Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jarosław Bulanda: Polski przemysł lotniczy wchodzi w fazę szybkiego rozwoju

Anna Nowak
Jako kraj stajemy się czołowym producentem podzespołów lotniczych, samolotów i helikopterów – mówi Jarosław Bulanda, wiceprezes Śląskiego Klastra Lotniczego.

Czym może wyróżnić się w Europie polska branża lotnicza?
Polski przemysł lotniczy wchodzi w fazę szybkiego rozwoju, jako kraj stajemy się czołowym producentem podzespołów lotniczych, samolotów i helikopterów. Wraz z rozwojem gospodarczym rośnie potrzeba produkcji szybkich środków transportu i związanej z tym infrastruktury. Tysiąc metrów wybudowanej drogi, to tylko tysiąc metrów, tysiąc metrów nowego pasa startowego, to kontakt z każdym miejscem na naszym globie. Pamiętajmy też, że jako kraj dysponujemy znacznym potencjałem produkcyjnym i intelektualnym w zakresie produkcji lotniczej, nasze firmy należą do światowej czołówki producentów podzespołów i części, a polskie szybowce i piloci zdobywają główne nagrody podczas konkursów międzynarodowych. Na przykładzie Śląskiego Klastra Lotniczego możemy zauważyć szybki rozwój firm lotniczych w Polsce. W ostatnich kilku latach przybyło w naszej organizacji ponad 30 nowo powstałych firm o kapitale polskim i zagranicznym, powiązanych z produkcję i działalnością badawczo-naukową w dziedzinie lotnictwa.

Jakie warunki brzegowe muszą być spełnione aby branża była konkurencyjna?
Nasze firmy wraz z sektorem naukowym są obecnie w stanie zaprojektować i wyprodukować samoloty, zarówno duże jak i małe. Jednakże wymaga to zaangażowania ogromnych środków finansowych i wielu lat intensywnych prac. Jak wielkie środki musiałyby być zaangażowane w zaprojektowanie i produkcję nowoczesnego pasażerskiego samolotu, widzimy na przykładzie firmy Airbus - lata działań i miliardy euro oraz zaangażowanie wielu państw europejskich we wspólny projekt. Obecnie nie jesteśmy w stanie udźwignąć takich wydatków.

Musimy rozwijać potencjał naukowo-edukacyjny związany z badaniami i kształceniem na kierunkach powiązanych z lotnictwem, dzisiaj wyraźnie zaczyna nam brakować dobrze wyedukowanych absolwentów szkół i uczelni technicznych. Patronujemy dwóm nowo utworzonym kierunkom na Wydziale Mechanicznym Politechniki Śląskiej, „Lightweight Structures” i „Aircraft Design”.

Powinniśmy też rozwijać sieć małych lotnisk zdolnych do obsługi ruchu lotniczego General Aviation, co znacząco zwiększy produkcję małych samolotów w Polsce.

Na ile istotne dla rozwoju branży mogą być takie zamówienia jak dostawy śmigłowców dla armii?
Tak wielkie zamówienie, realizowane przez polskie firmy na terenie kraju, są dla polskiego przemysłu lotniczego wielką szansą na zwiększenie potencjału technologicznego, produkcyjnego i badawczego. Powstanie też dodatkowo kilka tysięcy nowych miejsc pracy u producenta jak i jego kooperantów. Na bazie zdobytych doświadczeń, pozyskanych technologii i wiedzy będziemy mogli zintensyfikować potencjał i zdolności produkcyjne przedsiębiorstw powiązanych z branżą lotniczą.

Jaką rolę odgrywacie w wzmacnianiu pozycji rynkowej polskich firm?
Historia współdziałania przedsiębiorstw z branży lotniczej na Śląsku sięga lat 80. ubiegłego stulecia. Klaster powstał w sposób naturalny, jako efekt rzeczywistej i konkretnej współpracy 15 firm prywatnych, które w wyniku transformacji ustrojowej zostały założone w regionie Bielska-Białej. Firmy te przeszły przez wiele doświadczeń i rozczarowań w polskiej rzeczywistości gospodarczej. Wnioski które z nich wyprowadzono wskazują na koniczność współdziałania i angażowania w procesy rozwojowe jak największej liczby przedsiębiorstw. Kooperacja jako koncepcja jednoczesnego konkurowania na jednym polu i współpracy na innym staje się realną zasadą w Śląskim Klastrze Lotniczym. Naszą wizją na najbliższe lata jest budowa silnej struktury wpływającej na zintegrowanie branży, a dalej wzrost sprzedaży, usprawnienie przebiegu procesów rozwojowych oraz minimalizację ograniczeń finansowych rozwoju, w tym ograniczanie ryzyka związanego z transferem technologii, uzupełnienie zasobów klastra o brakujące rozwiązania technologiczne.

W ostatnim roku uzyskaliśmy statut Krajowego Klastra Kluczowego, co w znaczący sposób wyróżniło i podkreśliło nasz potencjał organizacyjny i finansowy, pozyskaliśmy również prawie 6 mln zł dofinansowania dla naszych firm, na prowadzenie projektów internacjonalizacyjnych, a co za tym idzie - wzmożenie działań marketingowych na arenie międzynarodowej.

W Gliwicach powstaje Polsko-Niemieckie Centrum Lekkich Konstrukcji Hybrydowych. Konkurencyjność nie wyklucza współpracy międzynarodowej?
Polsko-Niemieckie Centrum Hybrydowych Konstrukcji Lekkich tworzą ze strony polskiej Politechnika Śląska, Miasto Gliwice, Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna i Śląski Klaster Lotniczy, a ze strony niemieckiej Technische Universität Bergakademie Freiberg oraz Institut für Leichtbau und Kunststofftechnik z Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie. Nowo powstałe centrum będzie rozwijać zakres badań nad ultra wytrzymałymi materiałami jednorodnymi oraz hybrydowymi i kompozytowymi. Nie ma tutaj mowy o konkurencji, przeciwnie, będziemy mogli korzystać z wiedzy i doświadczenia partnerów polskich i zagranicznych i z potencjału badawczo- technicznego uczelni.

Jakich korzyści spodziewa się pan ze współpracy z niemieckimi partnerami?
Wspólna praca nad opracowaniem nowych rozwiązań w dziedzinie inżynierii materiałowej jest jednym z filarów rozwoju cywilizacyjnego. Chodzi przy tym zarówno o pozyskiwanie nowych materiałów, jak również projektowanie nowych systemów, by dążyć do zmniejszania masy konstrukcji przy jednoczesnym zwiększaniu ich wytrzymałości. Wymogi te spełniają właśnie lekkie konstrukcje hybrydowe, które z tego powodu są często stosowane w przemyśle zaawansowanych technologii, najczęściej w przemyśle samochodowym czy lotniczym.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Jarosław Bulanda: Polski przemysł lotniczy wchodzi w fazę szybkiego rozwoju - Portal i.pl

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński