reklama

Kierowcy nie potrafią hamować ABS-em

Źródło: Szkoła Jazdy RenaultZaktualizowano 
Ponad połowa kierowców źle reaguje podczas hamowania samochodem wyposażonym w system ABS. <br><br><br>
Ponad połowa kierowców źle reaguje podczas hamowania samochodem wyposażonym w system ABS. Fot. sxc.hu
Ponad połowa kierowców posiadających w swoich samochodach system ABS nie potrafi prawidłowo hamować w sytuacji nagłego zagrożenia. Przyciskają oni pedał hamulca zbyt krótko i nieodpowiednio mocno.

Hamowanie to podstawa
Prawidłowe hamowanie to jedna z tych czynności podczas jazdy samochodem, od których bezpośrednio zależy bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak też innych uczestników ruchu. Dotyczy to szczególnie nagłych i niebezpiecznych zdarzeń na drodze, stwarzających bezpośrednie zagrożenie. - Wielu kierowców nie wie lub nie jest pewnych, jak należy prawidłowo hamować w nagłej sytuacji. Tymczasem jest to czynność, którą trzeba odpowiednio wyćwiczyć, ponieważ podczas jej wykonywania nie można popełnić błędu - mówi Zbigniew Weseli, dyrekor Szkoły Jazdy Renault.

Samochody z systemem ABS
Odpowiednia technika hamowania zależy od tego, czy samochód jest wyposażony w system ABS, czy też go nie posiada. ABS jest systemem pozwalającycm na znaczne skrócenie drogi hamowania przy jednoczesnym zachowaniu sterowności pojazdu. Wszyscy kierowcy, których auta posiadają ABS, podczas nagłego hamowania powinni pamiętać o szybkim, mocnym i ciągłym przyciskaniu pedału hamulca. Tylko takie zachowanie pozwoli na odpowiednią reakcję samochodu podczas nagłego zdarzenia. Działający ABS powoduje wypychanie pedału hamulca w przeciwną stronę niż stosowany na niego nacisk. Powstające wskutek tego wibracje i drgania pedału hamulca mogą przestraszyć niedoświadczonych kierowców. Nie powinni oni jednak zmmiejszać siły nacisku na hamulec, ponieważ takie zachowanie mogłoby osłabić działanie systemu, znacznie wydłużając drogę hamowania
- podkreślają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Drgania pedału hamulca oznaczają, że system działa prawidłowo.

Samochody bez systemu ABS
Ci z kierowców, których auta nie są wyposażone w ABS, w nagłej sytuacji muszą stosować hamowanie pulsacyjne. Polega ono na naprzemiennym wciskaniu i puszczaniu pedału hamulca. Wciskanie pedału hamulca powinno być intensywne i zdecydowane - radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. - Tylko taka metoda pozwoli utrzymać kontrolę i nie dopuści do utraty sterowności - dodają.

Trening czyni mistrza
W sytuacji zagrożenia, w której nie ma czasu na namysł i analizę zachodzącego zdarzenia, odpowiednie czynności powinny być wykonywane mechanicznie. Manewr prawidłowego hamowania musi więc być odpowiednio wytrenowany. Wprawę można nabyć podczas symulacji nagłego hamowania w bezpiecznym miejscu. Warto przeprowadzić taki trening pod okiem doświadczonego trenera. Zaznajomienie się z symulowaną sytuacją zagrożenia pozwoli na szybszą i bardziej precyzyjną reakcję w obliczu realnego niebezpieczeństwa.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 8

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

a
ah
W dniu 13.09.2010 o 17:02, brunner napisał:

hmm w ciągu 30 lat ile można wyjeździć prowadząc samochód tylko niedzielami itp. co innego jakbyś podał kilometrarz,w jednym przypadku droga hamowania auta z ABS jest znacznie dłuższa - hamowanie na śnieguw pozostałych przypadkach to wasze subiektywne odczucie. Zachowując sterowność zamiast jechać i się patrzyć kiedy walnę wystarczyło odbić w jedna lub drugą stronę, rozumiem kiedy nie ma na to szans, ale kiedy jest taka możliwość...

Ja jezdziłem 15 lat samochodem bez absu i miałem pełna kontrole nad samochodem podczas hamowania przedewszystkim zima na sniegu . Tu w tym systemie depcac hamulec do konca na lodzie poprostu sune jak na saniach i nic nie moge zrobic czekajac na wyrok . Hamowanie pulsacyjne i szukanie samemu przyczepnosci zima daje znacznie lepsze efekty hamowania niz ten spieprzony system .

Przesiasc sie z samochodu bez abs ktorym jezdziło sie przez kilkanscie lat trzepiac prawie 200 tysiecy kilomtrow to poprostu katorga 

R
Rafał

Zgadza się ABS jest do du.....
Mam Lagune i w zime nie moge się zatrzymać jade jak na sankach.

P
Posiwialy

Tymczasem jest to czynność, którą trzeba odpowiednio wyćwiczyć, ponieważ podczas jej wykonywania nie można popełnić błędu

Jaki blad i w jakim przypadku ? W przypadku auta wyposazonego w ABS jedyny blad jaki mozna popelnic to nie do konca wcisnac pedal hamulca a drogi to go za wczesnie odpuscic

ABS jest systemem pozwalającycm na znaczne skrócenie drogi hamowania przy jednoczesnym zachowaniu sterowności pojazdu.

Bzdura, Fizyki nieda sie zlamac
ABS pozwala jedynie zachowac sterownosc pojazdu. W zaleznosci od warunkow na driodze pozwoli to czasem skrocic fdroge hamowania, od tego czy skroci zalezy jednak rowneiz kto siedzi za kierowmica. Wypowiedz poprzednika jest wiec poprawna.

Działający ABS powoduje wypychanie pedału hamulca w przeciwną stronę niż stosowany na niego nacisk.

W jakich autach ? W nowej generacji ten efekt NIE wysteouje, wrecz odwrotnie, asystent hamowanie ( automatyczny system sam stwierdza na podstawie nacisku jaki rodzaj hamowania ma nastapic ) sam dociska pedal do ? oporu ? uniemozliwia dalszy jazde nawe wtedy gdy kierowca zwolni juz pedal.

Ci z kierowców, których auta nie są wyposażone w ABS, w nagłej sytuacji muszą stosować hamowanie pulsacyjne. Polega ono na naprzemiennym wciskaniu i puszczaniu pedału hamulca. Wciskanie pedału hamulca powinno być intensywne i zdecydowane ? radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. ? Tylko taka metoda pozwoli utrzymać kontrolę i nie dopuści do utraty sterowności ?

Rzeklbym jak przedmowca, ze zalezy od sytuacji i warunkow drogowych. Przy tych pomylkach jakie opisali tu ci ? spacjalisci ? ze szkoly Renualt to jednak wolalbym sie u nich nie szkolic, he, he

Warto przeprowadzić taki trening pod okiem doświadczonego trenera.

Kpina w zywe oczy

ABS skraca drogę hamowania i zachowuje sterowność auta. oczywiście jeśli ktoś ma niesprawny system lub kiepskie opony bądź luzy w zawieszeniu to niech się nie dziwi że auto podczas hamowania mu przyspiesza.

Wytlumaczysz mi co maja lyse opony i luzy w zawieszeniu do przyspieszania ?

Z tego co mi wiadomo rowniez w takim przypadku nastepuje przyspieszenie negatywne, nie jest ono jednak tak dobre jak przy aucie z dobrymi oponami i bez luzow w ukladzie zawieszenia

B
BMW

he, he, he
ABS skraca drogę hamowania i zachowuje sterowność auta. oczywiście jeśli ktoś ma niesprawny system lub kiepskie opony bądź luzy w zawieszeniu to niech się nie dziwi że auto podczas hamowania mu przyspiesza.

b
brunner
Abs nie skraca drogi hamowania.Parokrotnie zdazalo sie gwaltownie hamowac i co?Jechalem i patrzylem kiedy walne bo abs sobie popuszcza hamowanie.Wiecej strat z tego niz pozytku.Jezeli bym mial opcje mozliwosci wylacznia abs-u to bym to wykonal natychmiast.Jakby ktos pytal to przejezdzilem ponad 30lat bez wypadku.Pozdrawiam wszystkich.

hmm w ciągu 30 lat ile można wyjeździć prowadząc samochód tylko niedzielami itp. co innego jakbyś podał kilometrarz,
w jednym przypadku droga hamowania auta z ABS jest znacznie dłuższa - hamowanie na śniegu
w pozostałych przypadkach to wasze subiektywne odczucie. Zachowując sterowność zamiast jechać i się patrzyć kiedy walnę wystarczyło odbić w jedna lub drugą stronę, rozumiem kiedy nie ma na to szans, ale kiedy jest taka możliwość...
z
zibi

Abs nie skraca drogi hamowania.Parokrotnie zdazalo sie gwaltownie hamowac i co?Jechalem i patrzylem kiedy walne bo abs sobie popuszcza hamowanie.Wiecej strat z tego niz pozytku.Jezeli bym mial opcje mozliwosci wylacznia abs-u to bym to wykonal natychmiast.Jakby ktos pytal to przejezdzilem ponad 30lat bez wypadku.Pozdrawiam wszystkich.

A
Andrew

Dokładnie tak potrafi znacznie wydłużyć drogę hamowania, lub dostarczyć, przy odpowiedniej nawierzchni, wrażeń typu kurde nie mam hamulca !!! Wrażenia niezależne od marki pojazdu ...

a
anonim

"ABS jest systemem pozwalającycm na znaczne skrócenie drogi hamowania....."
Nie w każdej sytuacji i nie na każdej nawierzchni.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3