W szczycie po ulicach jeździ blisko trzysta autobusów i tramwajów, dodając do tego tysiące samochodów i dziesiątki tysięcy pieszych można uznać, że jest całkiem bezpiecznie. Bo czymże jest tych 717 zdarzeń?!
Jak się okazuje, większość z nich wynika nie z winy kierowców i motorniczych. A to pieszy zagapi się i wejdzie wprost pod koła, a to kierowca wymusi pierwszeństwo. Oczywiście i prowadzący pojazdy komunikacji nie są bez winy.
Wypadki i kolizje z udziałem transportu publicznego mają swoją specyfikę. Przecież w takim pojeździe jest zazwyczaj kilkunastu pasażerów. Każdy gwałtowny manewr może ich narazić. Ot, choćby takie gwałtowne hamowanie. Łatwo wówczas przelecieć przez pół autobusu, kiedy człowiek nie trzyma się na przykład poręczy. Albo gwałtowny skręt – siła odśrodkowa robi swoje i z siedzenia można spaść. Osób poszkodowanych w wypadkach szczecińskiej komunikacji było w zeszłym roku więcej niż rok wcześniej. Równo 140. Uważajmy więc i mocno trzymajmy poręczy i uchwytów.
Hanna Pieczyńska z ZDiTM pokusiła się o opracowanie dokładnych statystyk. Oto one. Liczba kolizji, w których uczestniczyły pojazdy komunikacji miejskiej w 2022 roku w stosunku do roku poprzedniego uległa zmniejszeniu o 122 zdarzenia i zanotowano ich 570. Wypadki zostały odnotowane 133, czyli o osiem więcej
Najwięcej kolizji drogowych miało miejsce na liniach tramwajowych 1, 11, 12 oraz na trasach linii autobusowych 812, 86, B.
Wypadki drogowe według liczby przedstawiają się następująco: na liniach tramwajowych – 7, 11, 12 na liniach autobusowych – 75, B, 60. Wynika to z faktu, że trasy tych linii przebiegają przez centrum miasta i przez główne punkty węzłowe o dużym natężeniu ruchu tramwajowego, kołowego i pieszego.
Co ciekawe liczba zdarzeń drogowych z udziałem autobusów i tramwajów sukcesywnie spada. Z pewnością wpływ na to ma znacząca poprawa stanu dróg i infrastruktury drogowej, ale nie wolno zapominać o innym elemencie. Wypadków jest mniej, bo zarówno w zajezdniach autobusowych jak i tramwajowych brakuje rąk do pracy. A to z kolei powoduje, że wyjeżdża na trasy coraz mniej pojazdów. Poprawa bezpieczeństwa poprzez ograniczenie kursowania taboru. Szczeciński przepis na rozwiązanie problemu.
iPolitycznie - 300 milionów Putina by skorumpować Świat
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?