Obecnie trwają prace wykończeniowe, które w niczym nie utrudniają ruchu, tj. sieje się trawę, kończone jest wykładanie polbrukiem wydzielonego, specjalnie wkomponowanego w otoczenie nowego postoju taksówek, chodników etc.
Dopiero początek
Ulica Europejska łączy skrzyżowanie ulic Derdowskiego, Ku Słońcu, Dworskiej i Okólickiego z ulicą Krakowską.
- Po wybudowaniu ronda przystanek autobusowy, który dziś zlokalizowaliśmy na wydzielonym odcinku nowej jezdni, zostanie przeniesiony na drugą stronę ronda - opowiada o inwestycji Józef Kraśniański, główny projektant nowej inwestycji.
To pierwszy etap prac, który kosztował miasto (inwestycja nie dostała dofinansowania z Unii Europejskiej) około 14 mln zł. Przy okazji położono nową kanalizację, odwodniono teren i położone nowe uzbrojenie.
- Drugi etap będzie współfinansowany z funduszu Phare - mówi Witold Buczyński, zastępca dyrektora Wydziału Inwestycji Miejskich. - Projekt został już zaakceptowany przez Urząd Marszałkowski, musi być tylko "przyklepany" w Warszawie i Brukseli. Powinniśmy otrzymać około 1,8 mln euro.
Już jesienią
Jeśli wszystko pójdzie dobrze, a aura pozwoli, drugi etap rozpocznie się już jesienią tego roku.
Wybudowane zostanie wówczas rondo na skrzyżowaniu ulic Derdowskiego, Ku Słońcu i Europejskiej. Ulica Krakowska, do której dochodzi dziś Europejska, otrzyma drugą nitkę. Nowoczesną arterią spięte więc zostaną dwa ważne dla miasta ronda - to nowe, które powstanie i Uniwersyteckie.
Szczecin otrzyma tym samym trasę, która odciąży centrum miasta od uciążliwego ruchu, głównie taboru ciężkiego. Usprawni też przejazdy na bardzo ruchliwym kierunku ze wschodnich dzielnic do zachodnich.
- Ulica Dworska, podobnie jak inne obciążone dziś nadmiernym ruchem małe ulice, musiała stać się ulicą lokalną - opowiada o inwestycji Józef Kraśniański, główny projektant nowej inwestycji. - Ruch na nich jest bardzo duży, choć domy usytuowane są blisko jezdni. To nie tylko uciążliwe dla mieszkańców, ale i niebezpieczne.
Nowe światła
Nowością są też światła na skrzyżowaniu Derdowskiego i Ku Słońcu z Europejską. Zmieniono bowiem system sterowania światłami, który budził wiele zastrzeżeń wśród kierowców. "Głos" wielokrotnie o tym pisał w cyklu "Niebezpieczne miejsca". Do tej pory była tu zainstalowana sygnalizacja sterowania tzw. wlotami, tj. każdy pas miał odrębnie regulowaną sygnalizację. Nowa, oparta jest na klasycznym systemie, w którym kolor światła (czerwony-zielony) otrzymuje jeden kierunek jazdy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?