Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kierowcy czekają na odpowiedź

akr
Bałagan z nowymi świadectwami kwalifikacyjnymi dla kierowców trwa. Na razie pewne jest tylko to, że kierowcy pojazdów uprzywilejowanych, np. karetek i straży pożarnej nie będą musieli przechodzić czasochłonnych i drogich kursów.

O sprawie pisaliśmy we wczorajszym GŁOS-ie. Problem dotyczy nowych dokumentów, jakie muszą posiadać od 1 stycznia zawodowi kierowcy. To świadectwa kwalifikacji. Prowadzący samochody zawodowo musieli je mieć już wcześniej. Teraz jednak wydawane będą na zupełnie innych zasadach.
Aby uzyskać dokument kierowca będzie musiał przejść dodatkowe kursy i badania. Takich osób jest w Zachodniopomorskiem, według różnych szacunków od 40 do 100 tysięcy. W Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego tworzą się już kolejki chętnych do obowiązkowych szkoleń.
Zachodnio-Pomorskie Stowarzyszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych ostrzega, że gigantyczna ilość kierowców, którzy muszą mieć świadectwa może spowodować w WORD zator. W efekcie część z nich straci uprawnienia zanim uzyska nowe. Uspokające jest jedynie to, że dotychczasowe świadectwa nie utraciły swojej ważności automatycznie 1 stycznia. Nie wiadomo do kiedy są aktulane. Interpretacje są różne. Według broszury Ministerstwa Infrastuktury "Zmiany w kodeksie drogowym 2002" "przepisy przejściowe umożliwiają kierowcom korzystanie z posiadanych kwalifikacji do czasu utraty ich ważności"
- Co więc z tymi, których świadectwa tracą ważność na przykład w lutym, a ich kolej na szkolenie przyjdzie dopiero w czerwcu? - pytają kierowcy.
Tu sprawa nie jest jasna bo pojawiły się też inne interpretacje tego, kiedy tracą ważność świadectwa kwalifikacji. Według niektórych urzędników Ministerstwa Infrastruktury, termin ich ważności mija we wszystkich przypadkach dopiero 31 grudnia 2002 roku. Teoretycznie byłby wówczas czas na to, by wyszkolić i przyznać świadectwa wszytskim kierowcom, którzy muszą je posiadać by wykonywać swój zawód.
Pewne jest na razie tylko to, że nowe zasady przyznawania uprawnień do wykonywania zawodu nie dotyczą kierowców pojazdów uprzywilejowanych czyli np. prowadzących karetki czy wozy straży pożarnej.
- Tacy kierowcy nie muszą przechodzić kursów doszkalających - poinformował dyrektor Jerzy Folga z departamentu Ruchu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury.
Od tych kierowców będą wymagane kontrolne badania lekarskie (co pięć lat, a po ukończeniu 55 lat co rok) oraz wyniki badań psychologicznych.
Jak interpretować te nowe i jak się okazuje zawiłe przepisy okaże się jeszcze w tym tygodniu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński