- Analiza została zlecona w pierwszym półroczu i prace nad nią trwają. Powinna być gotowa we wrześniu - zapewnia Paulina Łątka z Centrum Informacji Miasta.
Ulica gotowa, tylko budować
Dokumentacja odpowie, gdzie mogłyby być przystanki i ile mogłaby kosztować nowa trasa. Sama ulica jest gotowa do budowy torowiska i nie jest to tylko podwyższenie wiaduktu przy Turzynie.
- W poprzednich latach, do 1991 roku miasto wyłożyło ogromne środki na przebudowę ulicy 26 Kwietnia (poszerzenie, budowę infrastruktury podziemnej i naziemnej). Jedynie, co nie zostało wykonane to budowa torowiska i trakcji napowietrznej. Przewidywano w tamtym okresie też budowę trasy od ul. Derdowskiego do ul. Żołnierskiej - mówi Janusz Światowy, miłośnik komunikacji miejskiej. - Może dobrze się stało, że nie wybudowano tej trasy, bo w tej chwili są nowe technologie i jest nowa perspektywa w jej budowie połączona z budową trasy tramwajowej, od pętli w Lesie Arkońskim do Wojska Polskiego i dalej do ul. Szafera (pętla przy Arenie Netto) i zapowiedzią miasta o budowie trasy dalej, co daje nadzieję na połączenie z ul. 26 Kwietnia. I z tego powodu jawi się perspektywa rozwoju komunikacji tramwajowej: nowych linii na różnych relacjach.
Tramwaj dwukierunkowy?
Według naszego rozmówcy można rozważać wariant trasy tramwajowej z ul. 26 Kwietnia przez ul. Santocką, Witkiewicza do Taczaka, jako linię jednotorową z wagonami dwukierunkowymi.
- Ale jest pewien szkopuł, jezdnie nie są przystosowane do ciężkiego taboru tramwajowego, są tez zbyt wąskie i nadmiernie obciążone, ale też zagrażające istniejącym tam budynkom. Koncepcja ta leży w gestii i możliwości finansowych miasta - uważa Janusz Światowy.
Przypomnijmy, że nie jest to nowy pomysł.
- Pomysłu budowy linii tramwajowej na 26 Kwietnia nigdy nie udało się przeforsować - mówi Jan Stopyra, obecnie radny, a w okresie 1973-1984 prezydent Szczecina. - Zawsze były pilniejsze potrzeby na przykład zmiana starego układu komunikacyjnego na alei Piastów, czyli przeniesienie torowiska między drzewa.
Plany z końca XX wieku
Przypomnijmy, że projekt inwestycji „26 Kwietnia” wykonało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego ze Szczecina z ulicy Dworcowej - jak podaje portal swiatowy.org. Koszty inwestycji według cen z 1978 roku miały wynieść 234.190.000 złotych. Budowę linii tramwajowej uzasadniano tym, że w tym okresie powstało już osiedle „Przyjaźni” i budowano właśnie osiedle „Kaliny” a dwie linie autobusowe 75 i 76 nie byłyby w stanie obsłużyć mieszkańców tych osiedli. Skąd znamy te problemy!? Do dziś linia autobusowa nr 75 należy do najbardziej przeładowanych w mieście.
Na odcinku od wiaduktu do ulicy Santockiej poszerzono ulicę 26 kwietnia w kierunku południowym kosztem pracowniczych ogródków działkowych i terenów zielonych przy bazie ówczesnej Politechniki Szczecińskiej. Na odcinku od ulicy Santockiej do Derdowskiego nowy odcinek ulicy 26 Kwietnia przebiega przez byłe nieużytki i ogrody prywatnych posesji. Zajęto również na ten cel tereny istniejących w tym czasie ogrodów przy domkach jednorodzinnych przy ulicy Kmiecej.
Stary projekt Budowy torowiska
Od Turzynu do ul. Santockiej zaprojektowano 3 przystanki tramwajowe na skrzyżowaniu z al. Bohaterów Warszawy, na skrzyżowaniu z ulicą Santocką oraz w połowie odcinka na wysokości pierwszych od strony miasta budynków osiedla Przyjaźni. W drugim etapie inwestycji planowano budowę kładki dla pieszych przy dojściu na przystanki.
Przy ulicy Derdowskiego na życzenie Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej zaprojektowano pętlę tramwajowo autobusową z trzema peronami odjazdowymi dla autobusów i 2 dla tramwajów oraz z jednym torem tramwajowym odstawczym. Z pętli mogłyby korzystać zarówno tramwaje linii obsługujących centrum miasta jak i tramwaje linii obwodnicowej: osiedle Kaliny - Krzekowo - Stocznia. Rozwiązanie pętli traktowano jako wariantową propozycję, gdyż w projekcie następnego odcinka trasy od ulicy Derdowskiego do ulicy Żołnierskiej można byłoby skorygować rozwiązanie pętli z dostosowaniem jej do dalszego odcinka trasy.
Zobacz także:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?