Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Karsibór I przechodzi gruntowny remont. Kiedy prom wróci do Świnoujścia?

Andrzej Suprynowicz, [email protected]
Karsibór I powinien wrócić na przeprawę Centrum przed  końcem czerwca br. W głębi wyremontowany Karsibór II
Karsibór I powinien wrócić na przeprawę Centrum przed końcem czerwca br. W głębi wyremontowany Karsibór II Hanna Nowak-Lachowska
Kolejny prom z przeprawy Centrum w Świnoujściu trafił do szczecińskiej stoczni. Budżet państwa wesprze prace naprawcze kwotą 5,5 mln złotych.

Do Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie trafił Karsibór I. To druga z jednostek obsługujących ogólnodostępną przeprawę promową Centrum, która poddana zostanie gruntownej naprawie. Najważniejszym jej elementem będzie remont siłowni wraz z wymianą napędu promu. Zgodnie z umową jednostka ma wrócić do Świnoujścia do końca czerwca tego roku.

- Oprócz siłowni zmodernizowana zostanie część sterówki, a konkretnie wymianie ulegnie pulpit sterowniczy - tłumaczy Robert Karelus, rzecznik prezydenta Świnoujścia.

Koszt remontu to 14,9 mln zł, z czego 5,5 mln zł pochodzi z rezerwy budżetowej państwa. Resztę dokłada miasto.

- Wykonawcę remontu wybrano w trzecim przetargu - wyjaśnia Robert Karelus. - W dwóch pierwszych kwoty proponowane przez oferentów znacznie przewyższały środku zarezerwowane na ten cel w budżecie.

Remont promów Karsibór to konieczność. Jednostki mają po prawie 40 lat i nigdy wcześniej nie przechodziły gruntownych remontów czy modernizacji. Przede wszystkich chodzi o zamontowanie nowych napędów, które nie tylko będą nowoczesne i mniej awaryjne, ale przyniosą oszczędności na paliwie, a więc kosztach utrzymaniu przeprawy.

W 2012 r. jako pierwszy wyremontowano Karsibór II. Podobnie jak teraz, przetarg na jego wykonanie wygrała MSR Gryfia. Koszt wyniósł niecałe 13 mln zł, z czego 7 mln zł miasto otrzymało z rezerwy budżetowej państwa. Wiosną 2014 r. jednostka powróciła na przeprawę Centrum. Jak mówią pracownicy Żeglugi Świnoujskiej nowy napęd przyniósł oszczędności dochodzące nawet do 40 proc.

- W przypadku Karsibora I dotacja na remont z budżetu państwa jest mniejsza - informuje Robert Karelus. - To wymusiło zastosowanie innego, tańszego napędu, niż w przypadku Karsibora II. Oczywiście nie oznacza to, że będzie gorszy. Różnica może być w oszczędnościach na paliwie. To jednak, tak naprawdę, okaże się dopiero w eksploatacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński