Kontrrewolucja rowerowa. Drogi dla cyklistów do likwidacji?

Marek Jaszczyński

Wideo

Zobacz galerię (3 zdjęcia)
Jeden z obywatelskich projektów zakłada likwidację ułatwień dla cyklistów w Śródmieściu. Szef zespołu wdrażającego budżet obywatelski liczy, że projekt przepadnie w głosowaniu.

Wideo: Marcin Charęza, szef zespołu do spraw organizacji ruchu szczecińskiego magistratu, o opóźnieniach w wprowadzeniu "Rewolucji rowerowej"

Do 21 października głosujemy w tegorocznej edycji Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego. To będzie nie lada problem, gdy głosujący uznają za najbardziej interesujący projekt pod nazwą "Likwidacja ścieżek rowerowych, poprawa organizacji ruchu i bezpieczeństwa na wybranych ulicach Szczecina”.

Dlaczego? W skrócie pomysłodawca chce powrotu do organizacji ruchu sprzed 2014 roku, czyli czasu, gdy na ul. Jagiellońskiej, al. Piastów, al. Piłsudskiego i ul. Rayskiego nie było wyznaczonych pasów dla cyklistów.

Czytaj również: Rowerowa rewolucja w Szczecinie? Radny: Babrzą się, są w proszku

Autor pomysłu argumentuje to poprawą przepustowości dla ruchu samochodowego, zwiększeniem liczby miejsc parkingowych (na przykład wprowadzeniem skośnego parkowania na alei Piastów, na odcinku od ul. Krzywoustego do ul. Jagiellońska - w kierunku pl. Szarych Szeregów). I tak proponuje likwidację pasa dla rowerzystów wytyczonego między miejscami parkingowymi a jezdnią. Kolejna spektakularna zmiana to powrót do ruchu dwukierunkowego na ulicy Jagiellońskiej czy likwidacja minironda u zbiegu ulic Mazurska i Rayskiego.

Co ciekawe opisywany projekt nie zyskał pozytywnej opinii urzędnika odpowiedzialnego za organizację ruchu.

- Już na etapie opiniowania projektów do głosowania negatywnie wypowiedziałem się o pomyśle - mówi Marcin Charęza, szef zespołu do spraw organizacji ruchu szczecińskiego magistratu. - Proponowane rozwiązania jak i opisy nie są zgodne z polityką zrównoważonego transportu prowadzoną przez miasto Szczecin.

Wiadomo, że w fazie opiniowania projekt budził wiele kontrowersji, ale zwyciężyła idea SBO, czyli szacunek dla pomysłów zgłaszanych przez mieszkańców. Czyżby projekt został skierowany do głosowania zbyt pochopnie?

- Ciężko mi powiedzieć, czy to nie był błąd z naszej strony. Liczę na to, że mieszkańcy będą rozsądni w głosowaniu. Jeżeli projekt wygra to mam nadzieję, że mamy instrumenty w postaci Rady Miasta, czy prezydenta, żeby nie realizować tego pomysłu - uważa Łukasz Listwoń, przewodniczący zespołu ds. opracowania zasad funkcjonowania i wdrożenia SBO. - Mija się z celem, żeby coś z pieniędzy publicznych robić, a w kolejnym SBO likwidować.

Czytaj więcej: Nowe pasy rowerowe na ulicach Szczecina pojawią się w maju i w czerwcu

Rowerowa rewolucja

Realizacja projektu, który zajął drugie miejsce w Szczecińskim Budżecie Obywatelskim na 2015 rok idzie opornie.

Do czerwca tego roku nowe pasy rowerowe miały być wyznaczone na ul. Słowackiego, Zaleskiego, Gontyny, Emilii Plater i Sikorskiego. Dwa projekty zostały już zatwierdzone. Na ulicy Sikorskiego trwa wprawadzanie zmian na odcinku od placu Kościuszki do ronda Pileckiego. Drugi zatwierdzony projekt dotyczy ulicy Zaleskiego. W tym przypadku pas dla rowerzystów będzie wyznaczony: od ul. Słowackiego do ul. Moczyńskiego. Wprowadzenie udogodnień dla rowerzystów jest też planowane na ulicach: Krzywoustego, Okulickiego, Witkiewicza, Pułaskiego, Wielkopolskiej, Dworcowej, Nowej, Potulickiej, 3 Maja, Wilcza, Dubois, Niedziałkowskiego. Wprowadzenie udogodnień dla ruchu cyklistów w ciągu ulic Kołłątaja, Mickiewicza oraz Śmiałego związane jest z koniecznością przebudowy układu drogowego.

Ścieżki rowerowe w Szczecinie. W jakim są stanie i czy jest ...

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 37

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

D
Damian

Sam uczeszczam rowerem po szczecinie ale zabieranie ulicy kosztem ścieżki rowerowej to nie tedy droga. Co innego budowanie nowych ścieżek np. ul.warcisława.

M
Marek

Głosujmy na projekt nr 155. STOP bezmyślnemu blokowaniu miasta niepotrzebnymi ścieżkami rowerowymi. STOP pedalarzom !

w
wujek

Witajcie,

 

   niestety nie jesteśmy miastem turystycznym i prawdopodobnie nigdy nie będziemy. 30tka wszedzie rowery wszedzie - nic z tego nie bedzie... Mam nadzieje ze miasto sie opamieta...

 

Oczywiście głosuje na 155.

e
eh
W dniu 14.10.2015 o 14:09, Maksiu napisał:

Pieniadze z unii na sciezki rowerowe wziete teraz trzeba je pokazac wiec zabiera sie jezdnie malujac te sciezki. Inwestycja jest, jest. Kasa sie zgadza, tak. I tak caly czas prowizorka za nasze pieniadze.

Dokładnie. UE pewnie nawet nie spodziewała się że w PL będą chcieli wykorzystać maksymalnie te pieniądze. A tak zamiast zwrócić kasę (czyt. nie wykorzystać), to urzędasy rzuciły się na te dotacje jak świnia na kartofle. A co będzie potem to nie ma znaczenia. Zresztą jest prawie niemożliwym pogodzić wszystkie kwestie transportowe w mieście w tak krótkim czasie i przy presji wykorzystania środków. Więc będzie bałagan, paru hobbystom się będzie podobać, studenci będą zachwyceni darmowymi minutami na Miejskim Rowerze a ci co przyjechali ze wsi do miasta będą się czuli jak u siebie. Od razu informuje że jeżdzenie rowerem po mieście mnie osobiście wcale nie bawi. Nie jestem chińczyk.

e
eh
W dniu 14.10.2015 o 13:44, szczecininin napisał:

Nie wiem jaka jest wiedza redakcji, ale ja wiem na pewno że pan Chareza jeździ rowerem, jak i samochodem oraz komunikacją. Osobiście mi to powiedział, kilka dni temu, jak był otwarty telefon do pana Charezy(publikowany tu w głosie). Kto z was najgłośniej krzyczących skorzystał? Kto przedstawił swoje racje zainteresowanej osobie zamiast wypluwać jad na forum? Ja skorzystałem, przeprowadziłem bardzo ciekawą i długą rozmowę z panem Charezą na temat dróg w mojej okolicy, bo tylko na te starczyło czasu.Pan Chareza okazał się bardzo kompetentną osobą, świetnie orientującą się w sytuacji drogowej jak i problemach w różnych miejscach, zarówno kierowców jaki i pozostalych użytkowników dróg. Przyznał że kilka rozwiązań rowerowych jest nie-najlepszych ale wytłumaczył mi tym samym jakie były powody takich a innych decyzji. Np. rozmawialiśmy o niesławnej ścieżce wzdłuż piastów. Wyjaśnił że taka foma ścieżki była wybrana po konsultacjach z rowerowym szczecinem, policją oraz strażą miejską. Mówił że robiono kilka symulacji alternatywnych rozwiązań i to zastosowane, zwyczajnie było najlepsze - nie idealne ale pozostałe były jeszcze gorsze. Osobiście jestem zwolennikiem kontrapasu w tym miejscu ale tą opcję, jak mówił, odrzucili inspektorzy policyjni, sugerując że było by jeszcze niebezpieczniej(moim zdaniem teraz jest groźnie) Zanim więc zaczniecie na niego najeżdżać, wiedzcie że to człowiek ogromnej wiedzy i doświadczenia, który musi brać pod uwagę bardo wiele czynników, czasem wybierając "mniejsze zło", które nie wszystkim będzie się podobać. Nie jestem osobą stronniczą, nie reprezentuję niczyich interesów, tym bardziej pana Charezy. Jestem kierowcą, rowerzystą oraz pieszym tak samo jak wy a piszę to bo denerwuje mnie demonizowanie tego człowieka, który chyba jako jedyny wie co się w tym mieście na drogach dzieje i próbuje nad tym zapanować. Czasem tylko istniejące rozwiązania lub prawo wiążą mu ręce stąd takie buble wychodzą. Nie znam go osobiście, odbyliśmy tylko jedną rozmowę ale podczas niej, przekonał mnie że jest właściwą osobą na właściwym stanowisku a wszyscy złorzeczący mu, niech spróbują przez jeden dzień zająć się tyloma sprawami na raz co on, wtedy niech ferują swe światłe sądy

Nigdy nie  spotkałeś w takim razie człowieka o ogromnym doświadczeniu i wiedzy. A na pewno nie spotkasz takiego w urzędzie.

b
bezsens to gowno

BRAWO !  J E B A Ć P E D A L I S T Ó W !

M
Maksiu

Pieniadze z unii na sciezki rowerowe wziete teraz trzeba je pokazac wiec zabiera sie jezdnie malujac te sciezki. Inwestycja jest, jest. Kasa sie zgadza, tak. I tak caly czas prowizorka za nasze pieniadze.

D
Do Hansa

Hans- twój poziom rozwoju umysłowego poraża...

Jesteś blisko z panem Charęzą?

s
szczecininin
W dniu 13.10.2015 o 20:55, Głosuję na projekt nr 155 napisał:

Głosujcie na projekt nr 155. Pokażmy - my mieszkańcy Szczecina, co sądzimy o p. Charęzie, jego kolegach i ich pomysłach. Ścieżki rowerowe - tak, a nie w taki sposób. To nie jest rewolucja rowerowa, tylko zgodnie z zasadą "co by tu jeszcze spi****yć - kolejny pomysł jak uprzykrzyć i utrudnić życie kierowcom. Można to było zrobić zupełnie inaczej, ale po co? Proponuję wycieczkę najnowszym bublem - ul. Sikorskiego (kierunek plac Kościuszki). Panie Charęza czy zakorkowanie ul. Piastów przed placem Kościuszki oraz wyznaczenie skrajnych lewych pasów do ruchu wyłącznie w lewo - odpowiednio w ulicę Narutowicza i kilometr dalej - w ul.Powstańców Wlkp. uważa Pan za sensowne rozwiązanie, podczas gdy 3/4 samochód stoi w korkach na środkowym pasie próbując dostać się na os. Reda? P.S. Proszę redakcję GS o ustalenie czy p. Charęza jeździ rowerem i czy będzie nim jeździł do pracy w zimie, bo jego "szef" prezydent Krzystek na pewno nie.

 

Nie wiem jaka jest wiedza redakcji, ale ja wiem na pewno że pan Chareza jeździ rowerem, jak i samochodem oraz komunikacją. Osobiście mi to powiedział, kilka dni temu, jak był otwarty telefon do pana Charezy(publikowany tu w głosie). Kto z was najgłośniej krzyczących skorzystał? Kto przedstawił swoje racje zainteresowanej osobie zamiast wypluwać jad na forum? Ja skorzystałem, przeprowadziłem bardzo ciekawą i długą rozmowę z panem Charezą na temat dróg w mojej okolicy, bo tylko na te starczyło czasu.

Pan Chareza okazał się bardzo kompetentną osobą, świetnie orientującą się w sytuacji drogowej jak i problemach w różnych miejscach, zarówno kierowców jaki i pozostalych użytkowników dróg. Przyznał że kilka rozwiązań rowerowych jest nie-najlepszych ale wytłumaczył mi tym samym jakie były powody takich a innych decyzji. Np. rozmawialiśmy o niesławnej ścieżce wzdłuż piastów. Wyjaśnił że taka foma ścieżki była wybrana po konsultacjach z rowerowym szczecinem, policją oraz strażą miejską. Mówił że robiono kilka symulacji alternatywnych rozwiązań i to zastosowane, zwyczajnie było najlepsze - nie idealne ale pozostałe były jeszcze gorsze. Osobiście jestem zwolennikiem kontrapasu w tym miejscu ale tą opcję, jak mówił, odrzucili inspektorzy policyjni, sugerując że było by jeszcze niebezpieczniej(moim zdaniem teraz jest groźnie)

 

Zanim więc zaczniecie na niego najeżdżać, wiedzcie że to człowiek ogromnej wiedzy i doświadczenia, który musi brać pod uwagę bardo wiele czynników, czasem wybierając "mniejsze zło", które nie wszystkim będzie się podobać.

 

Nie jestem osobą stronniczą, nie reprezentuję niczyich interesów, tym bardziej pana Charezy. Jestem kierowcą, rowerzystą oraz pieszym tak samo jak wy a piszę to bo denerwuje mnie demonizowanie tego człowieka, który chyba jako jedyny wie co się w tym mieście na drogach dzieje i próbuje nad tym zapanować. Czasem tylko istniejące rozwiązania lub prawo wiążą mu ręce stąd takie buble wychodzą. Nie znam go osobiście, odbyliśmy tylko jedną rozmowę ale podczas niej, przekonał mnie że jest właściwą osobą na właściwym stanowisku a wszyscy złorzeczący mu, niech spróbują przez jeden dzień zająć się tyloma sprawami na raz co on, wtedy niech ferują swe światłe sądy

r
romek60

Jezdzac po Szczecinie zawsze sie "wkurzam" na anonimowych organizatorow budowy komunikacji. Teraz w koncu wiem jak ON wyglada.

M
Marek

W Szczecinie aut jest za dużo i trzeba robić coś, żeby było ich mnie a nie więcej. Ja już się przesiadłem na rower/motocykl a auto stoi w garażu. Dość częśto jeżdzę pasem rowerowym wzdłuż Piastów i jest mi bardzo przyjemnie omijać samochody stojące na Kościuszki czy przy Jagiellońskiej.

Może to boli kierowcór aut osobowych?

Jestem zadowolony, że powstają nowe drogi rowerowe mimo, że są często zasawione np. przez kurierów czy kierowców, którzy zatrzymali się "tylko na chwilę".

 

Widzę też, że z roku na rok jest więcej rowerzystów i taka tendencja powinna się utrzymywać, więc to kolejny powód za budową kolejnych ścieżek rowerowych.

W
Wojtek

polecam projekt 39

a
antoni p.
W dniu 13.10.2015 o 21:10, Marekk napisał:

Głosujcie sobie na coś co nie zostanie wprowadzone nie można zniszczyć czegoś na co zostały wydane publiczne pieniądze to jest karalne :) Nikt tego nie zaakceptuje a wasze zdanie to wasze zdanie :) w najbliższych latach unia daje gigantyczne pieniądze na rozwój polityki rowerowej i każde miasto bedzie budować ścieżki i drogi rowerowe :)

to jak do tego mają się maty 3D ? to też jest karalne?

s
slowianie

Robi sie balagan. Wladze coraz bardziej sa bbezsilne wobec narastajacego zgielku na ulicach. Piesi,samochody,rowery itp,jest tego coraz wiecej. Ulice po ktorych kiedys jezdzily konie ,sa dzis za waskie. Centrum miasta powinno byc zamkniete dla samochodow osobowych.Wiekszosc ludzi nie potrafi korzystac z samochodu i jezdza bo byle co do mista lub od tak sobie. Do pracy tez powinno sie jezdzic tramwajem lub autobusem,czy rowerem jesli jest nie daleko. Wystarczy chciec. Moze w koncy skonczy sie ropa i wiekszosc ludzi padnie na zawal bo nie odnajdzie s ie w swiecie bez samochodu. A wojna tuz tuz. Rosjanie coraz blizej!!

j
jj

Tak. Głosujemy na likwidację ścieżek rowerowych!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3