Celem jest zwiększenie możliwości portu w zakresie obsługi wszelkich ładunków, bo prace modernizacyjne toczyły lub toczą się na całym obszarze portu.
- A jeśli chodzi o Basen Kaszubski to tam przeładowywana jest głównie drobnica i ładunki masowe — zaznacza Jacek Cichocki, wiceprezes ds. infrastruktury Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście. - To więc szczególny dla nas odcinek prac.
A Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski zwraca uwagę, że jak ważna to inwestycja to sami przekonaliśmy się przez ostatni rok, kiedy dla Polski szalenie istotne stało się bezpieczeństwo energetyczne.
- To właśnie wojna w Ukrainie pokazała, jaką rolę odgrywają porty i ich możliwości przeładunkowe — mówił. - Choćby z przeładunkiem węgla, który odbywał się właśnie także w rejonie basenu Kaszubskiego.
Dodał, że te nowe, większe możliwości przeładunkowe to także nowe perspektywy dla gospodarki, to wzmocnienie przemysłu, czy też nowe możliwości w dobie kryzysów.
- Pogłębianie portu mamy już za sobą — opowiadał. - Teraz przyszedł czas na kanały i baseny, aby cały port sprawnie funkcjonował.
- A że poprawa dostępu do portu w rejonie Basenu Kaszubskiego było sporym wyzwaniem świadczy fakt, że to teren gdzie przez lata, od II wojny światowej nie było żadnych inwestycji, modernizacji i co najgorsze nie było dokumentacji technicznej tych odcinków — opowiadał Jacek Cichocki.
- Stąd pewne niespodzianki w czasie trwania robót — mówił Mateusz Juszkiewicz, kierownik projektu z ramienia ZMPSŚ, który zaznaczył, że teraz w porcie prace obejmują przebudowę najbardziej wykorzystywanych nabrzeży w rejonie masowym tj. Katowickiego i Chorzowskiego. Wraz z nimi zostaną również przebudowane nabrzeża Chorzowskie-Uskok oraz Gliwickie Uskok. W ramach prac w projekcie przewidziano również zalądowienie Basenu Noteckiego i budowę Nabrzeża Zamykającego, a także budowę Nabrzeża Dąbrowickiego wraz z przystanią dalbową długości niemalże 290 m, obudowę narożników Wysp Ostrów Mieleński i Mieleńska Łąka oraz pogłębienie akwenu Basenu Kaszubskiego do głębokości 12,5 m.
- Najbardziej zaawansowane prace są teraz na nabrzeżach Dąbrowieckim oraz Gliwickim-Uskok gdzie roboty wykonano w niemal 100 procentach — podkreślał Juszkiewicz. - Całkowicie został zamknięty Basen Notecki — trwają prace zasypowe niecki Basenu.
- I to wszystko musi być wykonane przy normalnej pracy portu — podkreślał przedstawiciel wykonawcy robót.
Koszt projektu to blisko 223 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków UE z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w kwocie 150,2 mln zł.
Po zakończeniu inwestycji do portu Szczecin będą mogły zawijać jednostki z ładunkiem 45-50 tys. ton na burcie i zanurzeniem 11 m. A to będą dwa razy tak duże jednostki, jakie wpływały do portu dotychczas — podkreślał Juszkiewicz.
Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?