Jak nas poinformował przedstawiciel fundacji, remont odsuwa się w czasie, bo sponsorzy z powodu epidemii oszczędzają pieniądze bojąc się kryzysu.
- Z trzech sponsorów został jeden i do tego zawiesił świadczenie do czasu końca epidemii – mówi Anna Petrykowska, prezes Fundacji Klasyczne Jachty. - Na razie planujemy tylko wyjęcie z wody i zabezpieczenie. Wyciąganie z wody jest zaplanowane na drugą połowę maja.
Obecnie zdewastowany "Śmiały" stoi w Marinie Trzebież i wymaga generalnego remontu, obejmującego naprawy poszycia, pokładu, instalacji, maszynowni, takielunku oraz wnętrza. Potrzebne jest także nowe wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe, aby jacht mógł bezpiecznie wrócić na oceany.
Koszty remontu mieszczą się w widełkach od 600 tysięcy złotych w ograniczonym zakresie, aż do 1,4 miliona złotych w wersji dobrej.
- Jednak większość pieniędzy potrzeba pod koniec prac. Na remont poszycia aż tak duże kwoty nie są potrzebne. Będziemy próbować różnych nowych ścieżek – tłumaczy Marcin Wągiel, fundator.
Każda pomoc jest mile widziana i choć Fundacja Klasyczne Jachty nie planuje opierać odbudowy jachtu na zbiórkach pieniędzy, to jednak nie odmówi darowizn pieniężnych i materialnych, oraz jakiegokolwiek innego wsparcia. Jednym ze sposobów pomocy jest kupno cegiełek. Cegiełki kupuje się przez wpłatę na konto fundacji, a cegiełka do wydruku przychodzi mailem.
ZOBACZ TEŻ:
S/y "Śmiały" to konstrukcja J-140, opracowana w 1957 r. przez Henryka Kujawę z zespołem (W. Kuchta, W. Samoliński, oraz Z. Pieńkawa). Konstruktorzy wzorowali się na liniach sprawdzonej, dzielnej i szybkiej konstrukcji "Peter von Danzig" Heinricha Grubera, zbudowanej w tej samej stoczni 21 lat wcześniej.
Naukowa ekspedycja Polskiego Towarzystwa Geograficznego dookoła Ameryki Południowej poprowadziła "Śmiałego" przez trzy morza i dwa oceany, w okresie od lipca 1965 do października 1966 r. Wtedy kpt. Bolesław Kowalski wraz z załogą przepłynął prawie 23 tysiące mil morskich, prowadząc w drodze terenowe badania naukowe, pod kierownictwem Tadeusza Wilgata. Później - w 1968 r. - PTG zorganizowało na "Śmiałym" kolejną wyprawę naukową, tym razem w celu zbadania przedpola lodowca Skeidarár na Islandii.
Kontakt z fundacją na stronie internetowej klasycznejachty.org.pl
ZOBACZ TEŻ:
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?