W Szczecinie jest już ponad dwa tysiące hulajnóg elektrycznych na minuty, a ich liczba wciąż rośnie (w Polsce jest już ich ok. 50 tys.). To prosty, choć wcale nie tani sposób na przemieszczanie się po mieście. Choć prawo coraz dokładniej określa, gdzie hulajnogi można parkować, to w wielu przypadkach są porzucane byle gdzie. Na trawnikach, na środku chodnika, na ulicy itp.
Aplikacje operatorów hulajnóg pokazują miejsca, gdzie parkować nie wolno, ale część osób niewiele sobie z ego robi.
- Mieszkańcy zwracają uwagę, na coraz większą ilość hulajnóg, które są dosłownie poprzewracane na chodnikach lub “zaparkowane” w miejscach utrudniających przejście. Prowadzi to często do sytuacji niebezpiecznych, narażających życie i zdrowie. Nie trudno o potknięcia, przewrócenie się, a w konsekwencji uszkodzenie ciała, nawet złamanie. Uchwalone w maju tego roku przepisy regulują również kwestię parkowania hulajnóg i pozwalają samorządom na egzekwowanie tych przepisów - zauważa radny Przemysław Słowik.
Odwołuje się do doświadczeń innych miast, które podjęły współprace z operatorami hulajnóg i wypracowały rozwiązania, które ograniczą proceder porzucania pojazdów.
- Gdańsk od 2020 roku sukcesywnie wprowadzał strefy oznaczone jako parkingi dla hulajnóg i obecnie ma ponad 2,3 tys. miejsc postojowych. Warszawa wprowadza dodatkowe oznakowanie na rowerowych stojakach i prowadzi kampanię informującą o poprawnym parkowaniu hulajnóg. Firmy wypożyczające również mogą wprowadzić ograniczenia co do parkowania w konkretnych miejscach z jednoczesnym wyznaczeniem opłaty dodatkowej, jeśli pojazd będzie poza strefą. Mandaty za niewłaściwe parkowanie, mogą być nakładane przez straż miejską na konkretnych użytkowników - wylicza pomysły radny
Anna Szotkowska, zastępca prezydenta Szczecina zapewnia, że miasto podjęło już działania mające na celu utrzymanie porządku w zakresie parkowania hulajnóg, a w konsekwencji zwiększenie bezpieczeństwa uczestników ruchu.
- Aktualnie prowadzone są rozmowy z operatorami w zakresie możliwości wprowadzenia rozwiązań, które przyczyniają się do bezpiecznego postawienia hulajnogi po zakończeniu użytkowania. Ponadto miasto analizuje możliwość wprowadzenie oznaczeń stref do parkowania hulajnóg. Straż miejska reaguje na każde zgłoszenie nieprawidłowego postoju pojazdów, w tym także hulajnóg elektrycznych- wyjaśnia.
Zgodnie z prawem hulajnoga może stać na chodniku w miejscu do tego przeznaczonym, a w razie braku takiego miejsca jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi, pod warunkiem, że szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu (nie mniej niż 1,5 metra). Hulajnogi mogą być usuwane z drogi na koszt właściciela. Decyzję o usunięciu może wydać policjant od strażnik miejski.
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?