Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Historia ul. Kolumba, co tętniła produkcją alkoholi i drożdży

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Artykuł nawiązuje do naszego cyklu o ulicy Kolumba .Przypomnijmy, że nasza redakcja walczy o remont ulicy i poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym  w tej części miasta. Obecnie  mówi się o przebudowie torowiska najwcześniej w latach 2017/2018.  Szczecin będzie występował o dofinansowanie ze środków UE.Dawna nazwa ulicy to Oberwieck, Oberwiekstrasse (Górny Wik, czyli przedmieście Starego Miasta znane już w średniowieczu). Od dziewiętnastego wieku przy Kolumba powstawały zakłady przemysłowe. Spacer pozwoli zaznajomić się z pozostałością charakterystycznej dla tej części miasta zabudowy fabrycznej. Przy okazji można poznać dwa obiekty związane z komunikacją: byłą zajezdnię tramwajową oraz jeden z najbardziej znanych obiektów w mieście - dworzec kolejowy. Od tramwajów po biznes Kierując się z dworca w stronę pętli pomorzańskiej napotykamy niewątpliwie jeden z najciekawszych budynków, znajdujący się pod numerem 86 - 89. To obiekt po dawnej zajezdni tramwajowej. Jego dzieje sięgają 1885 roku, kiedy to Szczecińskie Towarzystwo Tramwajowe (Stettiner Strasseneisen-bahn Gesellschaft założono je w 1879 roku) wykupiło działki od spadkobierców radcy Rohma. Teren zakupiono za sumę 110 tys. marek, wraz z wyspą Jaskółczą (Rahminsel). Ponieważ spadkobierca radcy nie chciał dzielić terenu, więc musiano kupić całość. Zabudowę, która tu się znajdowała przystosowano do roli głównej zajezdni tramwajów konnych. Były tu pomieszczenia dla 90 koni, 22 wagonów, razem z z warsztatami i magazynami paszowymi. Wraz z elektryfikacją linii tramwajowych zmieniło się też oblicze budynku. W miejsce magazynu paszowego postawiono maszynownię zasilającą linię w prąd. W końcu XIX wieku zajezdnia uzyskała kształt, który możemy z drobnymi zmianami podziwiać do dzisiaj. Przy ulicy Kolumba stanęły trzy hale wagonowe (jeszcze w 1920 część jednej z hal służyła za stajnię), kuźnia, warsztaty, wspomniana maszynownia oraz budynki mieszkalno - administracyjne.
Artykuł nawiązuje do naszego cyklu o ulicy Kolumba .Przypomnijmy, że nasza redakcja walczy o remont ulicy i poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym w tej części miasta. Obecnie mówi się o przebudowie torowiska najwcześniej w latach 2017/2018. Szczecin będzie występował o dofinansowanie ze środków UE.Dawna nazwa ulicy to Oberwieck, Oberwiekstrasse (Górny Wik, czyli przedmieście Starego Miasta znane już w średniowieczu). Od dziewiętnastego wieku przy Kolumba powstawały zakłady przemysłowe. Spacer pozwoli zaznajomić się z pozostałością charakterystycznej dla tej części miasta zabudowy fabrycznej. Przy okazji można poznać dwa obiekty związane z komunikacją: byłą zajezdnię tramwajową oraz jeden z najbardziej znanych obiektów w mieście - dworzec kolejowy. Od tramwajów po biznes Kierując się z dworca w stronę pętli pomorzańskiej napotykamy niewątpliwie jeden z najciekawszych budynków, znajdujący się pod numerem 86 - 89. To obiekt po dawnej zajezdni tramwajowej. Jego dzieje sięgają 1885 roku, kiedy to Szczecińskie Towarzystwo Tramwajowe (Stettiner Strasseneisen-bahn Gesellschaft założono je w 1879 roku) wykupiło działki od spadkobierców radcy Rohma. Teren zakupiono za sumę 110 tys. marek, wraz z wyspą Jaskółczą (Rahminsel). Ponieważ spadkobierca radcy nie chciał dzielić terenu, więc musiano kupić całość. Zabudowę, która tu się znajdowała przystosowano do roli głównej zajezdni tramwajów konnych. Były tu pomieszczenia dla 90 koni, 22 wagonów, razem z z warsztatami i magazynami paszowymi. Wraz z elektryfikacją linii tramwajowych zmieniło się też oblicze budynku. W miejsce magazynu paszowego postawiono maszynownię zasilającą linię w prąd. W końcu XIX wieku zajezdnia uzyskała kształt, który możemy z drobnymi zmianami podziwiać do dzisiaj. Przy ulicy Kolumba stanęły trzy hale wagonowe (jeszcze w 1920 część jednej z hal służyła za stajnię), kuźnia, warsztaty, wspomniana maszynownia oraz budynki mieszkalno - administracyjne. Sedina.pl
Przy ul. Kolumba mieści się ciekawy przykład dawnej zabudowy przemysłowej Szczecina. Tutaj znajdowały się zakłady spożywcze, których produkty były znane w całych Niemczech.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Historia ul. Kolumba, co tętniła produkcją alkoholi i drożdży - Głos Szczeciński

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński