Jest alternatywa! Piotr Depta-Kleśta laureatem naszego konkursu! Lokalnie, społecznie, pewnie

UMZaktualizowano 
Piotr Depta-Kleśta
Piotr Depta-Kleśta
Mgr Piotr Depta-Kleśta, asystent w Pracowni Projektowania Plakatu i Ilustracji na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie laureatem konkursu na hasło i logo wspomagające kampanię informacyjną o ekonomii społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.

To kolejne wyróżnienie, którym możesz się pochwalić. Kilka tygodni temu pisaliśmy o innym ważnym konkursie, w którym zdobyłeś nagrodę. Czy jest nagroda, z której jesteś szczególnie dumny? A może dopiero planujesz taką zdobyć?

- Niedawno brałem udział w konkursie Lahti International Poster Triennial w Finlandii. Udało mi się zdobyć nagrodę za Najlepszy plakat ekologiczny. Do konkursu nadesłano ponad 2 tys. plakatów z 60 krajów. Dla mnie to zdecydowanie jedno z najważniejszych osiągnąć. Trudno mi powiedzieć jaki konkurs będzie następny, na razie mam tak dużo zleceń, że muszę je odrobinę nadrobić, później pomyślę nad kolejnymi konkursami.

Gdzie szukasz informacji o konkursach?
- Informację o konkursie na hasło i logo wspomagające kampanię informacyjną Urzędu znalazłem w mediach społecznościowych, na GS24 jak dobrze pamiętam. Internet co jakiś czas mi podpowiada linki z konkursami, jeśli mam wolną chwilę, to próbuję swoich sił.

W wielu konkursach Twoje prace walczyły z tysiącami innych prac, w tym konkursie zgłoszeń było kilkadziesiąt, czy oznacza to, że konkurs był prostszy? Jak poradziłeś sobie z zadaniem?
- Konkurs polegał na zaprojektowaniu znaku, czyli części typograficznej i sygnetu, czyli części graficznej. To było o tyle trudne zadanie, że całość musiała przygotować jedna osoba. W agencjach reklamowych czy wizerunkowych takie działania są najczęściej prowadzone przez grupę osób – grafika, copywritera, producenta. Postanowiłem, że postawię sobie cel i małymi krokami go zrealizuję. Znak musiał być prosty. Na początek wymyśliłem trzy hasła – lokalnie, społecznie, pewnie, stały się one filarem pracy i jednocześnie są odzwierciedleniem mojego rozumienia pojęcia ekonomii społecznej. Hasła pokazują kierunek, a sygnet przedstawia je w sposób graficzny.

Czyli jak powinniśmy rozumieć użyte przez Ciebie kolory i kształty?
- Według konkursowych zaleceń, kolory miały nawiązywać do barw używanych w kampanii promującej Pomorze Zachodnie, więc w pierwszeństwie tym się sugerowałem. Choć z drugiej strony myślę, że nawet jeśli kolory mogłyby być dowolne, to i tak bym na nie postawił. Zielony i niebieski maja bardzo pozytywny odbiór. Jeśli chodzi o formę, to zawsze staram się komunikować moje przekazy w sposób prosty. Czytelność jest dla mnie najważniejsza. Tak abstrakcyjne formy geometryczne jak koło, kwadrat czy trójkąt są dla mnie ideałem dobrego komunikatu.

Należy jednak powiedzieć, że przede wszystkim zajmujesz się plakatem. Czy rozpoczynając naukę w Akademii Sztuki od początku obrałeś taki kierunek czy pomysł narodził się dopiero na uczelni?
- Nie miałem na początku założenia, że będę zajmował się plakatem. Na pierwszym roku studiów w ogóle nie mieliśmy zajęć z plakatu. Dopiero później nasiąknęliśmy tą formą

Plakacistów docenia się za intelektualną grę z odbiorcą.
- Intelekt jest ważny w sztuce plakatu. Lubię ten moment, kiedy wpadam na nowy pomysł. Poza plakatami na zlecenie, robię też plakaty reakcyjne, które są odpowiedzią na nurtujące mnie tematy. Projektowanie jest uzależniające. Gdy już się w to wejdzie, trudno wyjść.

Czy chciałbyś promować w Szczecinie plakat?
- Chciałbym pokazywać prace studentów poza Akademią i wykorzystywać do promocji plakatów różne przestrzenie. Cieszę, że Szczecin to miasto, które staje się coraz bardziej otwarte na tę formę sztuki. Coraz więcej wydarzeń promowanych jest dobrymi projektami. Odbywa się coraz więcej wystaw związanych z tą dziedziną, która jest na pograniczu sztuki i designu. Może w końcu powstanie szczecińska szkoła plakatu?

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3