Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kontrapunkt wraca do korzeni i chce przyciągnąć młodych widzów

Małgorzata Klimczak
Małgorzata Klimczak
Kontrapunkt w nowej formie
Kontrapunkt w nowej formie Archiwum
Kontrapunkt będzie się odbywał co dwa lata, a o jego nową formułę zadbają dwa szczecińskie teatry - Teatr Współczesny i Teatr Lalek Pleciuga.

Zgodnie z zaproponowaną zmianą od przyszłego roku formalnymi organizatorami „Kontrapunktu” będą miejskie dwie instytucje teatralne: Teatr Lalek „Pleciuga” oraz Teatr Współczesny. Tym samym zastąpią one w tej roli Dom Kultury „13 Muz”, w którym przez ostatnie sześć lat mieściła się siedziba biura organizacyjnego Przeglądu.

Dyrektorzy obu Teatrów wyrazili chęć wspólnego wzięcia odpowiedzialności za nadanie nowego koncepcyjnego kształtu najważniejszej imprezie teatralnej Szczecina. W ich ujęciu będzie to próba znalezienia odpowiedzi na zmieniające się oczekiwania i potrzeby publiczności, ale także podjęcie ambitnego zamiaru wprowadzenia „Kontrapunktu” w obieg współczesnych zjawisk i procesów zachodzących w polskim i europejskim teatrze. Nowa formuła organizacyjna stanowić ma naturalny zysk dla miasta, stwarzając możliwość poszerzenia perspektywy ideowej i programowej. Utrzymana jednak zostanie tzw. mała forma jako podstawowy rodzaj wypowiedzi i prezentacji teatralnej. Na aktualności nie straci również dodana przed blisko trzema dekadami nazwa Kontrapunkt.

- Myślimy o tym festiwalu dwutorowo. Z jednej strony nie chcielibyśmy tracić tego, co jest ważnym elementem historii, czyli fundamentu w postaci teatru małych form - mówi Jakub Skrzywanek, dyrektor artystyczny Teatru Współczesnego w Szczecinie. - Co prawda festiwal w ostatnich latach skręcił bardziej w kierunku OFF-u, ale my chcielibyśmy z jednej strony wrócić do korzeni, a z drugiej strony pójść w stronę tego, co dziś w teatrze jest najciekawsze - do performatywności wynikającej z poszukiwań formalnych. Naszym celem jest też budowanie o wiele większej pozycji międzynarodowej festiwalu.

Zgodnie z zaproponowanymi założeniami, Program Festiwalu ma zostać podzielony na trzy główne nurty:

  • platFORMA JUNIOR - spektakle i wydarzenia performatywno-edukacyjne dla dzieci i młodzieży (instytucja wiodąca TL „Pleciuga”),
  • platFORMA ADULT - spektakle i wydarzenie performatywne skierowane do dorosłych (instytucja wiodąca Teatr Współczesny),
  • perFORMA - poszukujące spektakle formy dla dorosłych jako główny trzon festiwalu; w którego ramach pokazywane będą najlepsze polskie i zagraniczne spektakle, operujące teatrem formy, łączącej teatr, multimedia i sztuki wizualne (nurt koordynowany wspólnie przez TW i TL „Pleciuga).
  • Pozycja widzów dziecięcych i młodzieżowych jest coraz ważniejsza i instytucje szczecińskie to zauważyły - mówi Jakub Skrzywanek. - My, jako Teatr Współczesny, będziemy kierować sekcją dla dorosłych i w jej ramach chcielibyśmy móc ściągać pewnie 2-3 duże międzynarodowe produkcje, które też pozwoliłyby ściągnąć do Szczecina widzów z Polski.

Zasadnicza reorientacja organizacyjna polegać będzie na przyjęciu cyklu biennale (w miejsce corocznych edycji).

- Wydaje nam się, że festiwal o takiej barwie artystycznej będzie zwyczajnie lepszy w cyklu dwuletnim - mówi Mirosław Gawęda, dyrektor Teatru Współczesnego w Szczecinie. - Logistyka zbudowania tych trzech ścieżek będzie dla nas wyzwaniem, którego nie moglibyśmy do końca podjąć, mając na względzie również bieżące funkcjonowanie naszych instytucji. Przed nami teraz czas na wybranie ludzi, którzy będą z nami współpracować zarówno w selekcji spektakli, jak i służyć swoją wiedzą na temat europejskiego teatralnego rynku.

W wymiarze ideowo-programowym przewiduje się także zróżnicowanie wydarzeń towarzyszących (przedstawienia lub widowiska plenerowe, koncerty, czytania tekstów dramaturgicznych, konkursy fotografii teatralnej, wystawy, warsztaty branżowe, konkursy reżyserskich miniatur).

Niewątpliwie duże znaczenie ma kwestia finansowania festiwalu. Przez ostatnie lata dofinansowanie to wynosiło 600 tys. zł z budżetu miasta. Organizowanie go co dwa lata podwoi jego budżet i pozwoli na wyższą jakość.

- Kwestia budżetu Kontrapunktu w ostatnich latach była mocno problematyczna - mówi Jakub Skrzywanek. - Jeśli chcemy, żeby Kontrapunkt był naszą wizytówką, to budżet powinien się rozszerzać. Oczywiście będziemy aplikować o granty ministerialne. Dzisiaj musimy myśleć o tym festiwalu jako o pewnej lokomotywie dla szczecińskich twórców, którzy będą mogli tworzyć swoje rzeczy przy okazji Kontrapunktu.

Rok 2023 będzie okresem przygotowań do nowego otwarcia wydarzenia, które w pełnej odsłonie nastąpi w roku 2024.

[polecany]23946919[/polecany]

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński