Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Inwestycje drogowe w roku 2014. Zobacz co zmieniło się w Szczecinie

archiwum
archiwum
Postanowiliśmy sprawdzić, co udało się zrobić w 2014 roku w drogowych inwestycjach. Wśród tych oczekiwanych jest m.in. Trasa Północna i przebudowa ul. Warcisława.

Aby skorzystać z zielonej fali na Obwodnicy Śródmiejskiej kierowcy muszą poruszać się z dopuszczalną obecnie ma obwodnicy prędkością, która wynosi w zależności od miejsca od 50 do 70 km na godzinę

Prace na ulicy Potulickiej zaczęły się w lutym, a dla ruchu ulica została zamknięta w kwietniu 2014 roku. Kiedy zaczynały się prace wykonawca, Energopol Szczecin mówił o tym, że ulica Narutowicza będzie gotowa do września 2014 roku, a ruch tramwajowy wróci na ulicę do końca 2014 roku.

- To były nasze wewnętrzne ustalenia - mówi Leszek Kuszelewicz z Energopolu Szczecin. - Podwykonawcy zeszli z placu budowy. Teraz wykonujemy prace własnymi siłami. Inwestycja będzie zakończona zgodnie z umową, czyli do sierpnia 2015 roku.

Po remoncie ul. Potulicka będzie miała jezdnię o szerokości 7 m, o ruchu dwukierunkowym z dwoma pasami ruchu szerokości 3,50 m każdy (po jednym w każdym kierunku) oraz z pasami szerokości 2,50 m po obydwu stronach jezdni, w których usytuowano parkingi i perony przystankowe. Samochody będą miały wspólną jezdnię z tramwajami.

Wyremontowana będzie także ulica Narutowicza (ok. 300 metrów) na odcinku od ulicy Potulickiej do ulicy 3 Maja (razem ze skrzyżowaniem) w zakresie nawierzchni drogowej, torowiska tramwajowego oraz sieci elektrotrakcyjnej tramwajowej.

Jeden kierunek na ulicy Jagiellońskiej
Od poniedziałku 11 sierpnia rozpoczęło się wprowadzanie zmian na ul. Jagiellońskiej. Jeden kierunek wprowadzono na odcinku od al. Wojska Polskiego do pl. Lotników. Ten jeden kierunek wywołał sporo emocji. Kierowcy narzekają na korki, bo nieraz muszą stać na ulicy Obrońców Stalingradu. Ale jest również ekonomiczny wymiar wprowadzenia zmian w organizacji ruchu na ulicy Jagiellońskiej.

- W kontekście trzymiesięcznym z punktu widzenia efektywności ekonomiczno-społecznej zmiany na ulicy Jagiellońskiej należy ocenić negatywnie: pogorszyła się sytuacja kierowców, a z drugiej strony zmiany nie wpłynęły na polepszenia życia konsumentów - mówi dr hab. Marek Kunasz z Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego. - Jeżeli w dłuższej perspektywie, a więc za 10 lat, pojawi się tutaj mała architektura, a konsument będzie czuł komfort przebywania w tym miejscu, to być może pojawią się klienci. W grę wchodzi także wydzielenie miejsc parkingowych w pobliżu tego rejonu, ale wymaga to przemyślanych działań. Z punktu widzenia oceny ekonomicznej nie zauważam aż tak istotnych ruchów, które można byłoby ocenić nie inaczej jak po prostu fluktuację na danym rynku.

Ulicą Królewskiego do ulicy Łącznej
Od końca września kierowcy mogą jechać drugim odcinkiem Trasy Północnej.

To drugi etap dwujezdniowej arterii, odcinek o długości ponad 1 km, pomiędzy ulicą Rostocką a ulicą Łączną.
Odcinek trasy otrzymał za patrona prof. Jana Królewskiego, zmarłego w 2012 roku długoletniego kierownika Katedry i Kliniki Ortopedii Dziecięcej Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego. Wartość inwestycji to ponad 32 mln złotych. Pomiędzy jezdniami pozostawiona została rezerwa pod przyszłą trasę tramwajową.

Przy okazji inwestycji została także przebudowana ul. Łączna na odcinku 1,7 km - od styku z ul. Hożą do ul. Rostockiej.

Przed nami trzeci etap TP, którego budowa ma rozpocząć się najwcześniej w 2017 roku. W ramach III etapu Trasy Północnej powstanie ponad 3,5 kilometrowa droga o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Obok jezdni powstaną chodniki, ścieżki rowerowe, oświetlenie oraz we wskazanych miejscach ekrany akustyczne. Pas zieleni znajdujący się między jezdniami może być w przyszłości wykorzystany pod budowę torowiska tramwajowego.

Kolejny odcinek obwodnicy
Za pięć lat powinniśmy pojechać szóstym odcinkiem Obwodnicy Śródmiejskiej w Szczecinie. Szósty etap połączy trasę od ul. Arkońskiej do wiaduktu przy alei Wojska Polskiego, gdzie powstanie węzeł "Łękno". Projekt wykona Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska, które znane jest u nas z projektu przebudowy ulicy Struga czy mostu Pionierów. Oferta PBK opiewa na 2 mln 423 tysiące złotych. Na wykonanie dokumentacji projektowej wykonawca będzie miał 18 miesięcy.

- Patrzymy z perspektywy Gdańska, jak komunikacyjnie rozwija się Szczecin i jesteśmy pod wrażeniem - mówi Mariusz Sobczyk, dyrektor Biura Projektów Budownictwa Komunalnego. - Ulica Struga, Trasa Północna, kolejny etap obwodnicy to inwestycje, które znacznie poprawiły jakość poruszania się po mieście. W związku z projektowaniem przed nami dużo problemów formalnych, na pewno będą też konsultacje z mieszkańcami.

W ramach inwestycji powstanie nowa droga (około 1 km), przebudowane zostaną tory kolejowe (około 1,2 km) oraz tory tramwajowe na al. Wojska Polskiego (około 620 metrów).

Jednym z najtrudniejszych etapów tego przedsięwzięcia będzie budową wielopoziomowego skrzyżowania. Trzeba będzie pogodzić ze sobą komunikację drogową i szynową: tramwajową i kolejową.

Węzeł Łękno będzie dwupoziomowy i skomunikowany z lokalnym układem ulic. To najdroższy z dotychczasowych fragmentów obwodnicy, jego koszt jest szacowany na 120 mln złotych.

A co będzie dalej?
- Siódmy etap obejmie odcinek od węzła "Łękno" do węzła "26 Kwietnia" - mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina. - Nie przewidujemy, że powstaną węzły przy skrzyżowaniu z ulicami Mickiewicza i z Witkiewicza.

Zgodnie z koncepcją trasa pobiegnie od Turzyna wzdłuż torów, w rejonie wiaduktu nad ulicą Ku Słońcu i dalej do placu Szyrockiego. Stąd obwodnica miałaby być skierowana do węzła "Zapadła".

Nieoficjalnie, budowa całej obwodnicy może trwać 30 lat. Po przejściu Odry obwodnicy miałaby się połączyć z mostem Pionierów i tym samym stanowiłaby kolejną, tak bardzo potrzebną przeprawę przez Odrę.

Jedziemy "zieloną falą"
W grudniu skoordynowanych zostało osiem skrzyżowań: ul. Przyjaciół Żołnierza z ul. Obotrycką i Wilczą, ul. Przyjaciół Żołnierza z ul. Przyjaciół Ronda, ul. Przyjaciół Żołnierza z ul. Warcisława, ul. Przyjaciół Żołnierza Wszystkich Świętych z ul. Krasińskiego, ul. Wszystkich Świętych z ul. Chopina, ul. Wszystkich Świętych z ul. Niny Rydzewskiej, ul. Wszystkich Świętych z ul. Arkońską, ul. Niemierzyńska Arkońska z ul. Papieża Pawła VI.

- Uprzywilejowany jest ciąg pomiędzy ul. Obotrycką a ul. Papieża Pawła VI. Kierowcy dojeżdżający do obwodnicy np. od strony ul. Warcisława z zielonej fali skorzystają od kolejnego skrzyżowania znajdującego się na obwodnicy - mówi Dariusz Wołoszczuk, rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego.

Aby skorzystać z zielonej fali kierowcy muszą jechać z dopuszczalną prędkością od 50 do 70 kilometrów na godzinę.

To nas czeka
Drogowe inwestycje w pigułce

Prawie 5 milionów złotych będzie kosztował projekt modernizacja dróg w rejonie Międzyodrza i budowy nowej przeprawy przez Odrę.

Wykonawcą projektu będzie firma Egis Polska Inżynieria z Warszawy, która obecnie pracuje m.in. nad dokumentacją Drogowej Trasy Średnicowej na Śląsku. Projektanci mają dwa lata na wykonanie dokumentacji od momentu podpisania umowy za 4 797 000 zł.

- Wykonawca w ciągu 4 miesięcy przedstawi trzy koncepcje architektoniczno-konstrukcyjne Mostu Kłodnego - mówi Łukasz Kolasa ze szczecińskiego magistratu.

Przebudowa torowiska na ulicy Gdańskiej będzie opóźniona.

- Nie skończymy w lutym, termin zakończenia prac został przesunięty na maj przyszłego roku - informuje Krystian Wawrzyniak, prezes spółki Tramwaje Szczecińskie.

Do lutego 2015 roku można składać ankiety dotyczące komunikacji miejskiej po tym jak zostanie uruchomiony Szczeciński Szybki Tramwaj.

Ankiety w wersji papierowej dostępne są w pięciu kasach biletowych na pętli na Osiedlu Słonecznym; przy Bramie Portowej; przy ul. Kołłątaja; na Placu Rodła; w kasie biletowej w Turzynie. Opinie będą podstawą do tworzenia nowej siatki połączeń.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński