Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Komunikacja tramwajowa w Szczecinie ma już 143 lata! Zobacz archiwalne zdjęcia

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
2004 rok. Wagon typu Bremen o numerze taborowym 144 był prezentowany w Zajezdni Pogodno. Trzy lata wcześniej, w 2001r. Centralne Warsztaty przeprowadziły przebudowę wagonu o numerze 144 z pługu na historyczny. Wagon oddano do użytku 6 lipca 2001 roku. Przyjechał do naszego miasta w maju 1926 roku. Rok wcześniej zaczęto dostawy 40 wagonów silnikowych i 10 doczepnych typu Dessau. Od października 2010 roku stoi w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie.
2004 rok. Wagon typu Bremen o numerze taborowym 144 był prezentowany w Zajezdni Pogodno. Trzy lata wcześniej, w 2001r. Centralne Warsztaty przeprowadziły przebudowę wagonu o numerze 144 z pługu na historyczny. Wagon oddano do użytku 6 lipca 2001 roku. Przyjechał do naszego miasta w maju 1926 roku. Rok wcześniej zaczęto dostawy 40 wagonów silnikowych i 10 doczepnych typu Dessau. Od października 2010 roku stoi w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie. Marek Jaszczyński
Z tej okazji przygotowaliśmy dla was nigdzie niepublikowane zdjęcia sprzed 18 lat, gdy w Szczecinie świętowano 125-lecie uruchomienia komunikacji miejskiej. Czy ktoś z Was pamięta wydarzenia z 2004 roku?

Dziś, 23 sierpnia przypada wyjątkowa rocznica w dziejach Szczecina. Dnia 23 sierpnia 1879 roku - jak podaje Marcin Klassa "Sieci Tramwajowe w Polsce" - została otwarta linia tramwaju konnego prowadząca z okolic obecnego pl. Gałczyńskiego Aleją Wojska Polskiego przez pl. Zwycięstwa, Bramę Portową, ul. Tkacką, Grodzką, Staromłyńską, Pl. Żołnierza Polskiego - Matejki, Roosevelta, Wyzwolenia do Teatrzyku Elysium przy ul. Staszica.

16 października tego samego roku uruchomiono drugą linię z położonego poza ówczesnymi granicami miasta Golęcina przez ul. Wiszesława, Dębogórską, Ludową, obecne tereny Stoczni Szczecińskiej, ul. Stalmacha, Firlika, Dubois, Parkową, Malczewskiego, Matejki, Pl. Żołnierza Polskiego, Staromłyńską, Grodzką, Tkacką, 3 Maja do Pl. Zawiszy Czarnego.

1 września 1881 roku linię tą wydłużono ul. Narutowicza i Potulicką do teatrzyku Bellevue. Długość obu tras wyniosła prawie 11,5 km. 3 sierpnia 1885 roku uruchomiono kolejne 2 linie: z Dworca Głównego do ul. Chmielewskiego oraz z ul. Wyszyńskiego do Nabrzeża Wieleckiego. W 1889 roku linię golęcińską poprowadzono przez ul. Mariacką. Pierwszą zajezdnię zlokalizowano na skrzyżowaniu obecnych al. Wojska Polskiego i ul. P. Skargi. Później powstały jeszcze dwie: przy ul. Dębogórskiej i przy ul. Kolumba.

Dworzec kolejowy 100 i więcej lat temu na archiwalnych fotografiach. Zobacz, jak się zmienił na przestrzeni lat

Szczeciński dworzec kolejowy na archiwalnych zdjęciach. Zoba...

2004 rok. Wagon typu Bremen o numerze taborowym 144 był prezentowany w Zajezdni Pogodno. Trzy lata wcześniej, w 2001r. Centralne Warsztaty przeprowadziły przebudowę wagonu o numerze 144 z pługu na historyczny. Wagon oddano do użytku 6 lipca 2001 roku. Przyjechał do naszego miasta w maju 1926 roku. Rok wcześniej zaczęto dostawy 40 wagonów silnikowych i 10 doczepnych typu Dessau. Od października 2010 roku stoi w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie.

Komunikacja tramwajowa w Szczecinie ma już 143 lata! Zobacz ...

od 7 lat
Wideo

echodnia.eu W czerwcu wybory do Parlamentu Europejskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński