Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Historia Pomorza. Jak mieszczanie poszli odpokutować swoje grzechy

Piotr Polechoński
Piotr Polechoński
Wizerunek świętego Jakuba Apostoła w stroju średniowiecznego pielgrzyma. To właśnie on był głównym patronem pielgrzymów, którzy zmierzali wówczas do maryjnego sanktuarium na Górze Chełmskiej lub szli z Góry Chełmskiej do Santiago de Compostela w Hiszpanii, gdzie apostoł miał zostać pochowany.
Wizerunek świętego Jakuba Apostoła w stroju średniowiecznego pielgrzyma. To właśnie on był głównym patronem pielgrzymów, którzy zmierzali wówczas do maryjnego sanktuarium na Górze Chełmskiej lub szli z Góry Chełmskiej do Santiago de Compostela w Hiszpanii, gdzie apostoł miał zostać pochowany. Fot. Archiuwm
Oto historia dwóch koszalińskich mieszczan, którzy w różnych latach wybrali się na daleką i ryzykowną pielgrzymkę do słynnego hiszpańskiego sanktuarium, aby błagać o wybaczenie swoich ciężkich przewin wobec bliźnich. Co ciekawe, jeden z nich zrobił to zupełnie niepotrzebnie. Mógł swój cel zrealizować znacznie bliżej, o czym dowiedział się dopiero na miejscu, w dalekiej Hiszpanii.

Pierwszy z nich to niejaki Henryk Ewentin, który żył w pierwszej połowie XIV wieku. Wiemy o nim dzięki dokumentom, które przetrwały do naszych czasów i są przechowywane w koszalińskim Archiwum Państwowym.

Henryk Ewentin po raz pierwszy pojawia się w dokumencie biskupa kamieńskiego z 1332 roku. Wówczas to obywatel Koszalina „Henrico dicto Ewentin" kupił od biskupa za kwotę 475 marek biskupi dochód w postaci 24 potrójnych korców z młyna położonego przed miastem. Według ówczesnych standardów był to niezwykle hojny gest i mógł on świadczyć o tym, że Henryk Ewentin był człowiekiem, który cieszył się szczególnym uznaniem biskupa.

Co ciekawe, Fryderyk von Eickstedt został biskupem w 1330 roku. Nastąpiło to po długoletnim konflikcie, w jakim pozostawał ze swoim poprzednikiem, biskupem Arnoldem, a w który to konflikt aktywnie zaangażowały się oba najważniejsze miasta w regionie: Koszalin i Kołobrzeg.

W sporze tym Koszalin poparł przyszłego biskupa, który w dowód wdzięczności – po zwycięstwie nad swoim rywalem – przekazał miastu wieś Jamno.

Kolejne dokumenty, w których pojawia się nasz Henryk, to spisy rajców miejskich. Występuje w nich zarówno w dokumencie z 1319 roku jak i w tym z roku 1333.

Jednak najciekawsze są te zapisy, które wydają się świadczyć o tym, że nasz mieszczanin albo był bogobojnym mężem, albo musiał dopuścić się niezwykle ciężkich przewinień, które wymagały kosztownej i pełnej wyrzeczeń pokuty. Otóż zgodnie z zapisem – wystawionym przez samego Henryka w dniu 26 marca 1333 roku – podjął się on pieszej pielgrzymki do hiszpańskiego sanktuarium w Santiago de Compostella.

Zastrzegł jednocześnie, że gdyby z tej pielgrzymki nie wrócił (co biorąc pod uwagę odległość i ówczesny poziom bezpieczeństwa było bardzo prawdopodobne), to wówczas koszaliński klasztor cysterek miał otrzymać równowartość tej pokuty w postaci 24 potrójnych korców zboża. Czy Henryk Ewentin wrócił z tej wielce ryzykownej i dalekiej wyprawy? Tego nie wiemy. Tutaj ślad się po nim urywa.

Niemniej ciekawa, a nawet zabawna jest historia drugiego pielgrzyma, niejakiego Paula Bulgrina (ta została opisana w Kronice Johanna Wendlanda). Opowieść zaczyna się od tragedii. Otóż Paul zgrzeszył bardzo ciężko, po w przypływie wściekłości zabił swojego brata. Potem żałował bardzo tego czynu i w ramach pokuty postanowił odbyć pielgrzymkę do Santiago de Compostella, bo tam można było uzyskać rozgrzeszenie za tak ciężką zbrodnię.

Po długiej, pełnej niebezpieczeństw podróży, dotarł do celu. Będąc już na miejscu, w dalekiej Hiszpanii, zapytał się miejscowych mnichów, czy jest jeszcze na świecie inne święte miejsce, w którym można odkupić winy za najcięższe grzechy.

Ku swojemu zdumieniu usłyszał, że jest jeszcze takie miejsce – sanktuarium maryjne na Górze Chełmskiej, koło Koszalina. – „Co u diabła szukam tutaj, ponad 400 mil od miejsca, które mam pod drzwiami?"
– miał zapytać kompletnie zaskoczony Paul Bulgrin.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Historia Pomorza. Jak mieszczanie poszli odpokutować swoje grzechy - Głos Koszaliński

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński