Autobusy napędza czterosuwowy, rzędowy, wysokoprężny, chłodzony cieczą - spełniający normę emisji spalin EURO VI - silnik diesla oraz elektryczna jednostka napędowa zapewniającą optymalną dynamikę jazdy autobusu w ruchu miejskim.
W autobusach znajdują się ładowarki do urządzeń mobilnych oraz przyciski sygnalizacji alarmowej schowane w obudowie uniemożliwiającej przypadkowe uruchomienie, oznakowane alfabetem Braille'a - świetlna i dźwiękowa. Ułatwieniem dla pasażerów są duże piktogramy, które wskazują miejsca dla wózków i rowerów, a także, co jest nowością, miejsca dla osób z psami - przewodnikami.
PODSTAWOWE PARAMETRY TECHNICZNE taboru hybrydowego:
Wymiary autobusu:
Jednoczłonowy: długość 11,8÷12,5 m, max wysokość 3,30 m , max szerokość – 2,55 m.
Dwuczłonowy: długość 17,5÷18,75 m, max wysokość 3,30 m, max szerokość – 2,55 m.
Zużycie paliwa wg testu SORT 2, wykonanego wg wytycznych UITP (International Association of Public Transport) przez niezależną, certyfikowaną jednostkę badawczą maksymalnie 30 l/(100 km)(autobus solowy), maksymalnie 50 l/(100 km) (autobus przegubowy).
CZYTAJ TAKŻE:
Liczba miejsc pasażerskich:
Jednoczłonowy - Całkowita - minimum: 75 osób, w tym: min. 22 miejsc pasażerskich siedzących, w tym min 8 miejsc siedzących bezpośrednio dostępnych z niskiej podłogi.
Dwuczłonowy - Całkowita - minimum: 130 osób, w tym: min. 40 miejsc pasażerskich siedzących, w tym min 12 miejsc siedzących bezpośrednio dostępnych z niskiej podłogi.
Zużycie paliwa wg testu SORT 2, wykonanego wg wytycznych UITP (International Association of Public Transport) przez niezależną, certyfikowaną jednostkę badawczą maksymalnie 30 l/(100 km)(autobus solowy), maksymalnie 50 l/(100 km) (autobus przegubowy)
Zakup autobusów hybrydowych to jedno z działań realizowanych w ramach strategii miasta Floating Garden 2050. Koszt to ponad 41 mln zł.
Projekt pn. „Zakup 16 autobusów hybrydowych dla Miasta Szczecin w podziale na części” współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania to ok. 27 mln zł.
Dlaczego hybrydy?
Wraz z rozwojem motoryzacji i w odpowiedzi na proekologiczną politykę transportową Gmina Miasto Szczecin zdecydowało się na zakup pojazdów o napędzie hybrydowym (połączenie silnika spalinowego i elektrycznego). Zaletą tych silników jest to, że mogą pracować na przemian lub jednocześnie, w zależności od potrzeb.
Nowe autobusy pojawią się na liniach trudnych, których trasa przebiega przez centrum miasta, przez co kierowcy stoją w korkach i muszą często hamować.
Autobusy hybrydowe posiadają ponadto możliwość wyłączenia silnika spalinowego np. podczas przejazdu przez zabytkowe części miast w celu ochrony zabytków przed niszczącym wpływem zanieczyszczeń.
CZYTAJ TEŻ:
Silnik elektryczny może być prądnicą i ładować akumulatory lub kondensator w wyniku napędzania silnikiem spalinowym lub w wyniku hamowania silnikiem. W układach takich całość sterowana jest przez system elektroniczny zapewniający optymalne wykorzystanie energii. Zaletą układów hybrydowych jest zmniejszenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych spalin (obecnie spełniają najbardziej rygorystyczne normy w tym zakresie) oraz hałasu.
Po zastosowaniu napędu hybrydowego można część energii gromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu. Istnieje również możliwość wyłączania silnika spalinowego podczas częstych postojów co również wpływa na powstawanie oszczędności.
ZOBACZ TEŻ:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?