Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Każdy z nas może kupić sobie własny tramwaj

Marek Jaszczyński
Wagon 105N (pierwszy z prawej) przez długie lata były popularnym środkiem transportu. Taki tramwaj można mieć na własność
Wagon 105N (pierwszy z prawej) przez długie lata były popularnym środkiem transportu. Taki tramwaj można mieć na własność Fot. Andrzej Szkocki
Co można zrobić z takim pojazdem? Pomysły są różne np. mieszkanie lub pawilon, a może po prostu pojechać takim wagonem.

"Stopiątka"

"Stopiątka"

Tramwaje Konstal 105N były wytwarzane w latach 1973-1979 przez zakłady Konstal w Chorzowie.

Wagony te w momencie powstania były konstrukcją nowoczesną, wyróżniającą się zarówno budową (kanciaste pudło) jak i znacznie lepszymi parametrami eksploatacyjnymi niż inne polskie wagony eksploatowane w tamtych latach.

Obecnie większość z nich została skasowana albo przebudowana na wagony Konstal 105Na/805Na

W zajezdni Pogodno na chętnych czekają tramwaje typu 105N, wystarczy około 12 tysięcy złotych, żeby kupić taki wagon. Niebawem zostanie ogłoszony przetarg na sprzedaż taboru.

Będzie to druga próba sprzedaży wagonów. Po raz pierwszy w takim przetargu może wystartować osoba fizyczna, nie tylko firma.

- Za pierwszym razem nie zgłosił się żaden chętny, a do sprzedaży mieliśmy 11 wagonów - mówi Krystyna Gawrońska, zastępca dyrektora ds. inwestycji i infrastruktury w Tramwajach Szczecińskich. - Nie było nawet telefonów od zainteresowanych zakupem taboru. Nowa cena to około 12 tysięcy złotych. Nie jest to wysoka kwota, bo z wagonu można wymontować części na złom, a nawet odzyskać miedź.

Jeśli po raz drugi nie znajdą się chętni, to tramwaje pójdą na złom. To okazja dla kogoś, kto chce mieć oryginalny pawilon albo lokal gastronomiczny. Wagony ostatni raz przechodziły generalny remont w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Zostały wyprodukowane w latach 1976 - 1979.

Potencjalny kupiec tramwaju będzie mógł wyjechać na szczecińskie tory. Konieczne jest uzyskanie zgody na przejazd, które wyda Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego. Musi też posiadać uprawnienia motorniczego oraz wyjechać poza godzinami szczytu, żeby nie zakłócić ruchu pasażerskiego. Do tego dochodzi zakaz świadczenia przewozów pasażerskich i ustalenie miejsca stacjonowania pojazdu.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński