Konto bankowe dla seniora, rachunki i emerytura przez internet. Korzystaj z sieci i nie daj się oszukać

Red.
Coraz więcej seniorów zarządza swoimi finansami przez internet lub dzięki bankowości mobilnej
Coraz więcej seniorów zarządza swoimi finansami przez internet lub dzięki bankowości mobilnej 123rf
Mnóstwo firm i instytucji zachęca do załatwiania większości spraw online. Jest tak m.in. w branży spożywczej (zakupy przez internet), gastronomicznej (posiłki z dostawą do domu) i finansowej (realizowanie przelewów online, a nawet zaciąganie pożyczek przez internet). Większość grup społecznych ma dostęp do sieci i z tego korzysta, w większym lub mniejszym stopniu, od lat. Jak z tym wyzwaniem mogą sobie poradzić seniorzy? Co mogą zrobić, by nie paść ofiarą oszustów, bezpiecznie odebrać emeryturę i opłacić rachunki online?

Z badania opinii zleconego przez Warszawski Instytut Bankowości, a przywołanego na łamach najnowszego raportu „InfoSenior” opublikowanego przez Związek Banków Polskich, wynika, że osoby starsze są coraz bardziej aktywne w przestrzeni cyfrowej. Aż 59 proc. respondentów badania WIB przyznało, że kontakt z bankowością w internecie nie sprawia im żadnych problemów, a 80 proc. seniorów, którzy korzystają z internetu, zadeklarowało, że zarządza swoimi finansami przez internet lub dzięki bankowości mobilnej. Problem w tym, że liczba seniorów korzystających aktywnie z internetu jest wciąż relatywnie niska. Mimo że w tym obszarze notuje się regularne wzrosty, to w 2018 roku GUS w swoim badaniu dotyczącym „Wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarstwach domowych” zauważał, że 60 proc. osób w wieku 65+ nigdy nie korzystało z internetu. Co więcej, aż 82 proc. niekorzystających z sieci seniorów nie czuło potrzeby używania sieci, a 71 proc. twierdziło, że główną przeszkodą jest brak umiejętności.

- W umiejętnościach obsługi internetu tkwi zarówno potencjał, jak i bariera. Wielu seniorów, z którymi rozmawiamy na co dzień, chciałoby załatwiać sprawy przez internet, ale boi się oszustw, wyłudzeń, kradzieży danych osobowych, a również braku swoich umiejętności, które mogłyby w sposób niefortunny doprowadzić do powyższych problemów.

Wśród naszych klientów jest coraz więcej osób, które czują się w internecie jak ryba w wodzie i dopóki chodzi o czytanie wiadomości, wysyłanie e-maili czy dyskusje w mediach społecznościowych, to wszystko jest w porządku. Trochę trudniej jest w przypadku, gdy trzeba zarządzać swoimi finansami przez internet - mówi Robert Majkowski, prezes Funduszu Hipotecznego DOM. - Najważniejsza jest edukacja, na co zwracać uwagę, jak poruszać się w tym obszarze, kogo poprosić o pomoc. W dobie koronawirusa, gdy zaleca się pozostanie w domu, zwłaszcza seniorom, przejście na „życie online” może okazać się dużym uproszczeniem - dodaje.

Czytaj także

Seniorzy i finanse w internecie
W opinii społecznej wciąż pokutuje stereotyp, że emeryturę „przynosi” seniorom listonosz. Jak podaje jednak ZUS, ponad 73 proc. seniorów otrzymuje przelew ze świadczeniami emerytalnymi na swoje konto bankowe. Dziesięć lat temu z takiej możliwości korzystał co drugi emeryt, dziś ta liczba jest znacznie większa. Spośród klientów Funduszu Hipotecznego DOM 11 proc. otrzymuje świadczenia przekazem pocztowym. Polscy seniorzy, zapytani przez Warszawski Instytut Bankowości, o usługi bankowe, z których korzystają najczęściej wskazywali pod koniec 2019 roku przede wszystkim tradycyjny rachunek osobisty (88 proc.) oraz kartę płatniczą (88 proc.). W tym samym badaniu aż 80 proc. osób starszych deklarowało, że korzysta z bankowości elektronicznej lub mobilnej. Co ciekawe, tylko 6 proc. twierdziło, że ma trudności w obsłudze tejże bankowości. Osoby starsze deklarowały również (70 proc.), że bardzo często, kilka razy w tygodniu, korzystają z karty płatniczej. Aż 18 proc. korzysta z tego środka płatności co najmniej raz w tygodniu, a 9 proc. czasami, kilka razy w miesiącu.
- Przenoszenie produktów, usług i obsługi klientów do internetu, wyraźnie pokazuje, że stopniowe „przerzucanie się” z tradycyjnych kanałów na bankowość internetową oraz korzystanie z internetu w wielu innych obszarach życia, może być dla seniorów nieuniknionym, a zarazem wygodnym i bezpiecznym rozwiązaniem - mówi Robert Majkowski.

Korzyści dla obu stron
Dla banków każda osoba korzystająca z nowych technologii to wymierny zysk: brak kosztów bezpośredniej obsługi i zmniejszenie liczby placówek, które trzeba utrzymać. - To także dobra wiadomość dla klientów. Banki, konkurując ze sobą, przeznaczają coraz większą część tych oszczędności na atrakcyjne promocje. Dokładają starań, aby internetowe usługi były tanie, przejrzyste, ogólnodostępne i intuicyjne - mówi ekspert z Domu Kredytowego Notus, Związku Firm Doradztwa Finansowego. - Bezpłatne prowadzenie konta, premiowane karty zakupowe czy darmowe przelewy i wypłaty z bankomatów, to tylko część udogodnień, jakimi banki kuszą klientów, także tych ze starszej grupy wiekowej - dodaje ekspert.

Czytaj także

Poradnik dla seniorów

  • Specjaliści ze Związku Firm Doradztwa Finansowego podkreślają, by wraz z przełamywaniem nieufności wobec narzędzi online oraz nauki obsługi bankowości elektronicznej zwiększać także świadomość w zakresie bezpieczeństwa oraz prawidłowych zachowań.
  • Pamiętajmy, aby chronić nasze hasła oraz upewnić się, czy połączenie ze stroną zostało zaszyfrowane. Przeglądarki najczęściej informują o tym za pomocą ikony kłódki.
  • Zwróćmy też uwagę na otrzymywane e-maile. Oszuści upodabniają wygląd swoich wiadomości do oficjalnych komunikatów, prosząc zwykle o zmianę hasła. Tymczasem banki nigdy nie praktykują takich zachowań, dlatego tym bardziej należy zachować czujność. Lepiej otwierać tylko te wiadomości e-mail, które pochodzą od znanych nadawców. Otwieranie „podejrzanych” wiadomości e-mail, a w szczególności załączników lub linków, może wpędzić nas w kłopoty.
  • Powinniśmy także ograniczyć korzystanie z usług bankowych w miejscach publicznych. Dotyczy to zarówno logowania się z obcych komputerów, na przykład w kawiarenkach internetowych, jak i na własnym urządzeniu za pomocą ogólnodostępnej sieci. Pozwoli to zapobiec przechwyceniu danych przez osoby trzecie.
  • Warto zainwestować w dobry program antywirusowy i regularnie skanować zarówno swój komputer, jak i telefon.
  • Oprogramowanie, z którego korzystamy powinno być stale aktualizowane, ponieważ celem aktualizacji jest zapewnienie użytkownikom większego bezpieczeństwa w sieci. Lepiej nie instalować na komputerze żadnego oprogramowania pochodzącego z nieznanego nam źródła. Takie programy mogą być niebezpieczne. Hakerzy często „zaszywają” w nich wirusy, dzięki którym mogą przejąć kontrolę nad urządzeniem, wyłudzić pieniądze lub wykraść dane osobowe.
  • Hasło do komputera, poczty, czy kont na portalach społecznościowych warto regularnie zmieniać. Podobnie, a nawet przede wszystkim, trzeba to robić z hasłem do bankowości internetowej.
  • Stronę naszego banku najlepiej otwierać tylko z własnego komputera lub telefonu - używanie jakiegokolwiek „obcego” komputera, dostępnego chociażby w hotelu, czy na lotnisku, w szczególności na potrzeby bankowości internetowej, może być ryzykowne.
  • Warto pamiętać, by każdorazowo wpisywać adres strony banku „ręcznie” a nie wyszukiwać go w przeglądarce internetowej.
  • Warto także pamiętać, że bank nigdy nie wysyła do swoich klientów pytań dotyczących haseł lub numerów PIN oraz linków do logowania.

- Oczywiście jest sporo produktów finansowych i usług, których sprzedaż i obsługa wymagają kontaktu bezpośredniego, rozmowy czy spotkania. Taką usługą jest chociażby renta dożywotnia, a warto przypomnieć, że decyzja o podpisaniu umowy nie zapada w jeden dzień i wymaga szeregu spotkań, rozmów. We wszystkich innych przypadkach lepiej korzystać z internetu - podsumowuje Robert Majkowski.

LOT wznawia połączenia krajowe

Wideo

Materiał oryginalny: Konto bankowe dla seniora, rachunki i emerytura przez internet. Korzystaj z sieci i nie daj się oszukać - Dziennik Bałtycki

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3