Kto hamuje, ten... czuje się bezpieczny

Janusz SudołZaktualizowano 
Na hamowni w Wojewódzkim Ośrodku Kontroli Pojazdów w Szczecinie komputerowo sprawdzane są hamulce w trakcie przeglądów rejestracyjnych. <br>
Na hamowni w Wojewódzkim Ośrodku Kontroli Pojazdów w Szczecinie komputerowo sprawdzane są hamulce w trakcie przeglądów rejestracyjnych. Marek Holiat
Jedną z podstawowych umiejętności każdego kierowcy jest zdolność do określenia potrzebnej drogi hamowania przy różnych prędkościach i w różnych warunkach przyczepności opon do jezdni.

Niezależnie od tego, że droga hamowania rośnie "do kwadratu prędkości", wydłuża się ona gwałtownie na jezdni śliskiej - oblodzonej, zaśnieżonej albo w trakcie intensywnych opadów deszczu.
Na długich odcinkach autostrad szwedzkich namalowane są w poprzek czerwone linie. Określają one minimalną dla dozwolonej prędkości drogę hamowania, a co zatem idzie odległość, którą powinniśmy utrzymywać do jadącego przed nami pojazdu. Ale nie jesteśmy w Szwecji, nie mamy prawie wcale autostrad, a na drogach, którymi jeździmy pełno jest dziur, kolein, poprzecznych garbów, które naszą drogę hamowania czyni mało przewidywalną. Nie tylko co do jej długości. Powinniśmy więc na co dzień przestrzegać zasadę: nigdy nie należy zwlekać z hamowaniem, by chwilę później nie być zmuszonym do gwałtownego hamowania.
Dobrego kierowcę poznaje się między innymi po tym, że jego pasażerowie prawie nie wyczuwają momentu, kiedy auto zatrzymuje się, a także nie są narażeni na żadne szarpnięcia związane ze zmianą prędkości, przełączaniem biegów, skręcaniem czy płynnym hamowaniem. Tak powinniśmy jeździć w mieście czy na szosie przy dużym ruchu np. w kolumnie, gdzie możemy planować hamowanie. Nie zapominajmy, że płynnie możemy również hamować silnikiem poprzez odpowiednia redukcję biegów. Nigdy też nie "wrzucajmy" luzu przy dojeżdżaniu do świateł, przy jeździe z góry czy w innych okolicznościach. Ta niewielkie oszczędność paliwa może mieć bowiem dla nas opłakane skutki zanim ponownie uda nam się "wrzucić" bieg.
Są jednak sytuacje na drodze, kiedy zapomnieć powinniśmy o elgancji jazdy i hamować gwałtownie. Zaraz po wciśnięciu pedału gazu, powinniśmy wtedy wcisnąć sprzęgło, aby nie dopuścić do zgaśnięcia silnika i utraty wspomagania hamulców oraz kierwonicy, a także by mieć możliwość dodania gazu po przerwaniu hamowania i wyminięcia przeszkody czy ucieczki przed ruchomym zagrozeniem.
Umiejętności kierowcy i warunki na drodze to dwa elementy skutecznego hamowania, trzeci to stan układu hamulcowego w samochodzie.
- W nowszych samochodach są już czujniki, które pokazują, że okładziny cierne osiagnęły już swoją minimalną grubość i trzeba je wymienić - mówi Zbigniew Hawrot kierownik stacji serwisowej Fiata w Szczecinie. - W przypadku klocków hamulcowych minimum to 1,5 do 2 mm. Szczęki zjeżdża się w praktyce do zera. Proporcje zużycia są natomiast zdecydowanie na korzyść szczęk. Na jedną wymianę szczęk przypada mniej więcej trzykrotne wymienianie klocków.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3