Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Komunikacja miejska w Szczecinie. Będą kolejne elektrobusy, ale uliczne ładowarki tak szybko nie zadziałają...

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
W przyszłym tygodniu do Szczecina zaplanowano przyjazd sześciu autobusów MAXI. Nowe pojazdy na razie nie będą mogły podłączyć się do ulicznych ładowarek. Te jeszcze nie działają. Urzędnicy uspokajają, że elektryki będą ładowane tylko w zajezdni. Wiemy z praktyki, że to mało efektywne.

To pojazdy z umowy, którą miasto podpisało wiosną ubiegłego roku. Łączna wartość zamówienia to ponad 16,5 mln złotych. Dotyczy 6 autobusów bateryjnych o długości 12 metrów. Solarisy urbino electric dla Szczecina będą wyposażone w baterie Solaris High Power o łącznej pojemności ponad 120 kWh. Są to magazyny energii przystosowane do szybkiego ładowania zarówno przez złącze plug-in, jak i poprzez pantograf. Z nowinek technicznych zastosowanych w pojazdach można wskazać panele fotowoltaiczne na dachu. Pozwolą one wykorzystać odnawialne źródła energii do optymalizacji układu zasilania niektórych komponentów pokładowych.

Problem polega na tym, że nadal nie działają uliczne ładowarki, dzięki którym elektrobusy szybko się naładują. Kiedy to się zmieni?

- Pełne uruchomienie, po przeszkoleniu, powinno być możliwe w najbliższych tygodniach - mówi Hanna Pieczyńska, rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. - Po przyjeździe elektrobusów także potrzeba czasu na odpowiednie przygotowanie pojazdów, zanim wyruszą na trasę. Będziemy przygotowywać się na opcję, w której będzie można rozpocząć korzystanie z ładowarek w mieście, ale także na sytuację, w której przez pewien czas pojazdy będą ładowane jedynie na zajezdni.

Jak udało nam się ustalić, nie wszystko jest gotowe.

- Czekamy na montaż komponentów systemu telemetrycznego, sformalizowanie kwestii przyłączeniowych, przeszkolenie osób do obsługi i w konsekwencji na uzyskanie decyzji UDT, pozwolenia na użytkowanie i przeprowadzenie odbioru końcowego i przekazanie ładowarek do użytkowania - mówi Piotr Zieliński, rzecznik prasowy Szczecińskie Inwestycje Miejskie Sp. z o.o.

Dodajmy, że ładowanie pojazdu w zajezdni nie jest dobrym rozwiązaniem. Obecnie po mieście kursują autobusy elektryczne. To osiem elektrycznych "jamników", czyli pojazdów przegubowych. Pasażerowie nieraz narzekali, że pojazdy nie są ogrzewane, bo kierowcy oszczędzali zasilanie.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński