Kampania „Adamed Dla Rodziny” sprawdziła zdrowie Polaków

Akcja specjalna Adamed
Kampania „Adamed Dla Rodziny” sprawdziła stan zdrowia Polaków. Niestety wcale nie jest tak dobrze, jakbyśmy tego mogli oczekiwać. Co zrobić, żeby jeszcze bardziej zachęcić Polaków do badań i profilaktyki? Czego dowiedzieliśmy się, dzięki tej ważnej kampanii i jak prezentuje się stan zdrowia Polaków? Zapraszamy na podsumowanie akcji zorganizowanej przez firmę Adamed Pharma.

Jakie główne wnioski płyną z badań przeprowadzonych przez firmę Adamed? Okazało się, że wielu ankietowanych nie wykonuje ważnych badań w ogóle lub wykonuje je niezwykle rzadko. 7 na 10 badanych nie wykonywało badania profilu lipidowego (lipidogram) w ciągu ostatniego roku. Ponadto zaledwie co trzeci ankietowany wykonał ostatni raz badanie EKG mniej niż 12 miesięcy temu.

Dodajmy do tego, że badania echa serca jeszcze nigdy nie wykonało 38,2% ankietowanych. Co drugi respondent nie badał poziomu swojego cholesterolu w ciągu ostatniego roku. Co piąty wskazał, że nigdy nie miał mierzonego poziomu glukozy lub hemoglobiny glikowanej.

Z badań spirometrycznych nigdy nie korzystało 15,7% badanych chorujących na choroby układu oddechowego, z kolei niemal 2/5 chorych wykonywało je dawniej niż 2 lata wstecz.

Lista jest bardzo długa

Zdecydowana większość respondentów odpowiedziała, że nigdy nie poddawała się kolonoskopii. 3 na 10 badanych pomimo posiadania znamion nie kontroluje ich u dermatologa, a co czwarty ankietowany podczas opalania nie stosuje produktów zawierających filtry. 10% ankietowanych kobiet nigdy nie robiła cytologii, co czwarta nie badała piersi profilaktycznie za pomocą USG, co piąta kobieta nie wykonuje samobadania piersi, a mammografii nie poddało się nigdy ponad 2/5 uczestniczek badania.

Żeby zakończyć tę przykrą wyliczankę uzupełnijmy jeszcze, że Badania PSA nie wykonała nigdy niemal połowa badanych mężczyzn, którzy skończyli 40 lat. Ponad połowa ankietowanych mężczyzn przyznała również, że nigdy nie miała przez lekarza badanych jąder, niemal połowa deklaruje również, że nie wykonuje samobadania jąder. Prawie 6 na 10 respondentów wskazało, że nigdy nie wykonywało badania gruczołu krokowego per rectum.

Co to wszystko nam mówi?

Oczywiście, że badamy się zbyt rzadko, pandemia COVID – 19 spowodowała u nas dodatkowo dług zdrowotny. Obecny podczas konferencji podsumowującej całą kampanię prof. Jarosław Pinkas, Konsultant Krajowy w dziedzinie zdrowia publicznego, zwracał uwagę na rolę środków masowego przekazu i dotarcia do pacjenta.

- Takie kampanie jak ta przeprowadzona przez Adamed są ważne, bo nagłaśniają jak bardzo istotne jest, by badać swoje zdrowie i jak może to wpływać na wydłużenie naszego życia – mówił.

Co udało się osiągnąć podczas kampanii?

Dzięki Adamed Pharma w ramach zaplanowanych działań w 6 miastach Polski wykonano 2153 bezpłatne badania i konsultacje. Największym zainteresowaniem cieszyły się badania echo serca, USG i dna oka. Powstał również obszerny raport w tej sprawie z komentarzem ekspertów - prof. Małgorzaty Janas-Kozik, reprezentującej Polskie Towarzystwo Psychiatryczne, prof. Macieja Kupczyka z Polskiego Towarzystwa Alergologicznego oraz prof. Filipa Szymańskiego z Polskiego Towarzystwa Chorób Cywilizacyjnych.

- Założeniem kampanii było dotarcie do mieszkańców mniejszych miejscowości, w których dostęp do lekarza specjalisty jest szczególnie utrudniony. Chcieliśmy przypomnieć, jak ważna jest profilaktyka oraz uświadamiać pacjentów co do skutków trybu życia, zaniedbań z okresu pandemii czy rozwoju choroby, ale przede wszystkim dać im szansę na przebadanie się i konsultację z lekarzem, żeby poprawić zdrowie naszej populacji - mówiła Martyna Strupczewska, Kierownik Zespołu Komunikacji Zewnętrznej i CSR z Adamed Pharma S.A.

Kampania „Adamed Dla Rodziny” skierowana była do całych rodzin. Przypomnijmy, że Adamed Pharma od lat wspiera zdrowie całych pokoleń i szczególnie troszczy się o rodziny, realizując m.in. społeczne programy zdrowotne takie jak: „Głęboki Oddech”, „Odnaleźć Siebie”, „Serce na Nowo” czy „Adamed dla Seniora”.

Myślimy o sobie lepiej niż jest w rzeczywistości

Niemal połowa badanych oceniła stan swojego zdrowia fizycznego, w porównaniu ze swoimi rówieśnikami, na dobry, a ponad połowa ankietowanych podobnie oceniła swoją zdolność dbania o zdrowie. Tymczasem najczęściej diagnozowaną chorobą wśród respondentów było nadciśnienie tętnicze. Z kolei jako dolegliwości zdrowotne, na które cierpi większość badanych co najmniej kilka razy w miesiącu wskazano: bóle pleców i bóle głowy.

Zdecydowana większość respondentów nigdy nie była na wizycie u specjalistów takich jak: diabetolog, psycholog, psychiatra. Co trzeci badany odbył wizytę u urologa lub ginekologa dawniej niż rok temu. 8,2% ankietowanych nigdy nie odwiedziło okulisty, a prawie połowa odwiedziła go ponad rok temu.

Coraz częściej pojawiają się także problemy ze zdrowiem psychicznym

- Raport pokazał, że pomimo wzrostu zapotrzebowania na specjalistów takich jak psycholog czy psychiatra, niewielu Polaków korzysta z ich usług - podsumowała prof. Małgorzata Janas-Kozik, specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, specjalista pediatrii, reprezentująca także Polskie Towarzystwo Psychiatryczne. Wielu Polaków nadal uważa, że korzystanie z pomocy psychologa lub psychiatry może być wstydliwe. Inni, że nie potrzebują pomocy takiego specjalisty, próbują sobie poradzić sami albo nawet nie przychodzi im do głowy, że po tego rodzaju pomoc mogą sięgnąć. Kampania firmy Adamed miała także uświadomić ludziom, że warto pomyśleć o konsultacjach lekarskich, gdy coś nas niepokoi.

Ponad 1/3 respondentów przyznała, że doświadcza sytuacji stresujących nawet kilka razy w tygodniu. Ponad 10% ankietowanych przyznało problemy z depresją, a ponad 20% respondentów wskazało na wyczerpanie emocjonalne, psychiczne lub fizyczne pracą. Często przydarza nam się bezsenność, a także skrajnie, senność. W obu przypadkach niemal 30% osób, które brały udział w badaniu.

Raport „Stan zdrowia Polaków”

Dokument zawiera wyniki badania ankietowego przeprowadzonego na uczestnikach akcji „Adamed Dla Rodziny” w 6 miastach: Pabianicach, Kołobrzegu, Lesznie, Katowicach, Ełku i Nowym Sączu oraz internetowego badania ankietowego. Łączna próba badania to 1011 pełnoletnich mieszkańców Polski, w podziale na płeć, wiek oraz województwo. Badanie zostało przeprowadzone we współpracy z Centrum Badawczo-Rozwojowym BioStat za pośrednictwem techniki badawczej CAWI z wykorzystaniem panelu badawczego Badanie Opinii.

Więcej informacji na https://adameddlarodziny.com/wp-content/uploads/2022/11/raport-zdrowia-2022.pdf

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Kampania „Adamed Dla Rodziny” sprawdziła zdrowie Polaków - Dziennik Bałtycki

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie