Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Każdy może być geniuszem

Alina Konieczna
Elżbieta Kozakiewicz
Elżbieta Kozakiewicz Fot.. Irena Boguszewska
Nauka to autentyczna przyjemność. Nie wierzycie? To posłuchajcie. Są techniki, które mogą sprawić, że dziecko z problemami wyjdzie na prostą, a średniak stanie się geniuszem.

Słoneczny majowy dzień, Koszalin, Centrum Handlowe "Forum". Przy kawiarnianym stoliku siedzi Elżbieta Kozakiewicz, mistrz praktyk NLP z firmy Expert Quest. Wiedzę i doświadczenie zdobyła w Kanadzie i USA. Z zawodu programista i analityk biznesowy, z zamiłowania pasjonat NLP. Teraz mieszka w Polsce. Przyjechała do Koszalina, żeby pomóc Piotrusiowi.

Nadpobudliwy

Piotruś stale wierci się w fotelu. Jest dzieckiem nadpobudliwym, z potwierdzonym orzeczeniem ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi). Ma 9 lat i wciąż jest w pierwszej klasie. Nie wiadomo, czy i tym razem nie będzie musiał repetować.Ma problem z czytaniem, z liczeniem, wciąż mylą się mu litery.
- Wszystko go rozprasza - opowiada mama Piotrusia. - Na biurku może być tylko zeszyt i długopis. Nawet na chwilę nie potrafi skupić uwagi.
Problemy zaczęły się już w zerówce. Mama chłopca zauważyła, że syn nie daje sobie rady. Poszła do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Potem były kolejne wizyty u psychologa, skierowanie do psychiatry, badania. W końcu orzeczenie - ADHD.
- Pani doktor zasugerowała leki - dodaje mama. - Nie chcę ich podawać, szkoda mi dziecka. Zaczęłam szukać innych sposobów. Usłyszałam o NLP, postanowiłam spróbować.
Z dala od gabinetów
Na miejsce dwóch pierwszych spotkań Elżbieta Kozakiewicz wybrała "Forum". Dlaczego właśnie tu?
- To dziecko ma już dość gabinetów lekarskich - wyjaśnia pani Elżbieta. - Postanowiłam spotkać się z nim i jego mamą w miejscu neutralnym.
Elżbieta Kozakiewicz patrzy w oczy Piotrusia. - Tu jestem - mówi wyraźnie, usiłując przyciągnąć jego uwagę. W NLP liczy się nawiązanie kontaktu. Od tego wszystko się zaczyna. A potem jest ustanowienie relacji i przez cały czas - głęboka obserwacja. Chodzi o to, aby znaleźć właściwą strategię, skoro dotychczasowa okazała się niedobra.

Elżbieta Kozakiewicz proponuje chłopcu kolejne ćwiczenia. Żadne nie jest przykre, ani szczególnie ciężkie. Każde jest formą zabawy.
- Powiem ci coś na ucho, a ty zapisz i powiedz, co usłyszałeś - prosi chłopca. - Jeden, pięć, siedem - powtarza Piotruś, a terapeutka chwali go za każdym razem. - No świetnie, jak ty to zrobiłeś.
Następnego dnia spotykają się na plaży. - Świeci słońce, szumi morze - wylicza zalety takiego miejsca Elżbieta Kozakiewicz. - Można rysować patykiem po piasku. Nauka ma być przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem.
Mamo, mówisz jakoś inaczej

Piotruś w szkole sprawia problemy. Bywa agresywny, nie chce pracować na lekcji, nie kończy zadań, nie przestrzega norm, jest rozbiegany. Tu jest zupełnie inaczej. Po drugim dniu zajęć jego mama już widzi różnicę. Trenerka podpowiedziała jej, jak powinna skupiać uwagę syna. Teraz ona też mówi: - Piotruś, tu jestem. I syn reaguje. Tylko zauważył:- mamusiu, ty mówisz do mnie jakoś inaczej.
Mama Piotrusia cieszy się, bo już widzi postęp. Wreszcie tabliczka mnożenia przestała być dla jej syna górą nie do przebycia. Teraz zaczyna wierzyć, że się uda. Chce wysłać syna na warsztaty.
- A najbardziej Piotruś cieszył się z tego, że on też może być nauczycielem - opowiada. - Pani Elżbieta najpierw pokazała mu, jak należy korzystać z ruchomych schodów w centrum handlowym, a potem poprosiła, ze syn nauczył tego mnie.

Dysleksja, dysortografia, dyskalkulia, ADHD - mistrzowie NLP mający doświadczenie w w pracy z "trudnymi dziećmi", tak jak pani Elżbieta, pomagają takim dzieciom. Ale nie tylko im. Techniki NLP pozwalają lepiej przygotować się do egzaminów, ułatwiają zapamiętywanie, uczą motywacji do nauki.
- NLP pozwala patrzeć na ucznia jak na zagadkę, która zawsze ma rozwiązanie - wyjaśnia Elżbieta Kozakiewicz. - Chodzi o takie ukierunkowanie, aby uczeń wiedział, że potrafi się uczyć i w tym procesie wykorzystywał wszystkie swoje zmysły. NLP opiera na na doświadczeniu. Jeśli ktoś inny osiągnął sukces w danej dziedzinie, to należy skorzystać z jego doświadczeń i opracować model, jak to zrobił.
Słuchaj uważnie

Jedni uczą się szybciej, inni wolniej. Ale geniuszem według NLP może zostać każdy. Trzeba tylko przejść poza ograniczenia. Jeśli się wie, jak pracuje mózg, jest to realne. Należy jednak bacznie obserwować i uważnie słuchać. Umiejętność słuchania jest ogromnie ważna.
- Dziecko wypowiada swoje opinie, używa określonych słów. Słuchając dziecka, mogę wiele się o nim dowiedzieć - twierdzi Elżbieta Kozakiewicz. - Wtedy jest szansa na znalezienie tej właściwej strategii.
Expert Quest zaproponował szkołom trening edukacyjno-rozwojowy "Jestem geniuszem... tylko o tym nie wiem". - Wiele szkół z Koszalina jest nim zainteresowanych - dodaje Elżbieta Kozakiewicz. - Są za, jednak muszą znaleźć na ten cel pieniądze.

NLP to przede wszystkim narzędzie dydaktyczne wykorzystywane w edukacji. To jasna strona NLP.- robić coś, co jest dobre dla mnie, dla mojego osobistego rozwoju. Ale jest i ciemniejsze oblicze NLP. Techniki te, choć stworzone dla celów dydaktycznych, często są wykorzystywane do manipulacji. Mamy z tym do czynienia w reklamie, czy w polityce. Wiedząc, jak pracuje mózg, można odpowiednimi technikami skłonić odbiorów do takich, czy innych, pożądanych przez nadawców zachowań.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński