Jak będzie wyglądała ul. Modra w Szczecinie po remoncie? Nie chcą pasów rowerowych

Marek Jaszczyński
Szacunkowy koszt prac przy przebudowie Modrej i Koralowej w Szczecinie ma wynieść 5 mln złotych. Koniec prac przy projekcie ma nastąpić w lutym przyszłego roku. Radni osiedlowi i rowerzyści nie chcą pasów rowerowych.

To przebudowa około 1,5 km drogi, od skrzyżowania z ulicą Szeroką do granic miasta. Obecnie jezdnia ma od 5,8 m do 6,7 m szerokości. Po przebudowie jezdnia będzie miała 6,5 m szerokości (pas o szerokości 3,25 m). Po obu stronach miałyby powstać 1,5 m pasy dla rowerzystów i chodniki o dwumetrowej szerokości. Powstanie też tzw. „kieszeń” dla skręcających w lewo, do sklepu „Lidl”, którzy obecnie blokują ruch od strony ulicy Szerokiej.

Dyskusja nad projektem toczyła się w czasie obrad komisji do spraw Gospodarki Komunalnej, Rewitalizacji i Ochrony Środowiska Rady Miasta.

- Priorytetem jest i być zawsze musi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi, w tym przede wszystkim tych niechronionych - zwłaszcza pieszych. Projekt nie zakłada montażu fizycznych elementów uspokojenia ruchu - mówi Marek Duklanowski, radny PiS. Całość ma zapewnić ustawienie ograniczenia prędkości do 40 kilometrów na godzinę, na początku drogi i pasy ruchu o szerokości... 3,25 m (!), czyli jedynie o 25 cm węższych niż na drogach ekspresowych. Brakuje choćby wyniesień tarcz skrzyżowań, zawężenia pasów, odgięcia osi jezdni czy (zdaje się, poza jednym) azyli dla pieszych.

Faktycznie wyniesione mają być wloty dróg poprzecznych, a konkretnie ulic: Zaściankowej, Brylantowej, Rozmarynowej i Wroniej.

Przedstawiciele Rady Osiedla Krzekowo - Bezrzecze sprzeciwili się wytyczeniu pasów rowerowych na jezdni. Dlaczego?

- To pogorszy bezpieczeństwo pieszych, bo rowerzyści będą jeździć po chodnikach - tłumaczy Janusz Fert, przewodniczący rady osiedla. Zdaniem osiedlowców powinna powstać wydzielona ścieżka rowerowa.

Stowarzyszenie Rowerowy Szczecin też nie chce pasów dla cyklistów i odpowiada, że nie ma dobrego rozwiązania w tej kwestii.

- Droga rowerowa po jednej stronie ulicy to będzie fikcja, optymalna będzie droga rowerowa po obu stronach ulicy. Separacja ruchu rowerowego będzie lepszym rozwiązaniem - wyjaśnia Maciej Gibczyński, szef stowarzyszenia.

Pojawiła się także kwestia zatok autobusowych. Radni osiedla woleliby więcej takich miejsc na ulicy, zamiast przystanków, gdzie autobusy zatrzymują się na jezdni i blokują ruch. Miejsce przystanku wyznacza znak poziomy tzw. „żmijka”

- Nie idźcie w zatoki, „żmijki”, bo będą wyhamowywały ruch, poza tym poprawi się bezpieczeństwo pieszych, którzy przechodząc przez jezdnię przed czołem autobusu będą chronieni - uważa Włodzimierz Sołtysiak, prezes Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie”.

Zobacz także: Remont al. Niepodległości. Przed nami jeszcze 2 tygodnie pracy?

Remont al. Niepodległości. Przed nami jeszcze 2 tygodnie pracy?

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotr

Zaprojektujcie normalną drogę z dość szerokim pasem jezdni w każdym kierunku, ze zjazdami do sklepów aby ruchu nie był blokowany, z zatokami dla autobusów aby także on nie blokowały, z możliwie szerokimi chodnikami po obu stronach jezdni. I błagam bez ścieżek dla rowerzystów, które i tak nie będą wykorzystane. Później należy ten projekt zrealizować. Ponadto dobre oznakowanie poziome i pionowe, a ruch będzie płynny i niezbyt szybki. Proszę uwolnijcie pieszych z ,,przepływania" przez obecne pseudo chodniki i uskakiwania przed opryskaniem brudną wodą wzdłuż ulicy Modrej. Zatoki - ile było wypadków z udziałem pieszego wyskakującego za autobusu, a jaki kierowca dzisiaj nie wpuszcza autobusu do ruchu z zatoki, są wyjątki, ale kultura jazdy się zmienia i kierowcy wiedzą, że ,,przeskoczenie" jednego auta, może dwóch i tak nic nie daje.

Wszyscy wiedzą, że realizacja inwestycji to dopiero będzie argamedon, ale cóż przecież nie można tego odwlekać w nieskończoność, a na alternatywną drogę (pomimo propozycji projektowych jej realizacji) jak na razie nie mamy co liczyć.  

J
Jarek

Modra winna być szeroką bezpieczną arterią z e ścieżką dla rowerzystów i szerokim chodnikiem dla pieszych. Jak widać radny P(I)Seudo radny Duklanowski woli preferować pseudo bezpieczeństwo w postaci wąskiej jezdni i ryzyka zderzenia czołowego pojazdów i brak separacji rowerzystów w ruchu.

s
szc

byle nie energopol

K
Kamil

Blagam, jak mozna wpasc na pomysl zeby na nowej drodze nie zrobic zatok. Tylko tamowac ruch i prowokowac wyprzedzanie autobusow. Pomysl z garbami na jezdni tez idiotyczny, przestancie utrudniac ludziom zycie i niszczyc im samochody. Jezdze ta droga i czesto i jakos nie zauwazylem zeby ktos rowijal tam znaczace predkosci. Pomysl z osobna sciezka rowerowa moim zdaniem dobry bo poprawia bezpieczenstwo. Skoro wydajemy juz pieniadze zrobmy to pozadnie iwykonajmy droge tak zeby sluzyla na lata.

b
borsq

Pieszy wychodzący zza czoła autobusu zostanie rozjechany przez pierwszego kierowcę, który będzie próbował autobus ominąć.

G
Gość

Niemożliwe ! Miłośnicy pedałów z bezsensu ,na czele z tymi co nie mają prawa jazdy i nie przeszli jeszcze mutacji  osrają się po kolana ze złośći , bezsens się domaga ścieżki dla pedałów !

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3