Jedz zdrowo z Olgą Chaińską. Wybieraj żywność naturalną - wyjdzie na zdrowie

Izabela MortasZaktualizowano 
archiwum
Jeszcze kilkadziesiąt lat temu produkty naturalne, lokalne i sezonowe były podstawą żywienia każdej rodziny. Nasi dziadkowie latem spożywali chłodniki, ziemniaki podawali z zsiadłym mlekiem, zimą zaś na stole lądowała kiszona w domu kapusta. Czym różni się żywność naturalna od wysoko przetworzonej? Mówi Olga Chaińska, dietetyk i trener personalny, właścicielka klubu Expert Fitness w Kielcach.

Przykładami naturalnych obróbek są: rozdrabnianie, suszenie (na słońcu), solenie (kapusta, ogórki), wędzenie (ale tylko w wędzarni), gotowanie, prażenie, smażenie, pieczenie oraz pasteryzacja - wekowanie.

Najbardziej niebezpieczna jest żywność wysoko przetworzona - przede wszystkim z powodu dodatków, które zawiera. To między innymi utwardzony tłuszcz roślinny, substancje zagęszczające, stabilizujące, słodzące (cukier, słodziki), wzmacniacze smaku (na przykład glutaminian sodu) - w skrócie wszystkich „E” na etykietach.

Takie jedzenie jest oddzielane mechaniczne, suszone rozpyłowo, sterylizowane, liofilizowane, pakowane próżniowo, poddawane promieniowaniu, obrobione podczerwienią, a także termizowane. Co więcej, często zawiera dodatkowe substancje, takie jak cukier, sól, tłuszcz, witaminy, konserwanty, polepszacze smaku i tak dalej.

Zrównoważona dieta oparta jest na naturalnych składnikach. - Aby „uzdrowić” dietę całej rodziny, należy zastosować proste metody. - Wystarczy zmienić listę zakupów oraz zacząć przyglądać się etykietom produktów, które wybieramy. Najprościej przyjąć zasadę - im krótsza droga żywności z pola na stół, tym żywność jest zdrowsza - mówi Olga Chaińska.

Należy pamiętać, że jak każdy inny produkt, żywność wysoko przetworzona podlega prawom popytu i podaży. - Producenci prześcigają się, „poprawiając” smak - dosładzając, przyprawiając, dodając tłuszczu. W efekcie otrzymujemy pożywienie o proporcjach składników pokarmowych nie występujących naturalnie w przyrodzie, czyli zbyt słodkie, zbyt słone lub zbyt tłuste. Jeśli bazujemy na gotowych daniach prosto z „linii produkcyjnej”, trudno skomponować nam zbilansowaną dietę - podkreśla nasz ekspert.

Jak się przed nimi uchronić? - Czytajmy etykiety - im krótsza lista składu produktu spożywczego, tym zdrowsze pożywienie. Skład podawany jest malejąco. To, co jest na pierwszym miejscu, występuje w największej ilości. Jeśli na pierwszym, drugim lub trzecim miejscu występuje cukier - nie kupuj, nie warto - radzi Olga Chaińska. - Rezygnując z zakupu wysoko przetworzonych produktów, oszczędzamy w portfelu pokaźne pieniądze. Naturalne zamienniki, nie tylko są zdrowsze, ale i często tańsze - dodaje ekspert.

(Źródło: Newsroom 360)

Wideo

Materiał oryginalny: Jedz zdrowo z Olgą Chaińską. Wybieraj żywność naturalną - wyjdzie na zdrowie - Echo Dnia Świętokrzyskie

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
a
ank

Kto powiedział, że nie wolno dorosłemu jeść żywności dla dzieci.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3