Kryzys w Bridgestone. Budowa drugiej części fabryki ruszy najwcześniej w przyszłym roku

Wioletta Mordasiewicz
Kiedy ruszał budowa fabryki pod Stargardem wydawało się, że to wielka szansa dla mieszkańców. Szacowano, że dzięki tej inwestycji pracę znajdzie 1,5 tys. osób. Teraz trzeba weryfikować te plany.
Kiedy ruszał budowa fabryki pod Stargardem wydawało się, że to wielka szansa dla mieszkańców. Szacowano, że dzięki tej inwestycji pracę znajdzie 1,5 tys. osób. Teraz trzeba weryfikować te plany. Fot. Archiwum/Marcin Bielecki
Światowy kryzys finansowy nie ominął japońskiego koncernu Bridgestone. Budowa fabryki opon w Stargardzie zakończyła się na pierwszym etapie. Wstrzymano też rekrutację pracowników.

W fabryce opon w stargardzkiej dzielnicy Kluczewo zatrudnienie miało dostać 750 osób. Pracuje 350, w tym 130 w administracji. Rekrutację wstrzymano, bo japoński koncern czeka na lepsze czasy w światowej gospodarce.

Muszą czekać

Szczęśliwi są ci, którym udało się dostać pracę w Bridgestone.
- Wcześniej pracowałem za granicą, ale wróciłem - mówi Łukasz ze Stargardu. - Lepiej być na miejscu, blisko rodziny. Cieszę się, że załapałem się tutaj do pracy.

Wiele osób, które liczyły na zatrudnienie w fabryce opon, nie ma jednak na to szans. Przynajmniej na razie. W siedzibie Bridgestone Stargard na rozpatrzenie czekają setki podań od mieszkańców regionu. Przedstawiciele japońskiego koncernu zapewniają, że kolejni pracownicy będą zatrudniani. Kiedy? Tego nie wiadomo.

- Rekrutacja nie została wstrzymana definitywnie - tłumaczy Takayasu Iwata, kierownik ds. administracji i kadr w Bridgestone Stargard. - Po pojawieniu się korzystniejszych warunków inwestycyjnych rozważymy jej wznowienie.

Ludzie są rozczarowani

Bezrobotni wciąż przychodzą do urzędu pracy w Stargardzie i pytają o możliwość zatrudnienia w fabryce. Tam jednak nikt nie jest w stanie im pomóc.

- Odsyłamy ich do siedziby firmy - mówi Barbara Ankutowicz, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Stargardzie. - Nie ma nowych rekrutacji. Zresztą ona już nie potrzebuje naszego pośrednictwa.

Pojawienie się w Stargardzie fabryki opon miało zaowocować pracą nawet dla półtora tysiąca osób. 750 miało być zatrudnionych w samej fabryce, a drugie tyle u kooperantów.

- Planowana liczba zatrudnionych nie ulegnie zmianie - zapewnia Takayasu Iwata. - Zmienił się tylko termin osiągnięcia zakładanego wcześniej poziomu zatrudnienia.

Produkcja toczy się wolniej

W fabryce, która uroczyście będzie otwarta 18 maja, zakończyły się testy i ruszyła właściwa produkcja. Jak na razie z hal produkcyjnych wyjechała tylko jedna partia opon. Wysyłka trafiła do magazynu w Czechach. Fabryka w Stargardzie miała produkować 5 tysięcy opon dziennie. Przez kryzys finansowy i te plany Japończycy musieli zweryfikować. Szefostwo Bridgestone Stargard mówi, że przez sytuację gospodarczą cała ich produkcja w Europie musiała być zmniejszona.

Hale produkcyjne postawione w Kluczewie robią wrażenie, ale 100-hektarowa działka nie została do końca zabudowana. Powstanie tam jeszcze druga część fabryki. Tymczasem tylko gdzieniegdzie leniwie toczą się prace kosmetyczne.

- Zdecydowaliśmy się przełożyć budowę drugiej części fabryki ze względu na sytuację gospodarczą - mówi Takayasu Iwata. - Ale na pewno nie zostało to anulowane.

Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, drugi etap budowy ma ruszyć za rok.

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość 12345
Czytelniczka bzdury piszesz w takim koncernie błędy technologiczne się zdarzają to po pierwsze a po drugie polityka japończyków jest taka macie maszyny i instrukcje jak to działa i jak ma wyglądać jakie kryteria spełniać, resztę abyście mogli się nauczyc i zrozumieć powoli uczcie się sami. Więc to jak ktoś pisze o jakiś błędach technologicznych i kłopotach globalnych z tym związanych to jest ściema. W takich korporacjach jest budżet czyli bilans zysków i strat i jest on na bieżąco 24h na dobę monitorowany. Ale fakt faktem kryzys jest i to dość duży.
P
Przedsiębiorca
"I kończy się tak jak zwykle w naszym regionie. A prawda jest taka, że to Szczecin daje zatrudnienie okolicznym miastom i gminom. Likwidacja kolejnych zakładów produkcyjnych w największym mieście województwa, to będzie totalna klęska dla całego regionu. Ja wiem, że w Stargardzie już się cieszono na nie wiem jaki rozwój miasta, ale proszę policzyć ile osób codziennie dojeżdza do pracy ze Stargardu do Szczecina, a ile nowych miejsc pracy oferuje Bridgestone. To Szczecin nadaje impuls całemu regionowi i o jego rozwój należy w sposób szczególny zadbać. Na zgliszczch likwidowanych zakładów muszą powstawać nowe, to kieruję do naszych parlamentarzystów. Myślą oni wogóle o nas? "

Czy choć raz w wielo letniej historii mieszkańcy Szczecina mogą pogodzić się z faktem jaki mamy już od paru lat,a mianowicie,Stargard jakby nie było w porównaniu do Szczecina przyciąga wielu inwestorów dających większe czy mniejsze zatrudnienie,i dzieje się to systematycznie i to uważam jest bardzo ważne,i nie prawdą jest to że ruch mieszkańców do pracy odbywa się tylko w stronę Szczecina,ponieważ jeżdżę osobiście codziennie do Szczecina i przyznam szczerze że jaki w stronę Szczecina tak i w stronę Stargardu jadą spore ilości aut a to o czymś świadczy.
Ale niestety taka już mentalność Szczecinian,i to się chyba nigdy nie zmieni tym bardziej że w samym Szczecinie jest atmosfera ale do budowania nowych super i hiper marketów,a sport,przemysł,rozrywka itp.odchodza w zapomnienia i niedługo pozostanie Szczecinianom w muzeach oglądać wystawy np. z meczów Pogoni,czy też wracać do wspomnień z funkcjonowania stoczni,przykre to ale niestety prawdziwe.
J
Jonatan
I kończy się tak jak zwykle w naszym regionie. A prawda jest taka, że to Szczecin daje zatrudnienie okolicznym miastom i gminom. Likwidacja kolejnych zakładów produkcyjnych w największym mieście województwa, to będzie totalna klęska dla całego regionu. Ja wiem, że w Stargardzie już się cieszono na nie wiem jaki rozwój miasta, ale proszę policzyć ile osób codziennie dojeżdza do pracy ze Stargardu do Szczecina, a ile nowych miejsc pracy oferuje Bridgestone. To Szczecin nadaje impuls całemu regionowi i o jego rozwój należy w sposób szczególny zadbać. Na zgliszczch likwidowanych zakładów muszą powstawać nowe, to kieruję do naszych parlamentarzystów. Myślą oni wogóle o nas?
c
czytelniczka
Ciekawe w jakim języku pani Mordasiewicz się z panem Takayasu Iwata dogdywała ?
Nie zna rosyjskiego ta pani, nie wspomne o angielskim czy francuskim, a na 100 % nie znasz pani redaktor japońskiego.
Pan Takayasu Iwata nie zna polskiego ale prawdy pani nie powiedział.
Bridgeston ma klopoty z uruchomieniem linii, nastąpiły jakieś błedy technologiczne i zabezpieczenia nie pozwalają na normalną produkcję.
Tu jest sedno problemu, a nie kryzys.
Kryzys jest zasłoną dymną i chyba pani nie powinna jako gryzipiórk prowincionalny brać się za tak poważny temat ekonomiczny, społeczny i gospodarczy.
Nie masz kobieto podstaw i wiedzy aby na ten temat się wypowiadac.
Przejdz do Faktu tam tacy są potrzebni.
G
Gostek
Sytuacja w Bridgestone polecam stronę ozzip.pl
Artykuł Sytuacja w Bridgestone można znaleźć
w biuletynie inicjatyw pracowniczych nr 10/2006
Bardzo polecam ten artykuł i inne o
pracodawcach i pracownikach cała prawda
Nie warto ślepo wierzyć, trzeba samemu sprawdzić-
to dewiza zyciowa
s
sped
W dniu 20.04.2009 o 11:45, Gość napisał:

Kiepskie opony ma ta firma, ja kupuję 7 razy droższe na zimę od ich konkurencjiMało kandydatów do pracy zgłosiło sięOni potzebują młodych i silnych herosów, abyzrobić z nich inwalidówPolecam stronę gazeta.pl i forum pod miastem Poznań o tej firmieNajlepsze i aktualne informację tam znaleźć może każdy iwtedy zero złudzeń ma się


Kogo obchodzi jakie ty kupujesz opony do swojego malucha.
G
Gość
Kiepskie opony ma ta firma, ja kupuję 7 razy droższe na zimę od ich konkurencji
Mało kandydatów do pracy zgłosiło się
Oni potzebują młodych i silnych herosów, aby
zrobić z nich inwalidów
Polecam stronę gazeta.pl i forum pod miastem Poznań o tej firmie
Najlepsze i aktualne informację tam znaleźć może każdy i
wtedy zero złudzeń ma się
s
sejik
jesli chodzi o plany ktore "oponiarze" ;P mieli zrealizowac to znajac sytuacje od srodka nie balbym sie o ich realizacje... kryzys dotknal caly swiat i nie ma mowy zeby taka korporacja nie dosstala po gaciach... to jasne ze czesc zalozen bedzie zrealizowanych nieco pozniej.
p.s. wogole to slyszalem ze zostalem juz "masowo zwolniony" stamtad, slyszalem ze zarabiam 1000pln na reke jak i to ze zarabiam 4,500pln na reke wiec.... zainteresowani udajcie sie do zrodla a nie sugerujcie sie plotkami i "ciekawymi" wypowiedziami na forum....
pozdr
l
luca
...ciekaw jestem jak to się potoczy dalej..... nie ma pewności, ze zrealizuja te wszystkie plany o ktorych mowa byla jeszcze rok temu.... szkoda tylko ze Polska ( na szczeblu centralnym, wojewodzkim, i samo miasto Stargard) wydaly olbrzymie kwoty by te inwestycje wspomoc.....
Dodaj ogłoszenie