Spis treści
Pozytywny wpływ uprawiania roślin na rozwój dzieci
Według badań opublikowanych w czasopiśmie „Journal of Environmental Horticulture”, wspólne sadzenie i pielęgnowanie roślin korzystnie wpływa na rozwój intelektualny i społeczny dziecka oraz przyczynia się do zwiększenia inteligencji emocjonalnej.
Zdobywanie wiedzy poprzez zabawę i eksperymentowanie, sprzyja rozwijaniu umiejętności, takich jak:
- skupienie uwagi,
- kreatywność,
- empatia
- oraz kompetencji interpersonalnych.
Poznanie i zrozumienie zasad związanych z uprawą roślin pozwala zdobyć wiedzę na temat różnorodności gatunkowej, poszerzyć horyzonty, a także rozwinąć zręczność manualną. Rodzice, którzy regularnie i z zaangażowaniem podejmują takie aktywności, budują silniejszą relację z maluchem i w efekcie – lepiej się z nim komunikują.
Wiedzą o tym także australijscy naukowcy, którzy dowiedli, że kontakt z roślinami, uczenie dzieci uprawy grodu ma też wpływ na ich chęć do jedzenia i próbowania różnych potraw.
– Połączenie ogrodnictwa i gotowania może mieć wielki wpływ na dziecięce podejście do jedzenia w relatywnie krótkim czasie – powiedziała autorka badania Lisa Gibbs z University of Melbourne.
Wykazano, że uczniowie szkół podstawowych chętniej próbują nowych potraw, jeśli sami wyhodowali ich składniki i przygotowali je własnoręcznie w szkolnej kuchni.
W szkole i w domu
Praca z ziemią i roślinami usprawnia rozwój sensoryczny dzieci. W wyniku kontaktu z różnymi fakturami, teksturami i materiałami, rozwijają się umiejętności zmysłowe, takie jak dotyk, słuch czy wzrok.
Uprawa roślin oddziałuje także na zmysł propriocepcji, który pozwala odbierać informacje o pozycji, ruchu i funkcjonowaniu różnych części ciała w otoczeniu. Z kolei węch wpływa na motywację i polepszenie koncentracji. Zapachy takich ziół jak:
- mięta,
- bazylia,
- lawenda,
- rumianek rzymski,
- geranium,
mogą pozytywnie wpływać na układ nerwowy dziecka.
Ponadto prawidłowe nawyki żywieniowe, ekologiczne wartości i szacunek do natury najlepiej zaszczepić jak najwcześniej. Wiedzą o tym edukatorzy na całym świecie. W wielu szkołach, jak np. w Irlandii czy Finlandii, prowadzenie szkolnych ogródków jest obowiązkowym elementem edukacji wczesnoszkolnej.
Jak zacząć? Pomysły na wspólną uprawę roślin w domu i w ogrodzie
- Ogród lub las w słoiku. Zieleń w słoiku to świetny pomysł na kreatywną zabawę dla dzieci. Jest to mini ogród, który mogą mieć w swoim pokoju. Pozwól swoim dzieciom wybrać zestaw sukulentów z centrum ogrodniczego. Umieść żwir na dnie dużego słoika, przykryj warstwą kompostu, a następnie umieść w podłożu rośliny. Dodaj trochę wody i warstwę żwiru, aby zatrzymać wilgoć. Postaw słoik na parapecie z dostępem do światła.
- Wyhoduj łatwe w uprawie domowej nowalijki. Sałata, którą dzieci zazwyczaj uwielbiają, jest jednym z najłatwiejszych w uprawie warzyw! Przygotuj długa i szeroką donicę i wysiej kilka rodzai sałat. Niech dziecko obserwuje, które wyrosną szybciej. Jeszcze szybszy efekt dadzą sadzonki niż wysiew. Dzięki temu – szczególnie młodsze dzieci – mogą szybciej doczekać się degustacji z własnej uprawy.
- Pobudź apetyt ziołowym domowym ogródkiem. Zioła nie potrzebują dużo miejsca i są idealna dla dzieci do zabawy z ziemią i uprawą. Możesz użyć tradycyjnych doniczek, małych pojemników np. po jogurtach, wydmuszek od jajek czy słoików. Możesz wybrać odmiany odporne na suszę, które przetrwają, kiedy zapomnisz o podlewaniu np. rozmaryn lub tymianek.
- Pozwól dzieciom na kreatywność. Malowanie doniczek, czy ozdabianie upraw malowanymi kamieniami, sprawi dzieciom przyjemność, przywiąże je do tej wspólnej pracy. Starsze dzieci chętniej zaangażują się w projektowanie ogrodu, balkonu lub zarządzaniem kolejnością wysiewu itp. Bo uprawa roślin czy ogrodu to rozmaite czynności, każdy znajdzie coś dla siebie, w czym będzie mógł kształtować m.in. miękkie kompetencje.
– (...) nie musimy posiadać dużej przestrzeni, aby móc uprawiać swoje zioła, warzywa i owoce. Na balkonie świetnie sprawdzą się proste skrzynie, z kolei w mieszkaniu wystarczą doniczki – podsumowuje Joanna Legutko, organizator akcji edukacyjno-społecznej #ZDROWOROSNA, której celem jest krzewienie postaw proekologicznych i zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci.