System CDC (Continuous Damping Control) zaprojektowała firma ZF Sachs. Układ odczytuje aktualną sytuację, w jakiej znajduje się pojazd. Czujniki rejestrują dane dotyczące warunków na drodze oraz prędkości auta, a następnie przekazują je do elektronicznej jednostki sterującej (ECU).
Układ elektroniczny co 5 milisekund oblicza siłę tłumienia odpowiednią dla aktualnych warunków. W oparciu o te obliczenia, zawory w amortyzatorach odpowiednio dostosowują siłę tłumienia drgań dla każdego koła.
Zawieszenie CDC zintegrowane jest także z innymi systemami elektronicznymi - systemem kontroli trakcji, wspomaganiem kierownicy, systemem kalibracji pedału gazu oraz układem kontrolujący pracę skrzyni biegów.
Sercem systemu jest zaawansowana technologicznie elektroniczna jednostka sterująca (ECU). Urządzenie to stale przetwarza dane o pracy silnika, prędkości jazdy oraz reakcjach układu kierowniczego. Jednostka sterująca współpracuje z amortyzatorami za pomocą magistrali CAN.
Jak twierdzi producent precyzyjna współpraca amortyzatorów i układu kierowniczego umożliwia zachowanie panowania nad pojazdem podczas nawet niespodziewanych i niebezpiecznych zdarzeń drogowych.
Schemat zawieszenia i układu kierowniczego w Oplu Astra.
(fot. Fot. Opel)
System CDC zintegrowany jest dodatkowo z elektronicznymi systemami wspomagającymi oraz ze skrzynią biegów. Ponadto w nowa Astra może być również wyposażona w system FlexRide - dotychczas dostępny wyłącznie w modelu Insignia.
System FlexRide umożliwia kierowcy dopasowanie siły tłumienia drgań do swojego indywidualnego stylu jazdy. Wystarczy nacisnąć przycisk, aby wybrać jeden z dwóch dostępnych trybów tłumienia. W komfortowym trybie Tour, amortyzatory przyjmują bardziej miękkie ustawienie, natomiast w trybie Sport, system CDC w ciągu milisekund zmienia charakterystykę zawieszenia tak, aby było ono sztywniejsze
W nowym Oplu Astra znalazł również zastosowanie układ wspomagania kierownicy Servoelectric, opracowany przez ZF Steering Systems. W tym przypadku standardowy napęd hydrauliczny zastąpiono silnikiem elektrycznym, zatem utrzymywanie stałego ciśnienia oleju w układzie nie jest już konieczne.
System Servoelectric zużywa energię tyko wtedy, kiedy kierowca wykonuje ruchy kierownicą, dzięki czemu silnik zużywa mniej paliwa. Według producenta porównaniu z tradycyjnymi, hydraulicznymi układami wspomagani kierownicy, system Servoelectric zużywa na trasie o 0.4 litra paliwa mniej, a w jeździe miejskiej nawet do 0.8 litra paliwa mniej na 100 kilometrów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?