Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jakie będzie torowisko na Gumieńcach? Konsultują trzy warianty

Marek Jaszczyński
Do godz. 20 potrwają konsultacje dotyczące wyboru wariantu torowiska do planowanej pętli tramwajowej przy ul. Ku Słońcu.

Przedstawiono trzy warianty

Wariant 1 zakłada budowę linii dwutorowej na odcinku od Ronda Gierosa do planowanej pętli przy centrum handlowym STER. Poszerzenie pasa rozdziału pomiędzy jezdniami ulicy Ku Słońcu do minimum 8 m. Ograniczono ilość przystanków do dwóch.

Zakres przebudowy infrastruktury drogowej oraz technicznej ograniczony został do minimum

Wariant 2 zakłada przebudowę linii tramwajowej jednotorowej na odcinku od Ronda Gierosa do skrzyżowania z ulicą Kwiatową oraz budowę linii jednotorowej od ulicy Kwiatowej do planowanej pętli przy centrum handlowym STER w obrębie istniejącego pasa rozdziału. Przyjęto budowę trzech przystanków

Wariant 3 zakłada budowę linii dwutorowej na odcinku od Ronda Gierosa do planowanej pętli przy centrum handlowym STER. Poszerzenie pasa rozdziału pomiędzy jezdniami ulicy Ku
Słońcu do 17 m. Przyjęte parametry geometryczne toru tramwajowego umożliwiają płynną i komfortową jazdę, a szeroki pas rozdziału pozwala na swobodna lokalizacje peronów i
innych urządzeń technicznych. Przyjęto lokalizację 3 przystanków

Podwariant 3b posiadał zmieniony w stosunku do Wariantu 3 wjazd na pętle od strony Mierzyna, dodatkowy przystanek przy ul. Marynarzy Polskich, przystanek z peronami naprzeciwległymi przy ul. Kwiatowej i możliwość jazdy autobusów po torowisku od ul. Kwiatowej do Ronda Gierosa.

Wady i zalety

Rozwiązania projektowe w Wariancie 1 ze względu wąski pas rozdziału powodują mniej kolizji z infrastruktura techniczna w stosunku do wariantu 3 oraz mniejszy zakres przebudowy ulicy Ku Słońcu. Jednocześnie brak jest miejsca na lokalizacje przystanku przy ul. Krętej oraz innej infrastruktury technicznej. Pętla autobusowa i tramwajowa nie kolidują ze sobą, ale nie ma możliwości zawrócenia autobusów wewnątrz pętli.

Rozwiązania projektowe w Wariancie 2 powodują najmniej kolizji z infrastruktura techniczna oraz wymagają najmniejszych nakładów. Rozwiązanie pętli autobusowej jest podobne jak w Wariancie 1. Torowisko jednotorowe jest niefunkcjonalne i ograniczające ruch tramwajowy.

Rozwiązania projektowe w Wariancie 3 (oraz równoważnym Wariancie 3b) ze względu szeroki pas rozdziału gwarantują swobodna lokalizacje urządzeń infrastruktury i obsługi podróżnych. Nieznaczne zwiększenie kosztów inwestycji
pozwala na zastosowanie bardziej komfortowych i bezpiecznych rozwiązań projektowych. Drogi wewnętrzne w obrębie pętli autobusowej krzyżują się z torowiskiem tramwajowym oraz występują wspólne przystanki. Istnieje możliwość
zawrócenie autobusów na pętli oraz lokalizacji dużej liczby miejsc postojowych dla autobusów.

Prezentacja koncepcji budowy torowiska do pętli tramwajowej Mierzyn (przy CH Ster)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński