Koronawirus a zmiany w służbie zdrowia. Na pytania Internautów odpowiada przedstawicielka NFZ. Część XV

Bogna Skarul
Bogna Skarul
W dobie epidemii koronawirusa zmieniło się wszystko. Inne są też procedury dotyczące opieki zdrowotnej i to nie tylko te, jakie bezpośrednio dotyczą walki z wirusem. Jak teraz działa służba zdrowia, co się zmieniło, jak teraz korzystać z opieki zdrowotnej. To pytania jakie nurtują naszych Czytelników. Odpowiada na nie Małgorzata Koszur, rzeczniczka prasowa zachodniopomorskiego NFZ.

Jeśli macie jakieś pytania związane z opieką zdrowotną, prześlijcie je na adres: bogna.skarul@polskapress.pl.

"Nie ma mnie w eWUŚ"

- Ostatnio dzwoniłam do mojej przychodni. W rejestracji powiedzieli, że nie ma mnie w eWUŚ, ale jeśli jestem na składce męża, to wystarczy, że potwierdzę to przez telefon. Nie trzeba już podpisywać oświadczenia?

- W związku z koronawirusem i zmianą sposobu sprawowania opieki nad pacjentem na zdalny, osoba, która mimo prawa do bezpłatnej opieki widnieje w eWUŚ jako nieuprawniona, może podczas rozmowy telefonicznej, w trakcie udzielania teleporady, złożyć oświadczenie o posiadaniu prawa do świadczeń. Złożenie pisemnego oświadczenia byłoby dużym utrudnieniem, na pewno opóźniałoby dostęp do opieki zdrowotnej. Nie zmienił się za to podstawowy sposób potwierdzania statusu ubezpieczenia - nadal odbywa się w eWUŚ – systemie elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorcy.

ZOBACZ TEŻ:

Gdzie mam znaleźć lekarza?

- Mieszkam w Świnoujściu. Od siedmiu miesięcy, tj. od czasu zawału serca, nie byłem nawet na wizycie poszpitalnej u kardiologa. Gdzie mam znaleźć lekarza, który poprowadzi moje dalsze leczenie.

- Co do zasady: po zakończeniu leczenia szpitalnego oraz w przypadku udzielenia świadczenia w szpitalnym oddziale ratunkowym lub izbie przyjęć, pacjent otrzymuje, stosownie do jego stanu zdrowia, niezależnie od karty informacyjnej, m.in.: skierowania na świadczenia zalecone w karcie informacyjnej. Standardem jest skierowanie do opieki specjalistycznej w trybie ambulatoryjnym, czyli do poradni kardiologicznej, które powinien Pan otrzymać. Ponadto lekarz leczący chorego w szpitalu informuje na piśmie lekarza kierującego lub lekarza POZ, do którego zadeklarowany jest pacjent, o rozpoznaniu, sposobie leczenia, rokowaniu, ordynowanych lekach (w tym okresie ich stosowania i sposobie dawkowania) oraz o wyznaczonych wizytach kontrolnych. Proszę zatem skontaktować się z lekarzem rodzinnym. W Świnoujściu jest poradnia kardiologiczna, przyszpitalna. Nie zgłoszono tam przerwy w udzielaniu świadczeń, czyli poradnia pracuje zgodnie z harmonogramem. Należy się z nią skontaktować pod numerem 91 32 67 424 – taki nr tel. poradnia przekazała do NFZ.

Odmrażanie służby?

- Podobno w przychodniach i szpitalach zaczynają przyjmować pacjentów planowych. Mówi się o odmrażaniu służby zdrowia. Jak to ma wyglądać?

- Decyzja o tym, by znowu przyjmować planowych pacjentów, leży po stronie dyrektorów placówek medycznych. Każdy podejmuje ją indywidualnie, oceniając wszystkie uwarunkowania: ryzyko zakażenia koronawirusem, dostęp do środków ochrony, żeby to ryzyko zminimalizować, możliwości kadrowe i organizacyjne, stan zdrowia pacjentów. To bardzo indywidualna decyzja, tutaj nic się nie stanie w jeden dzień. Ale warto też wiedzieć, że wszystkim zależy na tym, by wrócić do w miarę normalnego funkcjonowania, z ograniczeniami, które są i długo zapewne pozostaną.

raport codziennie aktualizowany:

ZOBACZ TEŻ:

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3