Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jacht "Śmiały" również ofiarą koronawirusa. Czeka na remont i sponsorów. Zobacz zdjęcia i wideo

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński, Wiesław Seidler
Fundacja Klasyczne Jachty planuje remont, który przywróci dawną świetność jachtu, jednak panująca epidemia odbiła się negatywnie na przyszłości jednostki, która jest jednym z elementów morskiej historii regionu.

Jak nas poinformował przedstawiciel fundacji, remont odsuwa się w czasie, bo sponsorzy z powodu epidemii oszczędzają pieniądze bojąc się kryzysu.

- Z trzech sponsorów został jeden i do tego zawiesił świadczenie do czasu końca epidemii – mówi Anna Petrykowska, prezes Fundacji Klasyczne Jachty. - Na razie planujemy tylko wyjęcie z wody i zabezpieczenie. Wyciąganie z wody jest zaplanowane na drugą połowę maja.

Obecnie zdewastowany "Śmiały" stoi w Marinie Trzebież i wymaga generalnego remontu, obejmującego naprawy poszycia, pokładu, instalacji, maszynowni, takielunku oraz wnętrza. Potrzebne jest także nowe wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe, aby jacht mógł bezpiecznie wrócić na oceany.

Koszty remontu mieszczą się w widełkach od 600 tysięcy złotych w ograniczonym zakresie, aż do 1,4 miliona złotych w wersji dobrej.

- Jednak większość pieniędzy potrzeba pod koniec prac. Na remont poszycia aż tak duże kwoty nie są potrzebne. Będziemy próbować różnych nowych ścieżek – tłumaczy Marcin Wągiel, fundator.

Każda pomoc jest mile widziana i choć Fundacja Klasyczne Jachty nie planuje opierać odbudowy jachtu na zbiórkach pieniędzy, to jednak nie odmówi darowizn pieniężnych i materialnych, oraz jakiegokolwiek innego wsparcia. Jednym ze sposobów pomocy jest kupno cegiełek. Cegiełki kupuje się przez wpłatę na konto fundacji, a cegiełka do wydruku przychodzi mailem.

ZOBACZ TEŻ:

Ten jacht to historia polskiego żeglarstwa. Jacht Polonez po...

S/y "Śmiały" to konstrukcja J-140, opracowana w 1957 r. przez Henryka Kujawę z zespołem (W. Kuchta, W. Samoliński, oraz Z. Pieńkawa). Konstruktorzy wzorowali się na liniach sprawdzonej, dzielnej i szybkiej konstrukcji "Peter von Danzig" Heinricha Grubera, zbudowanej w tej samej stoczni 21 lat wcześniej.

Naukowa ekspedycja Polskiego Towarzystwa Geograficznego dookoła Ameryki Południowej poprowadziła "Śmiałego" przez trzy morza i dwa oceany, w okresie od lipca 1965 do października 1966 r. Wtedy kpt. Bolesław Kowalski wraz z załogą przepłynął prawie 23 tysiące mil morskich, prowadząc w drodze terenowe badania naukowe, pod kierownictwem Tadeusza Wilgata. Później - w 1968 r. - PTG zorganizowało na "Śmiałym" kolejną wyprawę naukową, tym razem w celu zbadania przedpola lodowca Skeidarár na Islandii.

Kontakt z fundacją na stronie internetowej klasycznejachty.org.pl

ZOBACZ TEŻ:

Zobacz, co oznaczają marynarskie tatuaże na kolejnych zdjęciach

Tatuaże marynarskie: Co oznaczają m.in. kotwica, statek, jas...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński