Nie widać szans na rozwiązanie kryzysu śmieciowego w Goleniowie. 7 września skończyła się umowa pomiędzy gminą a Przedsiębiorstwem Gospodarki Komunalnej na wywóz odpadów. Od 8 września śmieci w gminie nie są odbierane. Pieniądze na gospodarkę odpadową skończyły się w sierpniu.
W 2020 roku gmina dopłacała do wywozu odpadów blisko połowę. W tym roku dopłaca 66 procent stawki, czyli ponad 9 mln zł. rocznie. W Goleniowie stawka za odbiór i zagospodarowanie odpadów jest jedną z najniższych w kraju, wynosi 12 zł za osobę.
Burmistrz i rada miasta wzajemnie oskarżają się o wywołanie kryzysu. Radni nie zgadzają się na podniesienie opłaty do 21 złotych od mieszkańca. Ich zdaniem kwota nie jest rzetelnie wyliczona.
ZOBACZ TEŻ:
W poniedziałek grupa mieszkańców związana z Konfederacją złożyła u wojewody wniosek o wprowadzenie komisarza w miejsce burmistrza. Od kilku tygodni trwa zbieranie podpisów pod zorganizowaniem referendum w sprawie odwołania burmistrza.
- Ale faktycznie część mieszkańców popiera też odwołanie rady miasta. Naszym zdaniem brak realizacji tego zadania gminy, które jest w ustawie, na temat odprowadzania śmieci, to poważne zaniedbanie. Stwarza to tak duże zagrożenie, że trzeba wprowadzić zarząd komisaryczny w Goleniowie - mówi Marcin Sowiński z goleniowskiej Konfederacji.
Wojewoda zachodniopomorski zauważa, że skargę na burmistrza w pierwszej kolejności rozstrzyga rada miasta, a problem odpadów powinien być załatwiony na szczeblu samorządu.
- Materia, której problem dotyczy, należy do zadań własnych gminy i dlatego to organy samorządu, czyli burmistrz i rada gminy, których obowiązkiem jest działanie na rzecz i dla dobra mieszkańców, powinny jak najszybciej wypracować rozwiązanie tego problemu - wyjaśnia Zbigniew Bogucki.
W razie przedłużającego się impasu wojewoda nie wyklucza uruchomienia procedury wprowadzenia zarządu komisarycznego.
- Wojewoda Zbigniew Bogucki jest oczywiście zaniepokojony sytuacją w gminie, o której informują mieszkańcy oraz media. W razie nierokującego nadziei na szybką poprawę i przedłużającego się braku skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych przez organy gminy wojewoda może zainicjować procedurę przewidzianą w art. 97 ustawy o samorządzie gminnym - wyjaśnia Michał Ruczyński, rzecznik wojewody.
Zgodnie z prawem, w razie nierokującego nadziei na szybką poprawę i przedłużającego się braku skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych przez organy gminy premier na wniosek ministra spraw administracji publicznej i wojewody może zawiesić organy gminy i ustanowić zarząd komisaryczny na dwa lata. Komisarz rządowy przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji organów gminy.
ZOBACZ TEŻ:
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?