Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Klienci na wyciągnięcie ręki

AIP
`
` Andrzej Banas / Polska Press
Smartfon i tablet to bezcenne źródło informacji o swoim właścicielu, a firmy coraz żywiej zainteresowane są wykorzystaniem tych danych. Dane z mobile mogą usprawnić komunikację z klientem, dzięki nim można lepiej poznać ich zachowania i pragnienia, a w konsekwencji przygotować odpowiednio dopasowaną ofertę.

Już 20 proc. użytkowników urządzeń przenośnych deklaruje, że używa ich nawet kilkanaście razy na godzinę. Ze swoim smartfonem w zasadzie się nie rozstajemy, a dziesiątki zainstalowanych aplikacji pomagają nam w codziennym życiu. Pozwalają m. in. na szybkie sprawdzenie prognozy pogody, zaplanowanie podróży, utrzymanie odpowiedniej diety, a nawet na zarządzanie swoimi finansami. Oczywiście nie ma nic za darmo. Użytkownik instalując bezpłatną aplikację wyraża zgodę na zbieranie określonych informacji oraz ich przetwarzanie do celów marketingowych. Czynność tę wykonuje jednorazowo tylko przy instalacji, jednak sama aplikacja jest z nim później przez długi czas i udostępnia informacje, bez względu na to czy jest on w domu, w pracy czy na wakacjach.

Aplikacje udostępniają takie dane, jak np. model telefonu, język, dostawca internetu, sposób połączenia (GSM/WIFI), wiek, płeć czy odwiedzana strona.

Identyfikacja użytkownika odbywa się poprzez indywidulane numery reklamowe, takie jak Google Advertising ID (GAID) dla systemów Android oraz Identifier For Advertising (IDFA) dla urządzeń z systemem iOS od Apple. To wszystko oznacza dostęp do wielkiej ilości danych na temat tego co i gdzie robimy, ale dane te nie są łączone z danymi osobowymi.

Biznes rośnie na danych

Selectivv Mobile House stworzył technologię, dzięki której zbiera i przetwarza dane o użytkownikach urządzeń przenośnych. Dane są zbierane za pośrednictwem ponad 200 tys. aplikacji i 14 mln stron mobilnych i aktualizowane tygodniowo o 9 mln rekordów. Dzięki temu baza danych pozostaje zawsze aktualna. Jakie możliwości daje firmom technologia Selectivv?Za przykład może posłużyć użytkownik aplikacji Skyscanner, który w najbliższym czasie wybiera się w podróż za granicę. Taka osoba może być zainteresowana ofertą hotelową albo wynajęciem auta w docelowej lokalizacji. Z kolei użytkownik sprawdzający rano prognozę pogody na Żoliborzu w Warszawie, a następnie przebywający w ciągu dnia w centrum miasta, może zostać łatwo zachęcony reklamą do odwiedzenia popołudniu centrum handlowego w pobliżu miejsca, gdzie rano sprawdzał prognozę pogody – bo prawdopodobnie tam właśnie mieszka. Analogicznie pracownika kompleksu biurowców można przekonać reklamą na smartfonie do skorzystania z oferty lunchowej pobliskiej restauracji.

Aplikacje mobilne dają wiele informacji, bo pozostają zainstalowane na urządzeniu, nawet jeśli nie są zbyt często wykorzystywane. Sam fakt ich pobrania dużo mówi o intencjach i zainteresowaniach konsumenta. Instalacja aplikacji dla kobiet w ciąży daje nam jednoznaczną informację o planach danej osoby. W ten sposób otrzymujemy informacje o rzeczywistych intencjach użytkowników, nie są to bowiem dane deklaratywne.

Klienci na wyciągnięcie ręki
Selectivv Mobile House

Dzięki danym GPS możliwa jest precyzyjna lokalizacja użytkownika. W ten sposób mamy bardzo szczegółową informację, gdzie znajduje się potencjalny klient, czy jest w pracy, galerii, czy w kawiarni w centrum miasta. W ten sposób możemy określić jego

przybliżony styl życia, gdzie bywa, jak długo przebywa w danym miejscu.

Technologia Selectivv Mobile House łączy informacje z wielu aplikacji oraz stron i przeprowadza analizę big data w poszukiwaniu zależności. Na podstawie tego jakich aplikacji używa dana osoba, kim jest (płeć, wiek) oraz gdzie bywa możliwe jest przygotowanie profili konsumentów, które odzwierciedlają intencje zakupowe lub wyróżniają daną grupę. Selectivv Mobile House w ramach zebranych na swojej platformie Data Managment Platform danych wyróżnił 46 różnorodnych grup konsumentów, na podstawie 24 analizowanych cech.
Przykładowe profile to: kobiety będące w ciąży, rodzice dzieci w różnych przedziałach wiekowych, polscy turyści, Polacy, którzy wyjechali za granicę do pracy czy uczestnicy tegorocznego Open’era. Możliwe jest również tworzenie nowych grup dopasowanych do bieżących potrzeb.

Przykładem wykorzystania profilowanych danych jest kampania reklamowa dla jednej z platform telewizyjnych przed Mistrzostwami Europy 2016. Z bazy Selectivv wybrane zostały grupy zawierające profile osób aktywnie uprawiających sport oraz tych, które sportem się interesują śledząc wiadomości sportowe na takich stronach jak sport.wp.pl czy EkstraklasaLive. Istotne było to, że odbiorca reklamy jest fanem sportu. Wykorzystując właściwe grupy profilowe mogliśmy realizować kampanię nie tylko w aplikacjach sportowych, ale również w innych aplikacjach i stronach www, zwiększając skuteczność reklamy i zmniejszając jej koszt.

Analizy psychograficzne i łączenie danych

Na podstawie danych z kanału mobile możliwe jest określenie nie tylko kim są użytkownicy smartfonów i tabletów, czym się interesują, ale również jak spędzają czas wolny lub na jakim etapie życia są obecnie. To jakich aplikacji ktoś używa, jakie aktywności podejmuje na urządzeniu przenośnym oraz gdzie bywa pozwala na precyzyjne określenie jego potrzeb.
Na przykład bank chciałby dowiedzieć się więcej na temat swoich klientów, korzystających z jego aplikacji mobilnej. Ponieważ użytkownik przy pierwszym logowaniu podaje swoje podstawowe dane personalne i wyraża zgody marketingowe, firma może zidentyfikować użytkownika. Ma także wgląd w stan jego finansów, ale zazwyczaj na tym jej wiedza się kończy. Zlecenie badania i przygotowanie analizy psychograficznej użytkowników przez Selectivv może pomóc bankowi pozyskać wiele cennych informacji i dowiedzieć się jakie grupy osób korzystają z jego usług.

Dane pozyskiwane z kanału mobile można łączyć z informacjami, które firmy posiadają o swoich klientach. Dane zebrane do tej pory mogą zostać uzupełnione o informacje z mobile. Może to się odbywać zarówno jednorazowo, jak i w sposób ciągły. Dzięki takiemu rozwiązaniu klienci Selectivv mogą poznać lepiej konsumentów i dostosować swoją ofertę do ich potrzeb.

Dane z mobile umożliwiają opracowanie predykcji zakupowych dla poszczególnych grup użytkowników. W ten sposób możliwe jest przygotowanie długofalowej strategii działań zarówno w sferze marketingowej, sprzedażowej, jak i podejmowaniu decyzji związanych z polityką cenową.

Prognozy przygotowane na podstawie danych z kanału mobile pozwalają na wybór najwłaściwszych grup docelowych dla poszczególnych produktów, pomagają w podejmowaniu decyzji dotyczących zmian w produktach, pozwalają na zniwelowanie skutków niedoszacowania i przeszacowania popytu.

Dla przykładu firma, która zamierza wypuścić aplikację wspomagającą sprzedaż swoich usług, może zlecając opracowanie predykcji zakupowych Selectivv, dowiedzieć się w jakiego rodzaju aplikacjach gustuje jej grupa docelowa, czy z jakich aplikacji konkurencji korzysta. Może określić również poziom nasycenia rynku aplikacjami z danego segmentu. Na podstawie aktywności użytkowników w podobnych aplikacjach możliwe jest określenie potrzeb swojej grupy docelowej i określenie w jaki sposób aplikacja mogłaby je zaspokoić.

Rosnąca liczba danych z kanału mobile otwiera przed firmami coraz to nowe możliwości. Mobile to przyszłość i tylko właściwe posługiwanie się nim pozwoli firmom na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej i wygranie batalii o klienta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Klienci na wyciągnięcie ręki - Strefa Biznesu

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński