Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jedyna taka Ewa w Polsce i jedna z pięciu w Europie

mdr
Kombajn Ewa w akcji. Widać jak z brzucha wylatuje drobny gryz, który posłuży jako podkład po szyny.
Kombajn Ewa w akcji. Widać jak z brzucha wylatuje drobny gryz, który posłuży jako podkład po szyny. Fot. Marcin Bielecki
W Szczecinie pracuje jedyna w Polsce i jedna z pięciu w Europie maszyna do ciągłej wymiany podtorza AHM 800 R., nazwana familiarnie Ewą. Dziennie układa 400-600 m nowego podłoża bez potrzeby zdejmowania torów.

Ewa to niesamowita maszyna. Do jej obsługi potrzeba zaledwie pięciu osób, choć współpracuje z nią około 50. Sama podnosi do góry tory, zmienia podłoże, kładzie tory i jedzie dalej.

Tuż za Szczecinem, w kierunku Gryfina, zmieni podłoże na długości 2,5 km. W tym miejscu ze względu na stan torów i podłoża, pociągi mogły do tej pory jeździć z prędkością zaledwie 30 km/h. Po renowacji tego odcinka mają rozpędzać się do prędkości nawet 120 km/h.

Prace trwają w związku z modernizacją linii Wrocław - Szczecin. To największa taka powojenna inwestycja kolejowa. Prace modernizacyjne linii powinny zakończyć się w 2020 roku. Jak nas zapewniono, wówczas pojadą po nowej trasie pociągi z prędkością do 160 km/h.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński