Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kontrrewolucja rowerowa. Drogi dla cyklistów do likwidacji?

Marek Jaszczyński
Jeden z obywatelskich projektów zakłada likwidację ułatwień dla cyklistów w Śródmieściu. Szef zespołu wdrażającego budżet obywatelski liczy, że projekt przepadnie w głosowaniu.

Wideo: Marcin Charęza, szef zespołu do spraw organizacji ruchu szczecińskiego magistratu, o opóźnieniach w wprowadzeniu "Rewolucji rowerowej"

Do 21 października głosujemy w tegorocznej edycji Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego. To będzie nie lada problem, gdy głosujący uznają za najbardziej interesujący projekt pod nazwą "Likwidacja ścieżek rowerowych, poprawa organizacji ruchu i bezpieczeństwa na wybranych ulicach Szczecina”.

Dlaczego? W skrócie pomysłodawca chce powrotu do organizacji ruchu sprzed 2014 roku, czyli czasu, gdy na ul. Jagiellońskiej, al. Piastów, al. Piłsudskiego i ul. Rayskiego nie było wyznaczonych pasów dla cyklistów.

Czytaj również: Rowerowa rewolucja w Szczecinie? Radny: Babrzą się, są w proszku

Autor pomysłu argumentuje to poprawą przepustowości dla ruchu samochodowego, zwiększeniem liczby miejsc parkingowych (na przykład wprowadzeniem skośnego parkowania na alei Piastów, na odcinku od ul. Krzywoustego do ul. Jagiellońska - w kierunku pl. Szarych Szeregów). I tak proponuje likwidację pasa dla rowerzystów wytyczonego między miejscami parkingowymi a jezdnią. Kolejna spektakularna zmiana to powrót do ruchu dwukierunkowego na ulicy Jagiellońskiej czy likwidacja minironda u zbiegu ulic Mazurska i Rayskiego.

Co ciekawe opisywany projekt nie zyskał pozytywnej opinii urzędnika odpowiedzialnego za organizację ruchu.

- Już na etapie opiniowania projektów do głosowania negatywnie wypowiedziałem się o pomyśle - mówi Marcin Charęza, szef zespołu do spraw organizacji ruchu szczecińskiego magistratu. - Proponowane rozwiązania jak i opisy nie są zgodne z polityką zrównoważonego transportu prowadzoną przez miasto Szczecin.

Wiadomo, że w fazie opiniowania projekt budził wiele kontrowersji, ale zwyciężyła idea SBO, czyli szacunek dla pomysłów zgłaszanych przez mieszkańców. Czyżby projekt został skierowany do głosowania zbyt pochopnie?

- Ciężko mi powiedzieć, czy to nie był błąd z naszej strony. Liczę na to, że mieszkańcy będą rozsądni w głosowaniu. Jeżeli projekt wygra to mam nadzieję, że mamy instrumenty w postaci Rady Miasta, czy prezydenta, żeby nie realizować tego pomysłu - uważa Łukasz Listwoń, przewodniczący zespołu ds. opracowania zasad funkcjonowania i wdrożenia SBO. - Mija się z celem, żeby coś z pieniędzy publicznych robić, a w kolejnym SBO likwidować.

Czytaj więcej: Nowe pasy rowerowe na ulicach Szczecina pojawią się w maju i w czerwcu

Rowerowa rewolucja

Realizacja projektu, który zajął drugie miejsce w Szczecińskim Budżecie Obywatelskim na 2015 rok idzie opornie.

Do czerwca tego roku nowe pasy rowerowe miały być wyznaczone na ul. Słowackiego, Zaleskiego, Gontyny, Emilii Plater i Sikorskiego. Dwa projekty zostały już zatwierdzone. Na ulicy Sikorskiego trwa wprawadzanie zmian na odcinku od placu Kościuszki do ronda Pileckiego. Drugi zatwierdzony projekt dotyczy ulicy Zaleskiego. W tym przypadku pas dla rowerzystów będzie wyznaczony: od ul. Słowackiego do ul. Moczyńskiego. Wprowadzenie udogodnień dla rowerzystów jest też planowane na ulicach: Krzywoustego, Okulickiego, Witkiewicza, Pułaskiego, Wielkopolskiej, Dworcowej, Nowej, Potulickiej, 3 Maja, Wilcza, Dubois, Niedziałkowskiego. Wprowadzenie udogodnień dla ruchu cyklistów w ciągu ulic Kołłątaja, Mickiewicza oraz Śmiałego związane jest z koniecznością przebudowy układu drogowego.

Zobacz także:

Ścieżki rowerowe w Szczecinie. W jakim są stanie i czy jest ...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński