Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jest szansa na S3. Gwarantowane przez rząd jak naprawa polskiej kolei

Piotr Jasina [email protected]
Jeśli rząd dotrzyma słowa, budowa S3 z Gorzowa do Międzyrzecza rozpocznie się w tym roku.
Jeśli rząd dotrzyma słowa, budowa S3 z Gorzowa do Międzyrzecza rozpocznie się w tym roku. Fot. Andrzej Szkocki
Rząd zapewnia, że około 5 miliardów złotych planowanych na inwestycje kolejowe przesunie na budowę odcinka S3 z Gorzowa do Międzyrzecza.

S3 Nowa Sól-Legnica-Lubawka

S3 Nowa Sól-Legnica-Lubawka

Odcinek drogi ekspresowej z Nowej Soli do Legnicy ma 79,2 km długości. Miał być wybudowany w latach 2012-2013. Na blisko 80-kilometrowym odcinku zaplanowano 12 węzłów. Odcinek S3 z Legnicy do Lubawki będzie miał 69,6 km, cały w Dolnośląskiem. Droga miała być także wybudowana w latach 2012-2013. Na tym odcinku będzie 8 węzłów.

Protesty przedstawicieli regionów zachodniej Polski, mieszkańców tych terenów i parlamentarzystów w związku z zagrożeniem budowy kolejnych odcinków drogi ekspresowej opłaciły się.

- Wskutek prowadzonych rozmów z przedstawicielami rządu dotyczących S3, szczególnie odcinka Gorzów-Międzyrzecz, są bardzo duże szanse, że budowa będzie realizowana - informuje Anna Jakubowska z zielonogórskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Minister infrastruktury zadeklarował, że pieniądze na budowę tego odcinka mają pochodzić z planowanych 5 mld zł na inwestycje kolejowe. Zostaną przesunięte na budowę dróg.

W najbliższy piątek miały być otwarte oferty potencjalnych wykonawców odcinka S3 Gorzów-Międzyrzecz.

- Rozstrzygnięcie przetargu przesunięte zostało na połowę kwietnia - dodaje Jakubowska. - Do tego czasu powinna rozstrzygnąć się kwestia finansowania budowy.

Dla Pomorza Zachodniego budowa dalszego odcinka ekspresówki i połączenie jej z autostradą A2 ma ogromne znaczenie. To nie tylko najkrótsze połączenie południowej Skandynawii z portami Morza Śródziemnego. To również najważniejszy element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETCROUTE 65).

Zawracają na to uwagę parlamentarzyści zachodniopomorscy w apelu skierowanym przed dwoma dniami do szefa polskiego rządu. Podkreślają również fakt, że zaniechanie tej inwestycji drogowej jest równoznaczne z marginalizacją naszych portów, aglomeracji nadmorskich, zahamowaniem rozwoju tych obszarów.

Ważne jest także skomunikowanie Pomorza z południem Polski. Byśmy nie byli zmuszeni do korzystania z niemieckich autostrad, aby dojechać na przykład do Wrocławia. Michał Nowakowski z Oddziału GDDKiA we Wrocławiu poinformował nas, że firma w grudniu ub.r. podpisała dwie umowy na wykonanie projektów budowlanych.

- Mosty Katowice mają wykonać dokumentację dla południowego odcinka drogi ekspresowej S3 Legnica (A4) Lubawka - dodaje Nowakowski. - Oferta opiewa na 14,8 mln zł brutto. Natomiast Trakt Katowice wykona projekt północnego odcinka S3 Nowa Sól - Legnica (A4) za 10.6 mln zł brutto.

Wykonawcy mają 11 miesięcy na opracowanie projektów trasy.

- Co będzie później, zobaczymy. - dodał Nowakowski.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński