Konsumencie, bądź bardzo ostrożny. Pułapki mogą czyhać na każdym kroku

Wioletta MordasiewiczZaktualizowano 
Osoby starsze pytały na dyżurze rzecznika o sprawy oszustw, których ofiarami są seniorzy
Osoby starsze pytały na dyżurze rzecznika o sprawy oszustw, których ofiarami są seniorzy
Ostatnio gorącym tematem, zgłaszanym rzecznikom konsumentów nie tylko w naszym regionie są wezwania, jakie otrzymują ci, którzy kiedyś brali pożyczki w Spółdzielczych Kasach Oszczędnościowo-Kredytowych.

Nie spada liczba spraw, z którymi mieszkańcy Stargardu i powiatu stargardzkiego zgłaszają się do rzecznika konsumentów. Rocznie podejmuje on ok. 250 pisemnych interwencji, udziela setki porad.

- Była u mnie kobieta, która dostała wezwanie do zapłaty od syndyka SKOK - opowiada Edyta Domińczak, rzecznik konsumentów w Stargardzie. - Dziesięć lat temu brała tam pożyczkę. Ale już dawno ją spłaciła. Syndyk dochodzi natomiast zapłaty niezapłaconych udziałów w kwocie kilkuset złotych. Informuje jednocześnie, że w przypadku braku płatności, zostaną podjęte kroki prawne zmierzające do wyegzekwowania kwot. Konsumentka wystraszyła się, bo nigdy z niczym nie zalegała i boi się sądów.

Pomaga napisać sprzeciw

Edyta Domińczak wyjaśnia, że w takiej sytuacji nie powinno się ponosić kosztów.

- Doradzam takim konsumentom, by nic nie płacili - mówi rzecznik konsumentów w Stargardzie. - Dopiero jak ewentualnie przychodzi nakaz zapłaty, to piszę sprzeciw od takiego nakazu. W wielu przypadkach roszczenia te są jednak przedawnione.

Częstym wątkiem podejmowanym przez mieszkańców u rzecznika konsumentów są domokrążcy, którzy podszywają się pod operatorów różnych sieci telekomunikacyjnych, a nawet podają się za dostawców gazu i prądu. Takich spraw jest nadal sporo.

- Porady rzecznika są przydatne szczególnie seniorom, najbardziej podatnym na sugestie oszustów - mówi stargardzianka, która przyszła na dyżur do rzecznika konsumentów po ulotki dotyczące oszustów. - Całe szczęście, że taki rzecznik jest. Błędem osób starszych jest to, że nie czytają, za mało wiedzą o takich pułapkach zastawianych właśnie na seniorów.

Do rzecznika zgłosiła się kobieta, która reklamowała pral-kę. Reklamacja została uwzględniona, ale dopiero po interwencji rzecznika.

- Działa do dziś - mówi stargardzianka. - Warto więc było przyjść po poradę.

Biuro w starostwie

Tymczasem niektórzy nawet nie wiedzą, że jest ktoś taki, jak rzecznik konsumentów. Uświadomieniu praw konsumentom służył kilkugodzinny dyżur Edyty Domińczak przy ulicy Wyszyńskiego w centrum Stargardu i w pasażu hipermarketu Tesco, zorganizowany z okazji Światowego Dnia Konsumenta.

- Mieszkańców interesują najbardziej sprawy związane z reklamacjami i z prawem pracy - mówi stargardzka rzecznik konsumentów. - Sporo osób pytało o różne sprawy.

Biuro rzecznika konsumentów znajduje się w starostwie przy ulicy Skarbowej 1 w Star-gardzie. Rzecznik przyjmuje codziennie od godziny 8 do 16. Można telefonować pod numer 91 480 48 42 lub napisać na adres mailowy: rzecznik-konsumenta@powiatstargardzki.pl

polecane: FLESZ: Smartfony zamiast kas fiskalnych.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3