi Dariusz Wołoszczuk z biura komunikacji społecznej i marketingowej Urzędu Miasta. - W tej chwili komisja przetargowa rozpoczęła ocenę złożonych do przetargu ofert. Nie wiemy jak długo potrwa ocena, być może poprosimy oferentów o wyjaśnienie. Może się też zdarzyć, że, któryś z oferentów złoży protest do Krajowej Izby Odwoławczej. To przedłuży ten etap.

Budowa pierwszego etapu SST zakłada budowę czterokilometrowej bezkolizyjnej trasy tramwaju pomiędzy Basenem Górniczym a pętlą w rejonie ul. Turkusowej. W rzeczywistości będzie to przedłużenie linii tramwajowej z centrum na Osiedle Słoneczne i rejon szpitala w Zdrojach.

Jak będzie przebiegać trasa?

Po pokonaniu pętli na Basenie Górniczym tramwaj będzie jechał pomiędzy mostami drogowymi przeprawy przez Regalicę. Specjalnie na potrzeby przyszłej SST w ramach budowy Mostu Pionierów pomiędzy jezdniami wyjazdowymi z miasta a wyjazdowymi za ok. 80 milionów złotych wybudowany został most tramwajowy. Po zjeździe z Mostu Pionierów za skrzyżowaniem z ul. Leszczynową tramwaj skręci w prawo w kierunku Zdrojów i będzie jechał równolegle do ul. Winogronowej, następnie przetnie ul. Batalionów Chłopskich i po przejechaniu pod wiaduktem kolejowym zawróci na pętli w rejonie ul. Turkusowej. Trasa częściowo będzie przebiegała w specjalnej rynnie.

Cała trasa SST pomyślana jest w taki sposób, by podróż odbywała się jak najkrócej - pomiędzy Basenem Górniczy a pętlą tymczasową przy ul. Turkusowej nie będzie żadnych skrzyżowań, które powodowałyby spowolnienie ruchu. Ma sprawić to, że podróż tramwajem z lewo na prawobrzeże (oraz w kierunku przeciwnym) będzie szybsza.

Miasto stara się o dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej. Wniosek jest obecnie oceniany w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Projekt Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju z 2009 roku

Projekt Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju from Tomek Kuczyński

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński