Kiedy wielka przebudowa Wojska Polskiego w Szczecinie? Jeszcze nie ruszyła a już opóźnienia

Oskar MasternakZaktualizowano 
Pod koniec listopada ubiegłego roku poznaliśmy koncepcję przebudowy dawniej reprezentacyjnej, a dziś trochę zaniedbanej głównej alei centrum Szczecina. Projekt wykonawczy ma być gotowy na początku 2019 roku.

W ogłoszonym przez miasto konkursie stanęło pięć pracowni architektoniczych. Wygrała koncepcja Jacka Szewczyka z pracowni projektowej Archaid.

- Podstawą projektu są założenia przedstawione przez miasto. Wprowadzone zostanie dużo zieleni i elegancka nawierzchnia. Sama aleja zostanie podzielona na różne odcinki i charakterystyczne place - informuje Jacek Szewczyk, autor zwycięskiego projektu.

Pierwotnie zakładano, że prace na projektem potrwają do końca bieżącego roku. Jednak już dziś wiemy, że ten termin nieznacznie się przedłuży.

- Obecnie trwa projektowanie alei Wojska Polskiego. Projektant złożył już koncepcję ostateczną, uwzględniającą zalecenia sądu konkursowego, która została przyjęta przez urząd. W związku z negocjacjami, rozległością terenu oraz koniecznością porozumienia z jednostkami (ZWIK, SEC) w celu m.in. uzyskania warunków technicznych przyłączy, obecny termin złożenia projektu wykonawczo-budowlanego to pierwsza połowa 2019 roku - informuje Sylwia Cyza-Słomska z biura prasowego Urzędu Miasta.

Nowy salon

Według zwycięskiej koncepcji aleja Wojska Polskiego ma stać się nowoczesnym, wielkomiejskim salonem, w którym nadrzędną rolę będą pełnić chodniki, zieleńce i miejsca do wypoczynku dla mieszkańców.

- Jest to kluczowa ulica dla Szczecina, która ma swoją historię. Chcemy z tej alei uczynić przedmiot modelowej rewitalizacji. Dyskusje toczyły się od wielu lat, ale w końcu udało się wybrać odpowiednie rozwiązania. Projekt jest kluczowy dla tej części miasta i oddziałuje na okoliczne ulice - mówił podczas prezentacji zwycięskiego projektu prezydent Piotr Krzystek.

Przetarg w przyszłym roku

Po zakończeniu prac projektowych będzie znany dokładny kosztorys inwestycji. Wówczas będzie można rozpisać przetarg na wykonanie rewitalizacji reprezentacyjnej alei. Według wstępnych ustaleń prace mają się zacząć pod koniec przyszłego roku.

- Po otrzymaniu projektu oraz pozwolenia na budowę będzie możliwe rozpisanie i ogłoszenie przetargu. Termin rozpoczęcia realizacji projektu nie jest zagrożony - potwierdza Sylwia Cyza-Słomska.

Nowa jakość Centrum

Oprócz rewitalizacji samej alei trwają poszukiwania autorów koncepcji urbanistycznych zagospodarowania wnętrz pięciu kwartałów śródmiejskiej zabudowy Szczecina. Wszystkie planowane rewitalizacje znajdują się w obrębie remontowanego fragmentu Wojska Polskiego od pl. Zwycięstwa do pl. Szarych Szeregów.

- Oferta jednego wykonawcy może dotyczyć maksymalnie trzech wybranych przez niego kwartałów. Stworzenie koncepcji zagospodarowania kwartałów w obszarze alei Wojska Polskiego to jedno z zadań w ramach projektu rewitalizacji alei Wojska Polskiego, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, wybranego w konkursie na „Modelową rewitalizację miast” - podkreśla Cyza-Słomska.

Firmy zainteresowane opracowaniem koncepcji urbanistycznych swoje oferty mogą składać w Urzędzie Miasta Szczecin, Biuro ds. Zamówień Publicznych, pok. nr 397, w terminie do dnia 12.09.2018 r.

Zamówienie będzie w 100 proc. finansowane z dotacji Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju (85 proc. stanowią środki UE, 15 proc. środki krajowe MIiR).

Al. Wojska Polskiego w Szczecinie czekają ogromne zmiany! Po...

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 18

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

S
Stern
W dniu 09.08.2018 o 07:53, pieszy napisał:

Malkontenci, urodzeni w samochodach. Bez auta naprawdę można żyć i poruszać się po mieście i robić zakupy i odprowadzać dzieci do szkoły. 

 

Masz 100 % racji ! Bez auta można żyć tylko że ...bez zaopatrzenia znajdujących się tam sklepów i innych placówek już nie !!!

Chyba że będziesz jak chińczyk "dygał/a wózkiem po nocach kilometry z  zaopatrzeniem" do czego serdecznie zapraszam !

Daj przykład innym że można;  i to nie anonimowo tylko w "oku kamery".

 

Prawda jest taka że człowiek bez nogi też może żyć , podobnie jak Szczecin z planowanym "deptako- cosiem" w Centrum Miasta; różnica jest jednak w bezproblemowym pokonywaniu trasy nie wynikającym z kalectwa ; które Miasto sobie samo funduje za podatki mieszkańców ! ! !

J
Jacek

Będzie jak z Placem Batorego - na projektach będzie koniec - papierek do polizania

s
szczecininin
W dniu 09.08.2018 o 07:53, pieszy napisał:

Malkontenci, urodzeni w samochodach. Bez auta naprawdę można żyć i poruszać się po mieście i robić zakupy i odprowadzać dzieci do szkoły. 

 

Oczywiście że da się żyć ale w mieście do tego jest potrzebna sprawna komunikacja miejska a tu zamiast usprawniać to jeszcze bardziej chcą ją rozwalić. Na wojska polskiego musi powstać tramwaj żeby cała sieć była spójna i wydajna. Już niemcy to wiedzieli ale komuchy mieli swoją wizję i zlikwidowali torowisko. Teraz miasto zachowuje się niczym pzpr

 

Krzystek kontynuuje blokowanie miasta i totalną rozpierduchę układu komunikacyjnego.

 

Daj krzystkowi spokój, to nie on odpowiada za planowanie tylko architekt miejski. Tego pana już dawno powinni na taczkach wywieźć bo pierdzi w stołek i załatwia przetargi swoim firemkom od zbyt dawna, jeszcze przed krzystkiem był na stanowisku i jest niczym góra nie do ruszenia. Jedyna wina krzystka jest taka że nie pogonił jeszcze tego szkodnika ale pewnie nie tak łatwo pogonić kogoś kto od kilkunastu lat jest architektem miasta. Ten projekt to jego wizja i jego firma projektowa będzie wykonywać... czy to nie wałek że ta sama osoba odpowiadała za wybór projektu?

 

W dniu 09.08.2018 o 13:30, Rabarbar napisał:

Tak zwani inżynierowie i architekci ze zdolnościami analitycznymi na poziomie ameby. Jeden z najlepszych miejskich układów drogowych w Polsce konsekwentnie od kilkunastu lat niszczy się w newralgicznych punktach. Zdemolowanie naturalnej osi miasta na odcinku Plac Lotników - Brama Królewska, zabawa w zygzaki i slalomy żeby upchnąć ścieżki rowerowe używane przez 3-4 miesiące w roku, unicestwienie usług i handlu na Krzywoustego, bus-pas na Arkońskiej, którym w ciągu godziny jadą 3 autobusy, parking park & ride w miejscu, gdzie prawie nikt z niego nie korzysta, lada moment stworzenie koszmaru na Wyzwolenia, teraz czary-mary na Wojska Polskiego i tak można by jeszcze długo wymieniać.Niemcy 100 lat temu mieli wizję rozwoju miasta, która jest oczywista po jednym rzucie oka na mapę ale widać zbyt trudna do zrozumienia dla "ekspertów" z ZDiTM, UM, itd. Zobaczcie jak wygląda ruch w Wiedniu, czy Berlinie - tam uszanowano dawne planowanie i w naturalny sposób je rozwinięto i uzupełniono. W Szczecinie się je konsekwentnie unicestwia, wprowadza nienaturalne wynalazki i koszmary, bo ktoś testuje na żywym organizmie chybione pomysły i kilku rowerzystów forsuje swoje wizje (nota bene ci młodociani eko-wojownicy za kilka lat będą sami poruszać się samochodami ale wtedy wyprowadzą się stąd, narzekając na korki). Przykro patrzeć jak to miasto jest demolowane i to nie tylko w sferze komunikacyjnej. A to naprawdę mógł być kiedyś prawdziwy floating garden...

 

Mądrze gadasz w sprawie układu komunikacyjnego ale co się tak czepiłeś rowerzystów? To nie ich wina że buduje się infrastrukturę rowerową bez sensu i logiki. Bo budować tak czy inaczej trzeba, taki trend wszędzie na świecie i pomaga walczyć z korkami i smogiem. Byłem niedawno w Rumunii i podobne wielkością miasto Timisoara, ma 3 razy więcej ścieżek rowerowych niż szczecin. A mówi się ze Rumunia zacofana...

 

Nie masz też racji co do wieku rowerzystów i długości sezonu - jestem w 4 dekadzie życia, mam samochód(i to taki że by ci szczęka opadła z wrażenia) ale po centrum poruszam się głównie rowerem. Na ścieżkach spotykam setki rowerzystów w różnym wieku, niezależnie od pogody. Jeżdżę cały rok o ile nie ma opadów, nawet mróz nie jest przeszkodą. W ziemie widuję przynajmniej jeden rower na godzinę, zależnie od pogody bo jak lekka zima, jak w tym roku, to nie ma żadnej przerwy dla rowerzystów. Po tym co piszesz, widać że ostatnio na rowerze siedziałeś po komunii albo i nawet to nie. Pamiętaj też że w Szczecinie nie ma prawdziwej zimy dlatego warunki do jazy rowerem są prawie przez cały rok. Nawet rowery miejskie mają przerwę serwisową tylko od listopada do końca lutego, a w ubiegłym roku nawet krótszą. Piszesz więc głupoty w sprawie rowerzystów. Zwłaszcza twierdząc że jest za dużo ścieżek - nie jest, jest zdecydowanie za mało a te co są nie tworzą zwartej sieci, co potwierdziło niedawne ogólnopolskie badanie infrastruktury rowerowej, w którym Szczecin był na ostatnim miejscu miast powyżej 200tyś, wyniki którego były publikowane tutaj, na gs24

a
ale po co

Wybrano najgorszy możliwy projekt a teraz zdziwienie że nie widać realizacji. Ten projekt jest tak denny że sam magistrat nie chce go zaczynać. W urzędzie wiedzą że nie zdążą tego zrealizować do wyborów więc czekają ze świadomością że kto by nie wygrał wyborów, ten projekt odrzuci i rozpisze nowy konkurs albo wybierze którąś z pozostałych propozycji z tramwajem w roli głównej. Na tej ulicy potrzebny jest tramwaj i każdy, kto jeździ komunikacją miejską to doskonale rozumie. Niestety radni wożą się limuzynami więc co ich obchodzi dojazd KM i znaczne skrócenie czasu podróży z dworca do placu SS, który jest ważnym punktem przesiadkowym. Miejmy nadzieję że ten projekt nigdy nie ruszy bo jak postawią te kwietniki i miejsca parkingowe na środku to będzie ciężko wrócić do normalności

J
Jarecki

Oczywiście kretyński pomysł. Przepraszam za literówkę

J
Jarecki

Kolejny katyński pomysł magistratu. Jak mają tak zrobić jak na Jagiellońskiej czy Bogusława to ja dziękuję. Miałem wątpliwą przyjemność jazdy tymi ulicami. Tragicznie położony bruk za ciężkie pieniądze. I po co. Niedlugo wybory samorządowe. Można w końcu zmienić załogę magistratu. Tylko nie bardzo jest na kogo.

L
Luki

Ten cały pomysł nikomu nie potrzebnej modernizacji Wojska Polskiego pokazuje że Szczecin to miasto bez wizji. Kto tych włodarzy wybierał ?

R
Rabarbar

Tak zwani inżynierowie i architekci ze zdolnościami analitycznymi na poziomie ameby. Jeden z najlepszych miejskich układów drogowych w Polsce konsekwentnie od kilkunastu lat niszczy się w newralgicznych punktach. Zdemolowanie naturalnej osi miasta na odcinku Plac Lotników - Brama Królewska, zabawa w zygzaki i slalomy żeby upchnąć ścieżki rowerowe używane przez 3-4 miesiące w roku, unicestwienie usług i handlu na Krzywoustego, bus-pas na Arkońskiej, którym w ciągu godziny jadą 3 autobusy, parking park & ride w miejscu, gdzie prawie nikt z niego nie korzysta, lada moment stworzenie koszmaru na Wyzwolenia, teraz czary-mary na Wojska Polskiego i tak można by jeszcze długo wymieniać.

Niemcy 100 lat temu mieli wizję rozwoju miasta, która jest oczywista po jednym rzucie oka na mapę ale widać zbyt trudna do zrozumienia dla "ekspertów" z ZDiTM, UM, itd. Zobaczcie jak wygląda ruch w Wiedniu, czy Berlinie - tam uszanowano dawne planowanie i w naturalny sposób je rozwinięto i uzupełniono. W Szczecinie się je konsekwentnie unicestwia, wprowadza nienaturalne wynalazki i koszmary, bo ktoś testuje na żywym organizmie chybione pomysły i kilku rowerzystów forsuje swoje wizje (nota bene ci młodociani eko-wojownicy za kilka lat będą sami poruszać się samochodami ale wtedy wyprowadzą się stąd, narzekając na korki). Przykro patrzeć jak to miasto jest demolowane i to nie tylko w sferze komunikacyjnej. A to naprawdę mógł być kiedyś prawdziwy floating garden...

S
Stettiner

...już zmodernizowano ul. Krzywoustego gdzie brak miejsc parkingowych!upadają sklepy i życie tej ulicy.to samo z placem Żołnierza, kaskada, wyjazd i wjazd do centrum ! więcej zakretasow i więcej bałaganu, teraz wezmą się za ul. Wojska Polskiego gdzie jest duży ruch samochodowy bo to jedna zglowniejszych arterii miasta masakra co robią z tego miasta mieszkam tu 50 lat i takiego bałaganu tu nigdy nie było! nieudolność włodarzy bije rekordy !korkowanie miasta nie sprzyja rozwojowi ! i ekologii..brawo brawo.Nieudacznikom

D
Dagmara

A ja się pytam po co? Po co tyle kasy na martwe miejsca Szczecina? Które dawno przestało być Centrum Szczecina! Z wąskim gardłem dla samochodów, które stoją w korkach godzinami! A co z resztą Al. Wojska Polskiego? Co z torami? Może należało by je wymienić w pierwszej kolejności! Ze wzgl. na bezpieczeństwo i KOSZMARNY HAŁAS I TRZĘSĄCE SIĘ DOMY!!! Po co nam kolejne smutne miejsce miejsce w Szczecinie? Odkąd powstały galerie handlowe to miejsce umarło! Nie ożywią jej klomby i ławeczki. Będzie dokładnie jak na tych obrazkach tzw. wizulacjach!!!

D
Dagmara

A ja się pytam po co? Po co tyle kasy na martwe miejsca Szczecina? Które dawno przestało być Centrum Szczecina! Z wąskim gardłem dla samochodów, które stoją w korkach godzinami! A co z resztą Al. Wojska Polskiego? Co z torami? Może należało by je wymienić w pierwszej kolejności! Ze wzgl. na bezpieczeństwo i KOSZMARNY HAŁAS I TRZĘSĄCE SIĘ DOMY!!! Po co nam kolejne smutne miejsce miejsce w Szczecinie? Odkąd powstały galerie handlowe to miejsce umarło! Nie ożywią jej klomby i ławeczki. Będzie dokładnie jak na tych obrazkach tzw. wizulacjach!!!

A
AXA

Krzystek kontynuuje blokowanie miasta i totalną rozpierduchę układu komunikacyjnego.

G
Gość 111
W dniu 09.08.2018 o 07:53, pieszy napisał:

Malkontenci, urodzeni w samochodach. Bez auta naprawdę można żyć i poruszać się po mieście i robić zakupy i odprowadzać dzieci do szkoły. 

No bez przesady, że malkontenci urodzeni w samochodach. Oczywiście, że się da, tylko czasowo jakim kosztem. Tempo życia niestety jest bardzo szybkie a komunikacja zle zorganizowana. Chyba, że ktoś siedzi z dziećmi w domu i ma czas na luzie przejechać się rowerkiem po mieście (o ile mieszka w centrum i jest lato). Proszę wrzuć zdjęcie jak zimą albo jesienia jedziesz do 2 różnych przedszkoli albo szkół z dziećmi o 7 bez samochodu, no proszę. Gadanie takie o wygodach.

I
IT

Pytanie do fachowców: w jaki sposób sprawicie, że drzewa będą takie jak na wizualizacji? Czy to może wizja po 30 latach?

r
renoikubicafan

Janusze w klapkach i skarpetach będą mieli wybieg i ławki a ci co w pracy będą godzinami się przebijać przez śródmieście. Najpierw obwodnica, potem skwerki dla @pieszego.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3