- W 1992 roku „Newsweek” umieścił Barbarę Kruger, jako jedyną reprezentantkę sztuk wizualnych, na liście 100 osób tworzących elitę kulturalną Stanów Zjednoczonych. W 2005 roku twórczyni została uhonorowana na 51. Biennale w Wenecji Złotym Lwem za całokształt pracy twórczej. Polskiej publiczności artystka dała się poznać w latach dziewięćdziesiątych, kiedy zaprezentowała w polskiej przestrzeni publicznej swój plakat „Twoje ciało to pole walki”, wykonany na potrzeby demonstracji o prawa kobiet w Waszyngtonie w 1989 roku.
W Polsce pokazany został w przestrzeni Warszawy w 1995 roku w kontekście dyskusji o prawie kobiet do aborcji i wprowadzeniu edukacji seksualnej. Dwa lata wcześniej została w Polsce zaostrzona ustawa aborcyjna, ograniczająca kobietom pełną decyzję o swoim ciele i prawo wyboru rodzenia.
Charakterystyczne dla Kruger prace to wykonywane w duchu walczącej awangardy jak fotomontaży konstruktywistów rosyjskich zdjęcia i slogany wydrukowane grubą czcionką Futura Bold Italic na czarnym, białym lub czerwonym tle, prezentowane w formie plakatów, przenoszonych na torby na zakupy, przestrzenie reklamowe czy T-shirty, gdzie zaciera się granica pomiędzy sztuką a komercją. Natomiast sam komunikat reprezentuje drugie pokolenie feministek z pochodnych haseł: „Prywatne jest polityczne”. Inną znaną i jeszcze używaną przez społeczeństwo pracą Kruger była jej głośna okładka New York Magazine z 2016 roku przedstawiająca Donalda Trumpa ze sloganem „Loser (Niudacznik)”. Plakat, jak można się spodziewać, nabiera dziś nowego znaczenia. De facto spełnia się.
Pierwszy pokaz pracy „Twoje ciało to pole walki” w Polsce to był czas kiedy kształtowaliśmy się jako nowoczesne społeczeństwo. Mamy rok 2020. Dziś, ćwierć wieku później, biorąc pod uwagę nieustanne próby „porządkowania” zagadnień ciała przez część polityków, pozostała ona (w tym wypadku niestety) wciąż niezwykle aktualna, gotowa do użycia. Na przełomie listopada i grudnia ponad setka plakatów Kruger pojawi się na ulicach Szczecina z jednej strony jako element walki o prawa kobiet w Polsce, a z drugiej jako część grudniowej wystawy „Co sobie kto na swój temat wymyśli”, diagnozującej współczesną tożsamość Szczecina.
Prawa człowieka są istotną częścią tożsamości naszego miasta! Chcemy, aby ten komentarz był obecny w dialogu publicznym i stał się słyszalnym głosem w całym kraju. Nie ma naszej zgody na łamanie praw kobiet!
Stanisław Ruksza, dyrektor TRAFO Trafostacji Sztuki w Szczecinie
ZOBACZ TEŻ: Strajk kobiet w Szczecinie. Miesiąc po wyroku TK: niedzielny spacer na Jasne Błonia - 22.11.2020
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?