Jarosław Zieliński, wiceszef Mininisterstwa Spraw Wewnętrznych i i Administracji zapowiedział w wywiadzie dla PAP likwidację Inspekcji Transportu Drogowego.
Oficjalnie - zaskoczył tym zarówno policję, jak i inspekcję, choć już w listopadzie roku ubiegłego postulował to również NIK po przeprowadzonej kontroli bezpieczeństwa polskich dróg.
- Nie mamy na razie żadnych oficjalnych informacji na ten temat - mówi Zofia Byra, zastępca Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Drogowej w Szczecinie.
Zbyt mała obsada
Inspekcja posiada w Polsce ponad 700 inspektorów, a w zachodniopomorskim jedynie 20.
To dużo za mało jak na obowiązki nałożone na tę instytucję. Podkreślali to wielokrotnie w prywatnych rozmowach inspektorzy, choć oficjalnie nigdy nie skrytykowano pod tym kątem polityki Głównego Inspektora. Padały tylko aluzje, że w naszym województwie gdyby zwiększyć obsadę o 100 proc., to i tak nie byłoby to za dużo.
Wiceminister poinformował też, że zostanie przygotowany projekt ustawy, na mocy której do policji zostanie włączony także elektroniczny system nadzoru nad ruchem drogowym oraz fotoradary.
- Na razie brak szczegółów w tym temacie - poinformował nas Tomasz Piwnikiewicz z biura prasowego MSWiA.
Wiceminister Zieliński twierdzi, że włączenie Inspekcji do policji doprowadzi do wzmocnienia bezpieczeństwa na polskich drogach.
Od razu pojawiły się nieoficjalne głosy, że wystarczyłoby zmienić służbę cywilną na mundurową. I że nigdzie w Europie dotąd nie włączono Inspekcji do struktur policji.
Podniosą poziom wiedzy
W ubiegłorocznym raporcie NIK dotyczącym bezpieczeństwu na drogach wytknęła, że Inspekcja ma kłopoty kadrowe. I skoro jest służbą cywilną, to nie widać inspektorów na drogach w dni wolne i w nocy. By to zmienić, trzeba ją włączyć do policji.
Jednocześnie NIK wykazał, że ponad 40 proc. policjantów z drogówki nie ukończyło wymaganego specjalistycznego przeszkolenia z ruchu drogowego. Zaś inspektorzy ITD są specjalistami w tej dziedzinie.
Fakty
Powołano do życia Inspekcję Transportu Drogowego. Jeden z wymogów akcesyjnych Unii Europejskiej, do której Polska zamierzała wstąpić, była konieczność zapewnienia uczciwej konkurencji w transporcie drogowym oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska.
Inspekcja nie jest służbą mundurową, a cywilną. Podczas kontroli przewozów drogowych inspektorzy ITD mają takie same uprawnienia jak policja, a jednocześnie nie przysługują im przywileje służb mundurowych. Posiadają prawo użycia broni oraz środków przymusu, tak samo jak służba mundurowa, a jednocześnie inspektorzy w ograniczony sposób pełnią służbę w dni wolne od pracy oraz w porze nocnej.
Raport NIK z listopada 2014r.: ITD powinna być włączona do policji. To rekomendacja płynąca z badania stanu bezpieczeństwa na drogach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?