Koktajl, czyli pomysł na upalny dzień. Zdrowe kolory tęczy zamknięte w jednej szklance

Oskar Masternak
Oskar Masternak
Dietetycy i lekarze są zgodnie mówią o koniecznej obecności w naszej diecie warzyw i owoców. Jedną z pięciu zalecanych porcji warzyw i owoców może być na przykład świeżo wyciskany sok lub własnoręcznie przygotowany koktajl, który oprócz walorów zdrowotnych w upalne dni świetnie gasi pragnienie.

Przede wszystkim owocowe i warzywne soki zawierają mnóstwo witamin i składników mineralnych. Potas świetnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego, reguluje też gospodarkę wodną organizmu. Ten składnik odpowiada także za utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi, dlatego warto sięgać po produkty owocowo-warzywne, które go zawierają. Przykładowo, szklanka soku jabłkowego zawiera aż 220 mg tego składnika mineralnego, co jest stanowi jedenaście procent dziennego zapotrzebowania.

W sokach z owoców cytrusowych znajduje się również mnóstwo witaminy C. Chyba każdy wie, że ta substancja odżywcza wzmacnia układ odpornościowy. Mniej znanym faktem jest wpływ witaminy C na zmniejszenie uczucia zmęczenia. Wpływa ona również pozytywnie na przyswajalność żelaza, również niehemowego (pochodzenia roślinnego), które uczestniczy m.in. w tworzeniu krwinek czerwonych. Gdzie znajdziemy witaminę C? Chociażby w rodzimym nektarze z czarnej porzeczki lub soku z aronii.

Związki z grupy folianów nie tylko są ważne dla kobiet w ciąży, ponieważ przyczyniają się do wzrostu tkanek matczynych, ale również dla wszystkich osób na każdym etapie rozwoju, ponieważ pomagają w prawidłowej produkcji krwi, a także uczestniczą w procesie podziału komórek. Trzeba też zaznaczyć, że wspierają utrzymanie właściwych funkcji psychologicznych. Świetnym źródłem tego składnika jest sok z buraka, który sprawdzi się też przy treningach, gdyż według wyników badań jego spożywanie może wpływać na zwiększenie maksymalnej siły.

Organizm nie potrafi samodzielnie wytwarzać witaminy A, ale może ją uzyskać m.in. z beta-karotenu. Witamina A jest niezbędna dla naszego organizmu - poprawia widzenie i świetnie wpływa na skórę, wewnętrznie zaś odgrywa ważną rolę w specjalizacji komórek. Wśród soków warto sięgać po marchwiowy, którego szklanka pokrywa średnie dzienne zapotrzebowanie na witaminę A w postaci beta-karotenu.

Z kolei likopen opóźnia procesy starzenia się komórek, wspiera układ sercowo-naczyniowy, a także może zmniejszać ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych, szczególnie raka prostaty. Likopen odnajdziesz w soku pomidorowym – sięgaj szczególnie po ten pasteryzowany, gdyż ten bezpieczny proces utrwalania zwiększa przyswajalność likopenu nawet trzykrotnie.

Powodów, aby sięgać po soki i smoothies jest dużo więcej. W wielu owocowych napojach odnajdziemy mangan (chroni komórki przed stresem oksydacyjnym), miedź (pomaga w utrzymaniu prawidłowej pigmentacji włosów i skóry), witaminę K (przyczynia się do prawidłowej krzepliwości krwi) i wiele innych składników, wspierających funkcjonowanie organizmu.

Rozpoczynające się lato to doskonały moment na przeprowadzenie detoksu sokowego, bo teraz świeżo wyciskane soki są najsmaczniejsze. Dlaczego warto przeprowadzić kurację sokową?

Jak już wiemy soki owocowe i warzywne prawdziwe bomby witaminowe. Kuracja sokowa może sprawić, że poczujemy się lepiej i może być też doskonałym wstępem do wprowadzenia zdrowszych nawyków żywieniowych, takich jak np. zwiększenie w diecie liczby posiłków bogatych w produkty roślinne.

- Dieta na bazie świeżo wyciskanych soków pozwala dostarczyć organizmowi skoncentrowanej dawki witamin i składników mineralnych. Kilka dni tylko na sokach to również dobra motywacja do kontynuowania zdrowego odżywiania. O tej porze szczególnie polecam przede wszystkim połączenie buraka, selera, jabłka i cytryny, a także jarmużu, marchwi, gruszki, cytryny ze szczyptą chilli. – podpowiada Paulina Barros, specjalista dietetyk.

Kuracja sokowa polega na zastąpieniu stałych posiłków świeżo wyciśniętymi sokami z owoców i warzyw. Im bardziej zróżnicowane i smaczne soki, tym łatwiej jest wytrwać w kuracji. Podczas diety wypijamy 400-500 ml soku co 2-3 godziny. Pomiędzy jego kolejnymi porcjami można popijać jeszcze wodę, zieloną herbatę i zioła. Jeśli na co dzień jadamy posiłki o regularnych porach to najlepiej pić soki o tych samych godzinach, co zazwyczaj jadamy posiłki. Podczas kuracji sokowej lepiej zrezygnować z intensywnego treningu na siłowni. Ze względu na znaczne ograniczenie kalorii nasze ciało może nie podołać takiemu wysiłkowi. To znakomity czas, by dać organizmowi odpocząć i wyciszyć się. Można zatem pójść na jogę lub stretching. Dobrym momentem na przeprowadzenie diety jest weekend, kiedy zazwyczaj mamy mniej obowiązków.

– Kuracja sokowa powinna trwać najwyżej kilka dni. Chociaż soki są świetnym źródłem substancji bioaktywnych, to w dłuższej perspektywie do prawidłowego funkcjonowania organizm potrzebuje także białka i większej ilości zdrowych tłuszczów i błonnika. Po jej zakończeniu najlepiej stosować urozmaiconą i dobrze zbilansowaną dietę, która przedłuży skuteczność kuracji sokowej – mówi Paulina Barros.

Nie ma diety idealnej dla każdej osoby. Dieta sokowa także nie jest dla każdego. Nie powinny jej stosować m.in. dzieci, kobiety w ciąży, matki karmiące piersią, czy osoby chore na cukrzycę. Ostrożność powinni zachować także ci, którzy cierpią na schorzenia układu pokarmowego (np. zespół jelita drażliwego), ponieważ skoncentrowana dawka cukrów prostych może nasilić dolegliwości trawienne. Warto też pamiętać, że niektóre soki (szczególnie grapefruitowy) mogą wchodzić w interakcje z lekami. Wszelkie wątpliwości dotyczące stosowania diety sokowej najlepiej skonsultować z lekarzem lub dietetykiem.

Dzięki nowoczesnym blenderom i sokowirówkom w kilka minut przygotujemy w domu smaczny i pożywny napój. Rozdrabniacze z różnymi rodzajami tarcz umożliwiają siekanie warzyw i owoce, nawet tych najtwardszych np. orzechów . Niektóre z nich mają również noże do kruszenia lodu.

Najprostszy i najbardziej popularny jest oczywiście szejk truskawkowy: wystarczy świeże truskawki zmiksować ze śmietaną i cukrem (najlepiej waniliowym). Polecamy również koktajle bananowe z kiwi i mleczkiem kokosowym. Sprawdzi się także świeży melon z miętą i sokiem pomarańczowym. Bardzo dobrze komponuje się z tym sokiem lub cytrynowym, zblendowana natka pietruszki. Ciekawie wygląda w szklance i dobrze smakuje ogórek z sokiem pomarańczowym. Mięta jeszcze bardziej orzeźwi ten napój.

Równie prosto przygotujemy w domu lemoniadę, którą tradycyjnie przygotowywaną z soku ze świeżych cytryn oraz wody wymyślono aż 1300 lat temu. Pierwsze zapiski o tym napoju pochodzą już z VII wieku.

Tysiąc lat później, w wieku XVII, w Paryżu powstała pierwsza firma produkująca lemoniadę, a sprzedawano ją z pojemników noszonych na plecach. Jej popularność z biegiem stuleci nie maleje, bo doskonale gasi pragnienie w upalny dzień. A samodzielnie zrobić ją niezwykle łatwo. Warto poświęcić nieco czasu i przygotować ją w domu, zamiast kupować sklepowe "gotowce" naszpikowane konserwantami i mnóstwem sztucznych dodatków.

Przygotowując lemoniadę, możemy dodać do niej na przykład listki mięty, melisy albo aromatycznej bazylii. Dzięki temu napój będzie miał niepowtarzalny smak. Podobnie jest z innymi dodatkami - w sezonie warto dodać do napoju takie owoce, jak truskawki, jagody, jeżyny czy maliny. Natomiast dodatek imbiru dodatkowo orzeźwi.

Oto kilka przepisów na pyszne i orzeźwiające koktajle:

ŻÓŁTY KOKTAJL Z IMBIREM
Składniki: 1 banan, 1/2 mango, 1 cytryna, 1 łyżeczka startego imbiru, woda lub kostki lodu.

POMARAŃCZOWY KOKTAJL Z MARCHEWKĄ
Składniki: sok z 2 dużych marchewek, sok z 1 pomarańczy, 1 dojrzałe mango, 1 banan, kostki lodu (opcjonalnie).

FIOLETOWY KOKTAJL Z BURAKIEM
Składniki: 1 mały burak, 1 szkl. jeżyn, 1 jabłko, woda lub kostki lodu.

ZIELONY KOKTAJL Z OGÓRKIEM
Składniki: 1 szkl. kostek ogórka ze skórką, 1 szkl. kostek zielonego melona, 1 szkl. szpinaku, 1 zielone jabłko, 1 cytryna, woda lub lód wg uznania.

FIOLETOWY KOKTAJL Z BORÓWKAMI
Składniki: 1/2 szkl. borówek amerykańskich, 1 szkl. malin, 1/4 szkl. soku z czarnego bzu (opcjonalnie), woda lub kostki lodu.

ZIELONY KOKTAJL Z ANANASEM
Składniki: 1 dojrzałe awokado, 1 szkl. szpinaku, 1/2 szkl. kostek ananasa, 1/2 szkl. soku z grejpfruta, woda lub kostki lodu.

CZERWONY KOKTAJL Z MALINAMI
Składniki: 3/4 szkl. malin, 1/4 szkl. czerwonych porzeczek, 1 szkl. wody kokosowej, listki świeżej mięty, woda lub kostki lodu.

Polacy boją się biedy

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie