reklama

Jedz zdrowo z Olgą Chaińską. Kalorie pod kontrolą. Ile ich potrzebujesz?

Izabela MortasZaktualizowano 
- Warto zwracać uwagę na ilość zjadanych kalorii - mówi Olga Chaińska, dietetyczka i trenerka.
- Warto zwracać uwagę na ilość zjadanych kalorii - mówi Olga Chaińska, dietetyczka i trenerka. archiwum
Nie chodzi o to, by obsesyjnie liczyć kalorie, lecz wiedzieć, ile potrzebuje ich nasz organizm. W ten sposób łatwiej będzie nam kontrolować naszą wagę. Jak to zrobić? Podpowiada Olga Chaińska, nasz ekspert - dietetyk i trener personalny, właścicielka klubu Expert Fitness w Kielcach.

Gotowe diety, które bez problemu odnajdziemy w internecie, nie są nigdy dostosowane do naszych indywidualnych potrzeb. Aby osiągnąć zamierzony cel, musimy ułożyć dietę dostosowaną do upodobań i co niezwykle ważne - odpowiadającą naszemu zapotrzebowaniu energetycznemu. Takie zapotrzebowanie możemy poznać sami.- Musimy wiedzieć, że podstawowa przemiana materii to ilość kalorii, jaką nasz organizm potrzebuje do podtrzymania wszystkich podstawowych funkcji życiowych. To ilość niezbędna do prawidłowej pracy nerek, serca, mózgu, codziennego funkcjonowania w pozycji spoczynkowej, czyli bez ruchu. W praktyce jednak codziennie wykonujemy szereg czynności, do których potrzebujemy więcej energii - chodzimy do pracy, gotujemy, jeździmy na rowerze czy też uprawiamy regularny wysiłek fizyczny. Wówczas mówimy o całkowitej przemianie materii, czyli takim wydatku energetycznym, który osiągamy, wykonując codzienne czynności- wyjaśnia Olga.

Zapotrzebowanie energetyczne zależy od wielu czynników, takich jak wiek, płeć, aktywność fizyczna czy aktualny stan zdrowia. Inny wydatek energetyczny będą miały dzieci, inny osoby dorosłe, a jeszcze inny kobiety w ciąży czy osoby bardzo chore, które większość czasu spędzają w pozycji leżącej. Należy pamiętać, że u dzieci nie powinno się liczyć kalorii, a już na pewno nie stosować diet redukcyjnych.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Bilans energetyczny - co to jest? Sprawdź, jaki jest Twój

Oczywiście ma znaczenie nie tylko dostarczenie odpowiedniej podaży energii, lecz także jakość spożytego jedzenia. - Możemy zjeść porcję frytek i hamburgera z dużą ilością sera żółtego i sosów, do tego wypić szklankę słodzonego napoju i spożyć w ten sposób około 1000 kcal z małą wartością odżywczą. Kiedy natomiast zjemy kaszę gryczaną z mięsem lub rybą pieczoną, do tego surówkę ze świeżych warzyw, a wszystko popijemy wodą, kaloryczność będzie mniejsza, ale za to taki posiłek dostarczy nam wielu korzystnych witamin i składników mineralnych podtrzymujących dobry stan naszego zdrowia - zaznacza Olga.

Aby ustalić naszą indywidualną całkowitą przemianę materii, najlepiej udać się do dietetyka, który posiada dobry analizator składu ciała i powie nam, jaka jest odpowiednia dla naszej płci, wieku i aktywności fizycznej podstawowa przemiana materii, a jaka całkowita przemiana materii. Można zrobić to także samemu w warunkach domowych - w ramce obok prezentujemy wzór, który pomoże nam to obliczyć.

Kalorie to nie wszystko

Pamiętajmy, że na początkowym etapie odchudzania, dla osób które dotąd jadały mało i nieregularnie, najważniejsze jest wypracowanie prawidłowych nawyków żywieniowych i w drugiej kolejności kaloryczność diety. Gdy zjemy 2 posiłki o wartości 1600 kcal, nasz metabolizm będzie zwolniony i organizm odłoży zapasy tłuszczu w postaci tkanki tłuszczowej. Lepiej zjeść kilka mniejszych posiłków o regularnych porach.

CZYTAJ TAKŻE: Ile kalorii powinieneś zjadać codziennie? Oblicz!

ZOBACZ TAKŻE: 8 najbardziej kalorycznych owoców

Wideo

Materiał oryginalny: Jedz zdrowo z Olgą Chaińską. Kalorie pod kontrolą. Ile ich potrzebujesz? - Echo Dnia Świętokrzyskie

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

B
Beata

Ja też zdecydowałam sie na zastosowanie Slimunox i nie żąłuję tego kroku. W końcu pozbyłam się nadwagi

E
Ewa

W moim przypadku nad kaloriami zaczęłam dopiero panowąc, jak przeszłam na dietę i zaczęłam stosować Slimunox

@o2.pl

Swieża sałątka zamiast pizzy to świetny pomysł 

jeszcze Sałatka polana zdrowym olejem takim jak np. olej konopny  to rzeczywiście samo zdrowie !! Zgodnie z najnowszymi wynikami badań, międzynarodowych prestiżowych uniwersytetów i instytucji prywatnych,  CBD - Kannabidiol ma ogromny, pozytywny wpływ na organizm ludzki. W produkcji oleju nie stosuje się środków konserwujących i  substancji chemicznych.  Wysoka zawartość kwasów Omega-6 i Omega-3, które wspomagają prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz jest źródłem witaminy K, która wspomaga syntezę białek i enzymów. Duża zawartość Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych sprawia, że jest to najlepszy spośród olejów roślinnych ! Kwasy te odpowiedzialne są za budowę błon komórkowych, usuwanie toksyn z komórek, wzmacnianie układu odpornościowego i łagodzenie stanów zapalnych. Olej konopny posiada również dużą zawartość witaminy E, która opóźnia procesy starzenia, oraz ma korzystny wpływ na funkcjonowanie układu rozrodczego. Olej ten ma wspaniały orzechowy smak, przez co dodaje doskonały smak potrawom. Możemy dodawać go do ciast, sałatek, czy sosów. więcej o oleju na konopiafarmacja pl

 
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3