Jazda przez 10 lat

Maciej Janiak, 8 grudnia 2004 r.
Są przetargi na obsługę linii autobusowych komunikacji miejskiej na dziesięć lat. To może być pierwszy krok na drodze do poprawienia kondycji komunikacji autobusowej w Szczecinie.

Dwa przetargi ogłosił Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego. Pierwszy z nich dotyczy obsługi prawo - i lewobrzeża, drugi połączeń z Policami. Absolutną nowością jest to, że zwycięzcy przetargów podpiszą umowy na 10 lat.

O to chodziło

- Na te przetargi mamy zgodę Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych - mówi Magdalena Michalska z ZDITM - u. - Długie umowy to ukłon w stronę każdego z uczestników przetargów. Dadzą zwycięzcom możliwość odnowienia taboru. Łatwiej będzie im uzyskać kredyty, czy zdobyć umowy leasingowe na ten cel.

Przewoźnicy, którym obecne umowy kończą się w pierwszych miesiącach przyszłego roku już od dawna mówili o potrzebie zawarcia umów dłuższych niż trzyletnie, jak to było dotychczas.

- O to nam chodziło. Jeżeli jest 10 - letni rynek pracy, to można rozważyć tylu letni leasing i jednorazowo kupić nawet dwadzieścia autobusów - cieszy się Andrzej Markowski, szef Szczecińsko - Polickiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. - Do przetargu oczywiście stanę.

Miasto płaci za mało

Zdaniem przewoźników przetargi i zwycięstwo w nich to dopiero pierwszy krok ku lepszemu. Żeby firmy było stać na odnowę taboru jaki potrzebują, najważniejsza jest cena za przejechany wozokilometr.

Obecnie przewozy są niedoszacowane, a zdaniem przewoźników miasto płaci za mało przynajmniej o złotówkę za każdy kilometr. Tylko w tym roku paliwo podrożało od 25 do 30 proc., a przewoźnicy jeżdżą za te same pieniądze od kilku lat.

Na gorąco są już pierwsze zastrzeżenia do przetargów.

- Na pierwszy rzut oka przetarg nie wygląda najlepiej. Po pierwsze z lektury tego, co zarząd umieścił na stronie internetowej wynika, że ZDiTM szacuje większy koszt wozokilometra na lżejszych liniach i mniejszy na liniach cięższych np. w centrum miasta - analizuje Krzysztof Pytiatycki, prezes Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Klonowica". - Bardzo wysokie są również wadia i zabezpieczenia wykonania umowy.

Nie będzie konkurencji

Mimo tego każda ze spółek będzie prawdopodobnie chciała wygrać przetarg na obsługę tych linii, na których dziś jeżdżą jej autobusy. Obok SPPK i SPAK w Szczecinie pasażerów wozi jeszcze SPA "Dąbie".

Wartość umów podpisanych na dziesięć lat ZDiTM wycenił na ponad 200 mln euro. W tym czasie autobusy będą miały do przejechania maksymalnie ponad 180 mln kilometrów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie